Wykład monograficzny/fakultatywny 1: Argumentacja i manipulacja w procesie komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-N2-AIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny/fakultatywny 1: Argumentacja i manipulacja w procesie komunikacji |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzny |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna na poziomie maturalnym. |
Skrócony opis: |
Studenci zaznajamiani są z teorią argumentacji, teorią perswazji. Uczą się rozpoznawania zjawisk z tych dziedzin w życiu społecznym. Poznają zasady racjonalnej oceny argumentów i ich stosowania w dyskusji. |
Pełny opis: |
1. Pojęcia: perswazji, argumentacji, manipulacji. 2. Mechanizmy psychologiczne perswazji i metody ich wykorzystywania w praktyce społecznej. 3. Pojęcie i struktura argumentu, wypowiedź argumentacyjna, standaryzacja argumentu. 4. Problematyka oceny argumentu, metody oceniania argumentów. 5. Przykłady argumentów, przegląd typowych schematów argumentacyjnych, np. argument z autorytetu, argument ad hominem, argument z podobieństwa, argumenty dotyczące przyczynowości, argumenty równi pochyłej. 6. Przykłady badania argumentów i ich oceniania. 7. Typowe błędy i pułapki logiczne stosowane w argumentacji. 8. Psychologiczne aspekty budowania przekonań i argumentacji. 9. Dyskusja, debata, erystyka. Istota dyskusji rzeczowej, jej zasady. 10. Przegląd typowych chwytów erystycznych. |
Literatura: |
Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 Szymanek K. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN 2001 Szymanek K. Wieczorek K. Wójcik A. Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003 Tokarz M. Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007 Cialdini R., Kenrick T.D., Neuberg L.S. Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. GWP 2002 Govier, T. A Practical Study of Argument (4th ed.) Wadsworth Pub. Co., Belmont, CA, 1997 Hołówka T. Kultura logiczna w przykładach. Wydawnictwo Naukowe PWN 2005 Korolko Mirosław Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998 Pratkanis A., Aronson E. Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Posiada zintegrowaną wiedzę z zakresu socjologii i pokrewnych jej dyscyplin Rozumie i potrafi wyjaśnić procesy społeczne Posiada zintegrowaną wiedzę o więziach społecznych Potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu wiedzę z zakresu socjologii i pokrewnych dyscyplin naukowych Posiada umiejętność wyrażania na piśmie i w mowie swojej opinii Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach (2/3 obecności) oraz przygotowania pracy pisemnej o wybranych problemach omawianych na wykładzie (max. 10 stron znormalizowanego tekstu) bardzo dobry (5.0): przygotowanie pracy pisemnej o wybranym problemie (max. 10 stron znormalizowanego tekstu) bez błędów redakcyjnych, wykazujące samodzielność myślenia i bardzo dobre rozeznanie w literaturze problemu, obecność na 2/3 zajęć; dobry plus (4.5): przygotowanie pracy wykazujące bardzo dobre rozeznanie w literaturze problemu, bez błędów redakcyjnych, obecność na 2/3 zajęć; dobry (4.0): przygotowanie pracy na poziomie dobrym (dobre rozeznanie w literaturze przedmiotu, bez błędów merytorycznych i redakcyjnych) obecność na 2/3 zajęć; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.