Democratic People's Republic of Korea - Economic and Social Dilemmas of Autarky
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-PM-SO-DPRK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Democratic People's Republic of Korea - Economic and Social Dilemmas of Autarky |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | Dla studentów, którzy są po kursie z teorii rozwoju społecznego, ewentualnie socjologii zmiany społecznej i posiadają wiedzę z zakresu socjologii rozwoju oraz globalnych procesów społecznych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot fakultatywny. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z XX – XXI – wieczną historią KRLD oraz wpływem przemian politycznych na życia społeczne w tym kraju. Następnie – zapoznanie studenta z pojęciami „ju che” oraz „son gun”, które dały kierunek rozwojowi społecznemu KRLD. Kolejnym wątkiem zajęć jest pojęcie rozwoju autarkicznego oraz pokazanie na ile autarkiczna jest KRLD i pokazanie jej w rzeczywistości społecznej tego kraju. Student zostanie zapoznany również z pojecie kultu jednostki na przykładzie tzw. dynastii Kimów oraz linia sukcesji. Wyjaśniona zostanie geneza tytułów: Wieczny Prezydent, Ukochany Przywódca oraz Szanowny Towarzysz. |
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Kim Ir Sen a powstanie KRLD 2. Wojna koreańska: 1950-1953 3. Idea ju - che i songun 4. Kult jednostki oraz propaganda 5. Klan i Sukcesja 6. Sytuacja gospodarcza a wydatki na armie. 7. Struktura społeczna, życie codzienne w państwie totalitarnym 8. Śmierć Wiecznego Prezydenta 9. Rządy Umiłowanego Przywódcy 10. Rządy Szanownego Przywódcy Przedmiot fakultatywny. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z XX – XXI – wieczną historią KRLD oraz wpływem przemian politycznych na życia społeczne w tym kraju. Następnie – zapoznanie studenta z pojęciami „ju che” oraz „son gun”, które dały kierunek rozwojowi społecznemu KRLD. Kolejnym wątkiem zajęć jest pojęcie rozwoju autarkicznego oraz pokazanie na ile autarkiczna jest KRLD i pokazanie jej w rzeczywistości społecznej tego kraju. Student zostanie zapoznany również z pojecie kultu jednostki na przykładzie tzw. dynastii Kimów oraz linia sukcesji. Wyjaśniona zostanie geneza tytułów: Wieczny Prezydent, Ukochany Przywódca oraz Szanowny Towarzysz. |
Literatura: |
1. Under the Loving Care of the Fatherly Leader: North Korea and the Kim Dynasty, Bradley K. Martin 2. The Two Koreas: A Contemporary History, Don Oberdorfer 3. North Korea through the Looking Glass, Kongdan Oh, Ralph Hassig 4. The true story of Kim Jong-il, The Institute for South-North Korea Studies 5. The Cleanest Race: How North Koreans see themselves and why it matters, B. R. Myers 6. Escape from Camp 14: One Man's Remarkable Odyssey from North Korea to Freedom in the West, Blaine Harden 7. Bad Lands, Tony Wheeler 8. Escaping north Korea: Defiance and Hope in the World’s Most repressive Country, Mike Kim 9. North of the DMZ: Essays on the daily life in North Korea, Andriej Lankow LITERATURA POLSKOJĘZYCZNA 1. Historia Korei, Joanna P. Rurarz 2. Kim Jong Il, Waldemar J. Dziak 3. Korea Północna. Poszukując prawdy, Nicolas Levi, Paweł Szkudlarek, Marta Polkowska, Anna Naumczyk 4. Najczystsza rasa: Propaganda Korei Północnej, Brian Reynolds Myers 5. W służbie dyktatora, Ingrid Steiner-Gashi, Dardan Gashi 6. Korea Północna. Ostatni wielki brat, Piotr Głuchowski, Marcin Kowalski 7. Z piekła do wolności. Ucieczki z Korei Północnej, Mike Kim 8. Przeklęta ziemia, Tony Wheeler 9. Korea Północna - Tajna misja w kraju wielkiego blefu, John Sweeney 11. Kim Dzong Un. Kronika życia i walki, Waldemar J. Dziak 12. Escape from Camp 14: One Man's Remarkable Odyssey from North Korea to Freedom in the West, Blaine Harden |
Efekty uczenia się: |
• Student/ka zna najważniejsze wydarzenia w XX i XXI- wiecznej historii KRLD • Student/ka zna linie sukcesyjna koreańskich przywódców • Student/ka identyfikuje pojęcie rozwoju autarkicznego i jest w stanie podać przykłady z koreańskiej rzeczywistości • Student/ka zna pojęcie kultu jednostki i identyfikuje jego przejawy w koreańskiej rzeczywistości społecznej • Student/ka zna podziały stratyfikacyjne koreańskiego społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach – bez podawania przyczyny można opuścić dwa spotkania - przedstawienie na zajęciach 40-minutowego wystąpienia z prezentacją ppt |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.