Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne 3: Socjologia komunikacji literackiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SO-K-N2-SKL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne 3: Socjologia komunikacji literackiej
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminarium specjalizacyjne

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu przedmiotów "Wstęp do socjologii" i "Socjologia kultury"

Skrócony opis:

1) Opis/pisanie w naukach humanistycznych – jako problem socjologii komunikacji literackiej

2) Proces tworzenia w nauce o społeczeństwie – pomiędzy socjologią a literaturą

3) Autor – pomiędzy twórczością a konwencją

4) „Gęsty opis” – pomiędzy literaturą a metodą

5) Interpretacja w zapisach nauk społecznych

6) Interpretacja – Reinterpretacja - Kontekst

7) Elementy perswazji w naukach humanistycznych

8) Elementy retoryki w naukach humanistycznych

9) Pisanie polityczne

10) Pisanie powieściowe

11) Formy zapisu – dziennik intymny/sekretny vs. pamiętnik

12) Formy zapisu – list

13) Formy zapisu – blog

14) Socjologia komunikacji literackiej a socjologia komunikowania o literaturze

15) Socjologia socjologii - Socjologia literatury

Literatura:

Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury [w:] Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo UJ Kraków 2005

Howard S. Becker Warsztat pisarski badacza, PWN Warszawa 2013

Clifford Geertz Dzieło i życie. Antropolog jako autor, KR Warszawa 2000

Umberto Eco, O literaturze, MUZA Warszawa 2003

Roland Barthes, Stopień zero pisania, Aletheia Warszawa 2009

Teoria prozy [w:] Rosyjska szkoła stylistyki (wybór i opracowanie Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni) PIW Warszawa

Janusz Lalewicz, Socjologia komunikacji literackiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1985

Janusz Lalewicz, Komunikacja językowa i literatura, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1975

Paweł Rodak, Pomiędzy zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2011

Małgorzata Czermińska, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000

Philippe Lejeune, ”Drogi zeszycie…”, „drogi ekranie”. O dziennikach osobistych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2010

Krzysztof Łęcki, Św. Gombrowicz. Zinstytucjonalizowane formy komunikowania o literaturze: socjologiczna analiza zjawiska, Śląsk, Katowice 1997

Krzysztof Łęcki, Inny zapis. „Sekretny dziennik” pisarza jako przedmiot badań socjologicznych. Na przykładzie „Dzienników” Stefana Kisielewskiego, Wydawnictwo UŚ Katowice 2012

Efekty uczenia się:

1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach seminarium.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej.

3. Student posiada wiedzę z zakresu tematyki omawianej na seminarium

Metody i kryteria oceniania:

Akcent w ramach oceny zostanie położony na wiedzę z zakresu socjologii komunikacji literackiej dla socjologów (zastrzeżenie ważne ze względu na charakter subdyscypliny z pogranicza literaturoznawstwa i socjologii).

W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji językowych i społecznych.

Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z teoriami i koncepcjami socjologii komunikacji literackiej; potrafi przy ich pomocy wyjaśniać zjawiska związane z problematyką seminarium. Dodatkowo wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową i uzupełniającą.

Dobry plus (4.5): student zna podstawowe kwestie dotyczące teorii i koncepcji teoretycznych; potrafi przez ich pryzmat wyjaśniać zjawiska związane z tematyką seminarium.

Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć w ramach teorii i koncepcji teoretycznych służących do eksplantacji tematyki seminarium.

Dostateczny plus (3.5): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem seminarium.

student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką seminarium.

Dostateczny (3.0): student w sposób niewyczerpujący, acz do przyjęcia, opisuje zjawiska związane z tematyką seminarium.

Praktyki zawodowe:

------

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)