Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-HI-N-S1-010
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi przyszłych nauczycieli na kwestie świadomego wykorzystywania głosu i zrozumienie roli głosu w pracy nauczyciela. Jednocześnie realizacja modułu ma pozwolić studentom na zapoznanie się z podstawami logopedii, wiedzy z zakresu retoryki i poprawnej prezentacji. Wszystkie te działania są nakierowane na właściwe przygotowanie kandydatów do wykonywania zawodu nauczyciela.

Pełny opis:

Celem ćwiczeń jest uświadomienie sobie roli głosu w pracy nauczyciela. Studenci zdobywają podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii aparatu fonacyjnego, a także poznają zasady higieny i profilaktyki aparatu mowy. W czasie zajęć mają wyrobić sobie nawyk pełnego oddechu żebrowo-przeponowego, dzięki czemu eliminują krótki oddech piersiowy. Studenci na zajęciach uczą się wykonywania ćwiczeń oddechowych, głosowych i artykulacyjnych. Jednocześnie zdobywają podstawy wiedzy m.in. z zakresu retoryki i poprawnej prezentacji.

Literatura:

D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji. Skrypt dla studentów, Wałbrzych 2005;

Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, red. M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006;

Zarys higieny narządu głosu, red. Sz. Kubiak, Włocławek 2006;

A.B. Pease, Mowa ciała, Poznań 2007;

A. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu realizacji modułu student:

- posiada pogłębioną wiedzę na temat sposobów porozumiewania się na lekcjach;

- ma poszerzoną wiedzę na temat możliwości i zakresu współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem poprzez możliwość diagnozy uczniów, wykorzystującej nabyte podstawowe umiejętności z zakresu logopedii;

- ma pogłębioną umiejętności dokonywania obserwacji i elementarnej analizy zachowań i wad mowy uczniów (z wykorzystaniem wiedzy z zakresu emisji głosu);

- ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny, poprawny porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, posiada także podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu komunikacji niewerbalnej;

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela, potrafi diagnozować własne zalety i udoskonalać własne umiejętności pracy głosem.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena opanowania wiedzy i umiejętności określonych efektami kształcenia odbywa się poprzez weryfikację podczas dyskusji toczonych w toku zajęć dydaktycznych oraz w wyniku samodzielnej pracy studentów (archiwizowanej poprzez sporządzanie m.in. tzw. karty oceny ćwiczeń).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mercik
Prowadzący grup: Joanna Mercik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Warunkiem uzyskania zaliczenia są:


1. aktywny udział w zajęciach (50%)

bdb- na min. 10 zajęciach

db - na połowie zajęć

dst - na pojedyńczych zajęciach


2. Ocena z prac indywidualnej: (50%): przeprowadzenie przykładowej rozgrzewki głosu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie w teorii i praktyce zasad prawidłowego posługiwania się głosem i higieny głosu umożliwiających ochronę narządów mowy przed skutkami dużego i długotrwałego wysiłku. W toku zajęć student opanowuje umiejętności oddychania przeponowego, prowadzenia głosu na podniebienie twarde, wykorzystania rezonatorów oraz poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek. W części teoretycznej przedstawione zostaną wiadomości na temat budowy i funkcjonowania aparatu głosowo-wymawianiowego, profilaktyki schorzeń narządów mowy. Natomiast część praktyczną wypełnią następujące ćwiczenia: relaksacyjne, oddechowe, motoryki narządów mowy, prowadzenia głosu na podniebienie twarde z wykorzystaniem rezonatorów, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne oraz wokalne. Ponadto w programie warsztatów znajdą się elementy wiedzy z zakresu autoprezentacji i wpływu naszej postawy na emisję głosu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)