Pedagogika kształcenia w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-HI-N-S2-0013 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kształcenia w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Wymagania wstępne: | Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii i kategorii humanistyki. |
Skrócony opis: |
Celem nadrzędnym przedmiotu jest zainspirowanie studentów do myślenia i działania pedagogicznego. Zapoznanie studentów ze specyfiką szkolnictwa na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym, szczególnie z możliwościami rozwojowymi uczniów, ewentualnymi problemami i trudnościami wychowawczymi. Wskazanie na możliwości działań pedagogicznych w zróżnicowany sposób w zależności od problemu czy też możliwości rozwojowych uczniów. Praktyczne działania na zajęciach mają na celu wzmocnienie kompetencji twórczych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych przyszłych nauczycieli-. |
Pełny opis: |
Jak mówić, żeby dzieci słuchały- utrzymanie dyscypliny w klasie. Dyscyplina asertywna w teorii i praktyce. Trudności wychowawcze- specyfika i możliwości działań pedagogicznych. Radzenie sobie z agresją i przemocą w klasie i szkole. Wychowanie a role płciowe - kwestia różnic rodzajowych i ich komunikowania- kategorie tolerancji i sprawiedliwości społecznej. Potencjalności uczniów- obszar oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych. Inteligencje wielorakie- jak dostosować działania edukacyjne. Poznawcze, emocjonalne i społeczne podstawy uczenia się i nauczania. Twórcze nauczanie. Metody twórcze i aktywizujące w pracy pedagogicznej. Kształcenie kompetencji w szkole – proces boloński i jego reperkusje dla polskiej szkoły. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. Trudności i dylematy w zawodzie nauczyciela. Problem wypalenia zawodowego i profilaktyki w zawodzie nauczyciela. |
Literatura: |
Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie szkolnej, Warszawa 1997. Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Kraków 1997. Popieralska A., Dlaczego nasze dzieci sprawiają trudności wychowawcze, Warszawa 1978. Kargulowa A., Dlaczego dzieci nie lubią szkoły, Warszawa 1991. Krzywosz -Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole, Warszawa 1996. Janowski M., Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1997. Chromczyńska-Rubacha M., Szkolne środowisko uczenia się Pedagogika, t.II., red. Śliwerski B., Kwieciński Z., Warszawa 2003. Sztejnberg, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Petlak E., Kultura edukacyjna szkoły.Kraków 2002. Rimm S., Bariery szkolnej kariery. Warszawa 1998. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków 2012. Łobocki M., Trudności wychowawcze. Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe teorie z zakresu projektowania procesu wychowawczego, profilaktyki i terapii pedagogicznej. Posługuje się kategoriami w celu oceny sytuacji i dokonania refleksji oraz podejmowania działań. Potrafi zaplanować, zrealizować i ocenić swoje działania wychowawcze w klasie. Rozpoznaje i podstawowe trudności wychowawcze i poszukuje środków oraz metod działania. Jest świadomy znaczenia wychowawczego działania szkoły i nauczyciela, potrafi opowiadać się za działaniami konstruktywnymi wychowawczo i wskazywać na zachowania błędne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest egzamin ustny obejmujący treści wykładowe oraz ćwiczeniowe. Ocena bdb- opanowanie wiedzy a także jej zastosowanie w interpretacji zjawisk pedagogicznych na poziomie złożonym, liczne odwołania do koncepcji i kategorii pedagogicznych, przywoływanie lektur i autorów, refleksyjność/krytyczność myślenia. Ocena db: wypowiedź spójna potwierdzona odwołaniami do literatury, podejmowanie prób refleksji wykraczających poza praktykę działania pedagogicznego. Ocena dostateczna: podstawowy poziom wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.