Przedmiot fakultatywny: Techniki i metody promocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-K-S2-TIMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Techniki i metody promocji |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | Znajomość teorii socjologicznej w zakresie procesów komunikowania, znajomość podstaw psychologii społecznej; |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przede wszystkim zwrócenie uwagi studentów na sposoby, za pomocą których umieszczane są w świadomości odbiorców informacje dotyczące określonych postaw, światopoglądów i idei jak również produktów; omawiane są również teorie dotyczące w/w zagadnień i ich związek z praktyką |
Pełny opis: |
- istota i cele komunikacji społecznej - czynniki wpływające na efektywność procesów komunikowania - typy promocji, sposoby rozumienia zjawiska - promocja, public relations, marketing, reklama - wzajemne związki, zależności i różnice - rodzaje strategii perswazji - elementy wywierające wpływ na dobór strategii perswazji; zależność od odbiorcy - wykorzystywanie skłonności do konformizmu a dobór metody wpływania na postawy - manipulacja jako szczególna forma komunikacji - formy ekspresji artystycznej w służbie promocji - czynniki społeczne, kulturowe potęgujące skłonność do ulegania wpływowi - metody projekcyjne jako forma komunikacji promocyjnej - "czwarta władza" i/a kształtowanie światopoglądu - sposoby konstruowania komunikatu reklamowego - reklama polityczna, społeczna, komercyjna - sposoby na konstruowanie postaw wobec marki - slogan jako element komunikatu perswazyjnego |
Literatura: |
- M. Kochan, "Slogany w reklamie i polityce", Warszawa 2005; - K. Wójcik, "Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem", Warszawa 2011; - R. Cialdini, "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka", Gdańsk 1998; - D. Doliński, "Psychologiczne aspekty reklamy", Gdańsk 2003; - F. d'Almeida, "Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości", Gdańsk 2004; - D. Balter, J. Butman, "Poczta pantoflowa. Sztuka marketingu szeptanego", Gliwice 2007; - S. Cone, "Wykorzystaj to! Sprawdzone pomysły dla marketingu", Gliwice 2006; - B. Wojciszke, "Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej", Warszawa 2006; |
Efekty uczenia się: |
Studenci zwracają uwagę na sposoby, za pomocą których dokonują się procesy wywierania wpływu na odbiorców komunikatów w zakresie życia politycznego, społecznego, kultury jak również dokonywania wyborów konsumenckich; dostrzegają możliwość wykorzystywania w celach promocyjnych/perswazyjnych/manipulatorskich takich "narzędzi" jak artykuły prasowe, powieści, filmy, podręczniki; rozpoznają znaczenie poszczególnych elementów procesu komunikacji perswazyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zajęcia składają się zarówno ćwiczenia jak i wykłady. Podczas ćwiczeń omawiane są wybrane zagadnienia czerpane z literatury specjalistycznej ale również np. prasy i aktualnych wydarzeń. Podstawą oceny jest aktywność studenta na zajęciach; poszczególni studenci przygotowują również (na ochotnika) materiały, które następnie służą jako "pretekst" do dyskusji podczas zajęć. Egzamin polega na przygotowaniu przez każdego studenta wybranego przykładu metody promocji/reklamy; w tym celu studenci sięgają po przypadki zrealizowanych kampanii promocyjnych/reklamowych/PR-owskich (można także przedstawić własne pomysły w tym zakresie); omawiają je, analizują, recenzują; ta prezentacja stanowi przedmiot oceny "z wykładu". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.