Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Techniki i metody promocji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SO-K-S2-TIMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Techniki i metody promocji
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Wymagania wstępne:

Znajomość teorii socjologicznej w zakresie procesów komunikowania, znajomość podstaw psychologii społecznej;

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przede wszystkim zwrócenie uwagi studentów na sposoby, za pomocą których umieszczane są w świadomości odbiorców informacje dotyczące określonych postaw, światopoglądów i idei jak również produktów; omawiane są również teorie dotyczące w/w zagadnień i ich związek z praktyką

Pełny opis:

- istota i cele komunikacji społecznej

- czynniki wpływające na efektywność procesów komunikowania

- typy promocji, sposoby rozumienia zjawiska

- promocja, public relations, marketing, reklama - wzajemne związki, zależności i różnice

- rodzaje strategii perswazji

- elementy wywierające wpływ na dobór strategii perswazji; zależność od odbiorcy

- wykorzystywanie skłonności do konformizmu a dobór metody wpływania na postawy

- manipulacja jako szczególna forma komunikacji

- formy ekspresji artystycznej w służbie promocji

- czynniki społeczne, kulturowe potęgujące skłonność do ulegania wpływowi

- metody projekcyjne jako forma komunikacji promocyjnej

- "czwarta władza" i/a kształtowanie światopoglądu

- sposoby konstruowania komunikatu reklamowego

- reklama polityczna, społeczna, komercyjna

- sposoby na konstruowanie postaw wobec marki

- slogan jako element komunikatu perswazyjnego

Literatura:

- M. Kochan, "Slogany w reklamie i polityce", Warszawa 2005;

- K. Wójcik, "Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem", Warszawa 2011;

- R. Cialdini, "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka", Gdańsk 1998;

- D. Doliński, "Psychologiczne aspekty reklamy", Gdańsk 2003;

- F. d'Almeida, "Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości", Gdańsk 2004;

- D. Balter, J. Butman, "Poczta pantoflowa. Sztuka marketingu szeptanego", Gliwice 2007;

- S. Cone, "Wykorzystaj to! Sprawdzone pomysły dla marketingu", Gliwice 2006;

- B. Wojciszke, "Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej", Warszawa 2006;

Efekty uczenia się:

Studenci zwracają uwagę na sposoby, za pomocą których dokonują się procesy wywierania wpływu na odbiorców komunikatów w zakresie życia politycznego, społecznego, kultury jak również dokonywania wyborów konsumenckich; dostrzegają możliwość wykorzystywania w celach promocyjnych/perswazyjnych/manipulatorskich takich "narzędzi" jak artykuły prasowe, powieści, filmy, podręczniki; rozpoznają znaczenie poszczególnych elementów procesu komunikacji perswazyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Na zajęcia składają się zarówno ćwiczenia jak i wykłady. Podczas ćwiczeń omawiane są wybrane zagadnienia czerpane z literatury specjalistycznej ale również np. prasy i aktualnych wydarzeń. Podstawą oceny jest aktywność studenta na zajęciach; poszczególni studenci przygotowują również (na ochotnika) materiały, które następnie służą jako "pretekst" do dyskusji podczas zajęć.

Egzamin polega na przygotowaniu przez każdego studenta wybranego przykładu metody promocji/reklamy; w tym celu studenci sięgają po przypadki zrealizowanych kampanii promocyjnych/reklamowych/PR-owskich (można także przedstawić własne pomysły w tym zakresie); omawiają je, analizują, recenzują; ta prezentacja stanowi przedmiot oceny "z wykładu".

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)