Wstęp do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-N1-WDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do psychologii |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Moduł wprowadzenie do psychologii ukierunkowany jest na wyposażenie słuchaczy w wiedzę oraz umiejętności stosowania podstawowych pojęć z zakresu psychologii i najważniejszych nurtów teoretycznych w psychologii. Poprzez poznanie podstaw mechanizmów i wzorców ludzkich zachowań studenci będą rozwijali umiejętność rozumienia procesów i zjawisk psychicznych kierujących zachowaniem ludzi; rozróżniania rodzajów i funkcji różnic indywidualnych w zakresie funkcjonowania psychicznego ludzi oraz elementów struktury osobowości. Celem modułu jest zdobycie umiejętności korzystania z wiedzy psychologicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1.Rozumienie człowieka i człowieczeństwa w różnych ujęciach teoretycznych psychologii; konsekwencje przyjętych kryteriów oceny człowieka i człowieczeństwa dla relacji międzyludzkich i rodzajów podejmowanych działań 2.Od przysłów do PET – sposoby poznawania człowieka, zbierania informacji i weryfikowania ich; psychologia folk a naukowa; nauka a wiara. Problem wiarygodności wybranych metod terapeutycznych w świetle metodologii naukowej. 3.Poznawcza reprezentacja świata. 4.Serce i rozum czyli geneza emocjonalnego ustosunkowania człowieka; pętla aktywności afektywno-poznawczej, społeczne mechanizmy wyrażania i kontroli emocji, podłoże zaburzeń o charakterze emocjonalnym. 5.Szczęście w naukowym dyskursie a w potocznym doznaniu; sposoby ujmowania „szczęśliwości” i wynikające z tego dyrektywy dla praktyki; krytyczny przegląd podejść. 6.Ekonomia doświadczania jako sposób budowania kapitału wymiennego; istota, specyfika, funkcje zjawiska, związek z codzienną aktywnością i motywacją do działania. 7.Uzależnienia czynnościowe jako signum temporis ; sposoby rozumienia, diagnozowania, wspierania w radzeniu sobie z nimi. 8.Mentalność jako nadrzędny, nieuświadamiany mechanizm regulacji zachowania człowieka; charakterystyka tzw. mentalności prawego kciuka. ĆWICZENIA: 1. Psychologia jako nauka – psychologia a socjologia – różnice i podobieństwa 2. Metody badawcze w psychologii a dylematy etyczne. Słynne eksperymenty psychologiczne 3. Zmysły i życie. Dźwięki, smaki i zapachy. Psychologia węchu 4. Świadomość i tożsamość jako przedmiot badań psychologicznych 5.Podstawy psychologii poznawczej. Pamięć i jej rodzaje. 6. Emocje w życiu człowieka 7. Społeczno – kulturowe podstawy zaburzeń psychicznych 8.Rodzaje i rola motywacji a funkcjonowanie jednostki. 9. Teorie osobowości. „Ja” i media społecznościowe. 10. Inteligencja i sposoby jej mierzenia 11. Psychologia szczęścia 12. Psychologia humoru i terapia śmiechem. 13. Zmiana społeczna i sposoby radzenia sobie z wyzwaniami współczesności. |
Literatura: |
WYKŁADY: Literatura obowiązkowa: Benjamin Jr, L.T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. Gazzaniga,M.(2011). Istota człowieczeństwa. Co czyni nas wyjątkowymi. Sopot: Smak Słowa.(fragm.) Gergen, K., J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Przeł. Mirosława Marody. Warszawa: PWN. (fragm.) Górnik-Durose, M. (2010). Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe zjawiska w zachowaniach konsumenckich. W: M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.): Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja (s. 209–234). Warszawa: Difin. Guerreschi, C.,2006: Nowe uzależnienia. Kraków: Salwator. Kahneman, D. (2011). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Przeł. Piotr Szymczak. Poznań: Media Rodzina. (fragm.) Joseph, P.A. Linley (red.), (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN. Wadeley, A., Birch, A., Malim, T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia, t.1. Taszów: Biblioteka moderatora.(fragm.). Zimbardo, P.G., Gerrig R.J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Barber, B.R. (2008). Infantylizacja społeczeństwa. Warszawa: MUZA SA. Baumeister, R. (2011). Zwierzę kulturowe. Warszawa: PWN. Buss, D.M. (2000). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. Czapiński, J. (2012, red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Górnik-Durose, M. (2013). Kultura współczesna a zdrowie. Sopot: GWP. (fragm.) Kolańczyk, A.; Wojciszke, B. (red.), (2010). Motywacje umysłu. Sopot: Wyd. Smak słowa.(fragm.) Kovecses, Z. (2012). Język, umysł, kultura. Kraków: UNIVERSITAS. (fragm.) Ohme, R. K.; Jarymowicz, M. (2003). Automatyzmy w procesach przetwarzania informacji. Sikora, T. (2012). W supermarkecie szczęścia. [W:] M. Górnik-Durose, A. M. Zaleśkiewicz, T. (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN. Zawadzka (red.), W supermarkecie szczęścia: O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia. Warszawa: Wyd. Difin SA. Vetulani, J. (2010). Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice (s.183-258).Kraków: Wyd. Homini. ĆWICZENIA: Literatura obowiązkowa: Zimbardo, P.G., Gerrig R.J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Strelau J., Doliński D. (2010). Psychologia akademicka. Tom II. Gdańsk: GWP Argyle M., (2004), Psychologia szczęścia. Wrocław: Astrum Czerniawska E., Czerniawska – Far, (2007). Psychologia węchu i pamięci węchowej, Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie Literatura uzupełniająca: Ekman, P. (2003). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo HELION Krahe B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP. Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka |
Efekty uczenia się: |
Student zna koncepcje psychologiczne człowieka wyjaśniające podstawowe mechanizmy kształtujące zachowania ludzi. Posiada elementarną wiedzę na temat procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych wyznaczających zachowania jednostek. Ma świadomość wielowymiarowego, interdyscyplinarnego charakteru czynników kształtujących indywidualne i społeczne funkcjonowanie człowieka. Rozwija wiedzę na temat złożonych powiązań między intrapsychicznymi procesami jednostki a jej funkcjonowaniem w rolach społecznych. Posiada podstawowe umiejętności wyjaśniania i analizowania zachowań jednostek z perspektywy psychologicznych koncepcji człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: - weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: egzamin ustny / pisemny, zadanie problemowe, projekt (indywidualny, grupowy), praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami, np. esej, recenzja, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie Sprawdzian: - weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie Aktywność własna studenta (opcjonalnie): Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.