Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki analizy i interpretacja danych (A)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SO-N2-TAIDA2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki analizy i interpretacja danych (A)
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw socjologii oraz zaliczenie różnic programowych w zakresie modułów: Metody badań społecznych, Metody statystyczne w socjologii

Skrócony opis:

Celem modułu jest zdobycie przez studenta pogłębionej wiedzy na temat epistemologicznych i teoretycznych założeń prowadzenia badań jakościowych i ilościowych w socjologii, poznanie technik i metod analizy i interpretacji danych.

Pełny opis:

Celem modułu jest zdobycie przez studenta pogłębionej wiedzy na temat epistemologicznych i teoretycznych założeń prowadzenia badań jakościowych i ilościowych w socjologii, poznanie technik i metod analizy i interpretacji danych jakościowych oraz rozwijanie umiejętności w zastosowaniu technik statystycznych do analizy danych ilościowych, w tym korzystania z pakietu IBM SPSS (w ramach zajęć warsztatowych i/lub laboratoryjnych).

Wykłady dotyczą głównie omówienia jakościowych orientacji badawczych w naukach społecznych, podstawowych zagadnień związanych z metodologią badań jakościowych: ustalenia definicyjne, paradygmaty orientacji jakościowej, założenia i główne tezy metodologii teorii ugruntowanej, hipotezy badawcze, operacjonalizacja, zbieranie i wykorzystywanie danych pierwotnych i wtórnych, kwestia wiarygodności i rzetelności źródeł, rodzaje podejść badawczych.

Szczegółowe treści omawiane w trakcie wykładów:

• Rodzaje badań i typy projektow badawczych

• Podstawowe elementy procesu badawczego

• Kodowanie oraz budowanie kategorii analitycznych

Podane niżej zagadnienia nie mają ustalonej kolejności czasowej tzn. mogą mogą występować zamiennie w module A lub B:

• Jakościowe metody i techniki badawcze

• Badania terenowe: obserwacja - dyspozycje do obserwacji, cechy dobrego obserwatora, perspektywy obserwacji, interpretacja danych z obserwacji; shadowing.

• Sztuka wywiadu (wywiady jakościowe): swobodny (wywiad nieustrukturalizowany), pogłębiony (częściowo ustrukturalizowany), wywiad narracyjny: fazy wywiadu (początek wywiadu, stymulowanie narracji, faza właściwej narracji, faza dodatkowych pytań, faza powrotu do potocznej rozmowy – normalizacji konwersacji); wywiady grupowe typu fokus; sposób prowadzenia wywiadu, rejestracja wywiadu, zasady transkrypcji wywiadu, analiza zebranych danych

• Socjologia humanistyczna - metoda dokumentów osobistych

• Teoria ugruntowana - strategia badań jakościowych

• Interakcjonizm symboliczny

• Wykorzystanie fotografii w badaniach społecznych

• Socjologia wizualna

• Kodowanie i analiza obrazów

• Sposoby analiz i interpretacji danych jakościowych: kategoryzacja treści; paradygmat kodowania i zogniskowane kodowanie kategorii; kodowanie rzeczowe: otwarte, selektywne,

• Analiza dyskursu: socjologiczna, lingwistyczna i krytyczna.

• Analiza treści: analiza ilościowa.

• Analiza zawartości: przegląd definicji analizy zawartości, techniki pomocne w jakościowej analizie zawartości: analiza konwersacyjna etc.; formułowanie wniosków. Celem modułu jest zdobycie przez studenta pogłębionej wiedzy na temat epistemologicznych i teoretycznych założeń prowadzenia badań jakościowych i ilościowych w socjologii, poznanie technik i metod analizy i interpretacji danych.

Literatura:

1. Seria „Niezbędnik Badacza“ (Metodologia), Wyd. PWN:

• Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, 2010

• Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, 2009

• Barbour R., Badania fokusowe, 2011

• Flick U., Projektowanie badania jakościowego,2010 i Jakość w badaniach jakościowych, 2011

• Gribbs G., Analizowanie danych jakosciowych, 2011

• Kvale S., Prowadzenie wywiadów, 2010

• Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, 2010

2. Glaser B.G., Strauss A.L., Odkrywanie teorii ugruntowanej, Warszawa 2009

3. Howarth D., Dyskurs, Warszawa 2008

4. Babbie W. E., Badania społeczne w praktyce, 2003

5. Charmaz, K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, 2010

6. Denzin N., Lincoln Y. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, 2, 2009

7. Kaczmarek J. (red.), Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, 2004

8. Konecki K. Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych, 2005

9. Konecki K., Studia z metodologii badań jakosciowych. Teoria ugruntowana,2000

10. Leoński J., Kołodziej-Durmaś A. (red.), W kręgu socjologii interpretatywnej. Zastosowanie metod jakościowych, 2005

11. Loflan J., Snow D.A., Lofland L.H., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, 2010

12. Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, 2000

13. Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, 2003

14. Oppenhaimer A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, 2004

15. Rancew-Sikora D., Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, 2007

16. Rose, G., Interpretacja materiałów wizulanych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, 2010

17. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, 2007

18. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, 2008

19. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, 2005

20. T.A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, 2001

21. Winkin Y., Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, 2007

22. Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii, 1990

Efekty uczenia się:

Celem kształcenia w zakresie technik analizy i interpretacji jest pogłębienie przez studentów wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych niezbędnych do samodzielnej analizy danych jakościowych i ilościowych. Doskonalenie warsztatu badawczego socjologa: przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych paradygmatów badań jakościowych. Pozyskanie umiejętności praktycznych: projektowania badania z wykorzystaniem triangulacji metod, zbierania danych empirycznych, opracowywania wyników badań z wykorzystaniem pakietu statystycznego PASW Statistics oraz ich interpretacji.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń oraz wykładu (egzaminu).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Ocena końcowa modułu obliczana jest jako średnia arytmetyczna z ocen formujących zgodnie z Regulaminem studiów UŚ

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)