Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny/fakultatywny 1: Argumentacja i manipulacja w procesie komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SO-N2-AIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny/fakultatywny 1: Argumentacja i manipulacja w procesie komunikacji
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzny

Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna na poziomie maturalnym.

Skrócony opis:

Studenci zaznajamiani są z teorią argumentacji, teorią perswazji. Uczą się rozpoznawania zjawisk z tych dziedzin w życiu społecznym. Poznają zasady racjonalnej oceny argumentów i ich stosowania w dyskusji.

Pełny opis:

1. Pojęcia: perswazji, argumentacji, manipulacji.

2. Mechanizmy psychologiczne perswazji i metody ich wykorzystywania w praktyce społecznej.

3. Pojęcie i struktura argumentu, wypowiedź argumentacyjna, standaryzacja argumentu.

4. Problematyka oceny argumentu, metody oceniania argumentów.

5. Przykłady argumentów, przegląd typowych schematów argumentacyjnych, np. argument z autorytetu, argument ad hominem, argument z podobieństwa, argumenty dotyczące przyczynowości, argumenty równi pochyłej.

6. Przykłady badania argumentów i ich oceniania.

7. Typowe błędy i pułapki logiczne stosowane w argumentacji.

8. Psychologiczne aspekty budowania przekonań i argumentacji.

9. Dyskusja, debata, erystyka. Istota dyskusji rzeczowej, jej zasady.

10. Przegląd typowych chwytów erystycznych.

Literatura:

Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

Szymanek K. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN 2001

Szymanek K. Wieczorek K. Wójcik A. Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Tokarz M. Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007

Cialdini R., Kenrick T.D., Neuberg L.S. Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. GWP 2002

Govier, T. A Practical Study of Argument (4th ed.) Wadsworth Pub. Co., Belmont, CA, 1997

Hołówka T. Kultura logiczna w przykładach. Wydawnictwo Naukowe PWN 2005

Korolko Mirosław Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998

Pratkanis A., Aronson E. Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Efekty uczenia się:

Posiada zintegrowaną wiedzę z zakresu socjologii i pokrewnych jej dyscyplin

Rozumie i potrafi wyjaśnić procesy społeczne

Posiada zintegrowaną wiedzę o więziach społecznych

Potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu wiedzę z zakresu socjologii i pokrewnych dyscyplin naukowych

Posiada umiejętność wyrażania na piśmie i w mowie swojej opinii

Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach (2/3 obecności) oraz przygotowania pracy pisemnej o wybranych problemach omawianych na wykładzie (max. 10 stron znormalizowanego tekstu)

bardzo dobry (5.0): przygotowanie pracy pisemnej o wybranym problemie (max. 10 stron znormalizowanego tekstu) bez błędów redakcyjnych, wykazujące samodzielność myślenia i bardzo dobre rozeznanie w literaturze problemu, obecność na 2/3 zajęć;

dobry plus (4.5): przygotowanie pracy wykazujące bardzo dobre rozeznanie w literaturze problemu, bez błędów redakcyjnych, obecność na 2/3 zajęć;

dobry (4.0): przygotowanie pracy na poziomie dobrym (dobre rozeznanie w literaturze przedmiotu, bez błędów merytorycznych i redakcyjnych) obecność na 2/3 zajęć;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)