Projekt badawczy (A): Badania jakościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-MR-S1-BJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt badawczy (A): Badania jakościowe |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiadomości z zakresu metod badań społecznych oraz zainteresowania problemami społecznymi. |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zastosowanie zdobytej przez studentów wiedzy w praktyce. Opanowanie umiejętności tworzenia koncepcji badawczych, przygotowania projektów badawczych w oparciu o wiedzę zdobytą w ramach wcześniej ukończonych zajęć oraz podniesienie kwalifikacji w projektowaniu badań empirycznych, a także aktywnego uczestniczenia w zespołach przygotowujących badania socjologiczne. |
Pełny opis: |
Warsztaty projektowe obejmujące samodzielne zdobywanie, gromadzenie informacji, ich przetwarzanie, opracowanie i prezentowanie wyników. Studenci dzielą się na 2-3 osobowe zespoły badawcze (praca indywidualna - opcjonalnie). Każda grupa opracowuje takie same zadania związane z przygotowaniem pełnej koncepcji badawczej wraz z konstrukcją narzędzi adekwatnych do wybranego problemu badawczego oraz dokonuje prezentacji wyników swojej pracy. |
Literatura: |
Literatura z zakresu Metod badań społecznych (moduł A i B) oraz pozycje lekturowe zgodne z tematem projektu badawczego |
Efekty uczenia się: |
1) ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań empirycznych, zna metody i techniki badań społecznych, a także procedury badawcze stosowane w socjologii; 2) posiada umiejętność dokonywania obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, potrafi analizować je w odniesieniu do paradygmatu socjologicznego; 3)potrafi wybrać adekwatne do badań teorie socjologiczne oraz dostępne metody i techniki badawcze; 4) posiada podstawowe umiejętności badawcze, pozwalające na zaprojektowanie badań socjologicznych; 5) potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i technik badawczych do realizacji konkretnych zadań; 6)potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii; 7) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności jest przygotowany do pracy w zespole, 8) ma rozwinięte zdolności w zakresie komunikacji interpersonalnej, które pozwalają mu włączać się w prace w grupie oraz inicjować przedsięwzięcia zespołowe; 9) odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, określa priorytety służące realizacji zadań indywidualnych i grupowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają prezentacje przygotowanych samodzielnie przez studentów prac projektowych: 1) ocena merytoryczna: wybór teorii socjologicznej (+ bibliografia); analiza materiału badawczego; sposób prezentacji wyników (interpretacja + wnioski) 2) ocena formalna (techniczna): formatowanie i estetyka pracy + ocena za sposób prezentacji projektu na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
opcjonalnie: badania terenowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.