Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-HI-N-S1-010 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi przyszłych nauczycieli na kwestie świadomego wykorzystywania głosu i zrozumienie roli głosu w pracy nauczyciela. Jednocześnie realizacja modułu ma pozwolić studentom na zapoznanie się z podstawami logopedii, wiedzy z zakresu retoryki i poprawnej prezentacji. Wszystkie te działania są nakierowane na właściwe przygotowanie kandydatów do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest uświadomienie sobie roli głosu w pracy nauczyciela. Studenci zdobywają podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii aparatu fonacyjnego, a także poznają zasady higieny i profilaktyki aparatu mowy. W czasie zajęć mają wyrobić sobie nawyk pełnego oddechu żebrowo-przeponowego, dzięki czemu eliminują krótki oddech piersiowy. Studenci na zajęciach uczą się wykonywania ćwiczeń oddechowych, głosowych i artykulacyjnych. Jednocześnie zdobywają podstawy wiedzy m.in. z zakresu retoryki i poprawnej prezentacji. |
Literatura: |
D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji. Skrypt dla studentów, Wałbrzych 2005; Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, red. M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006; Zarys higieny narządu głosu, red. Sz. Kubiak, Włocławek 2006; A.B. Pease, Mowa ciała, Poznań 2007; A. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu realizacji modułu student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat sposobów porozumiewania się na lekcjach; - ma poszerzoną wiedzę na temat możliwości i zakresu współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem poprzez możliwość diagnozy uczniów, wykorzystującej nabyte podstawowe umiejętności z zakresu logopedii; - ma pogłębioną umiejętności dokonywania obserwacji i elementarnej analizy zachowań i wad mowy uczniów (z wykorzystaniem wiedzy z zakresu emisji głosu); - ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny, poprawny porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, posiada także podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu komunikacji niewerbalnej; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela, potrafi diagnozować własne zalety i udoskonalać własne umiejętności pracy głosem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena opanowania wiedzy i umiejętności określonych efektami kształcenia odbywa się poprzez weryfikację podczas dyskusji toczonych w toku zajęć dydaktycznych oraz w wyniku samodzielnej pracy studentów (archiwizowanej poprzez sporządzanie m.in. tzw. karty oceny ćwiczeń). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Mercik | |
Prowadzący grup: | Joanna Mercik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Warunkiem uzyskania zaliczenia są: 1. aktywny udział w zajęciach (50%) bdb- na min. 10 zajęciach db - na połowie zajęć dst - na pojedyńczych zajęciach 2. Ocena z prac indywidualnej: (50%): przeprowadzenie przykładowej rozgrzewki głosu. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie w teorii i praktyce zasad prawidłowego posługiwania się głosem i higieny głosu umożliwiających ochronę narządów mowy przed skutkami dużego i długotrwałego wysiłku. W toku zajęć student opanowuje umiejętności oddychania przeponowego, prowadzenia głosu na podniebienie twarde, wykorzystania rezonatorów oraz poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek. W części teoretycznej przedstawione zostaną wiadomości na temat budowy i funkcjonowania aparatu głosowo-wymawianiowego, profilaktyki schorzeń narządów mowy. Natomiast część praktyczną wypełnią następujące ćwiczenia: relaksacyjne, oddechowe, motoryki narządów mowy, prowadzenia głosu na podniebienie twarde z wykorzystaniem rezonatorów, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne oraz wokalne. Ponadto w programie warsztatów znajdą się elementy wiedzy z zakresu autoprezentacji i wpływu naszej postawy na emisję głosu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.