Teoria rozwoju społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-N2-TRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria rozwoju społecznego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Moduł Teoria Rozwoju Społecznego ma umożliwić studentom poznanie i zrozumienie podstawowych problemów rozwoju społecznego. Studenci poznają intelektualne źródła paradygmatów rozwoju społecznego, ich podstawowe założenia i najważniejsze teorie w nich funkcjonujące oraz krytyczną ocenę podstawowych stanowisk w refleksji nad rozwojem społecznym. Równocześnie studentom pokazywane są możliwości i ograniczenia podstawowych stanowisk teoretycznych do analizy rozwoju regionu, Polski oraz społeczeństwa światowego. Zdobyta podczas zajęć wiedza powinna pozwolić na lepsze zrozumienie podstawowych dylematów rozwojowych Polski i świata. Zajęcia powinny wyposażyć studentów w podstawy teoretyczne w refleksji nad problemami rozwoju i niedorozwoju oraz w umiejętności analizy, interpretacji i rozumienia procesów rozwoju społecznego. Studenci zostaną też wyposażeni w umiejętność analizy i oceny danych w kontekście rozwoju społecznego. |
Pełny opis: |
1/ Pojęcie rozwoju społecznego 2/ Interdyscyplinarny charakter refleksji nad rozwojem społecznym (związki socjologii, ekonomii, politologii, historii,, filozofii, psychologii) 2/ Początki społecznej refleksji rozwojem społecznym (koncepcje deterministyczne, czynnikowe, koncepcje zmiany endogennej i egzogennej) 3/ Źródła, podstawowe założenia i przykłady teorii modernizacji (D. Bell, W.W. Rostow, P. Drucker, A. Toffler, J. Neisbitt; teorie osobowości nowoczesnej) 4/ Problemy rozwoju społeczeństwa postindustrialnego. Spór o przyszłość kapitalizmu 5/ Spór o dziejotwórczą rolę idei (M.Weber a K.Marks) 6/ Źródła, podstawowe założenia i przykłady teorii rozwoju zależnego (od teoria de la dependencia, do teorii systemu światowego; od postmarksizmu do prezydentury w Brazyli) 7/ Źródła, podstawowe założenia i przykłady teorii rozwoju alternatywnego (od Gandhiego, Schumachera, po współczesną krytykę globalizacji) 8/ W kręgu współczesnej refleksji nad zmianą społeczną i rozwojem społecznym (L. Thurow, R. Barber, S.P. Huntington, F, Fukuyama) 9/ Wewnętrzne prawidłowości powstawania i odtwarzania niedorozwoju w ujęciu J.K.Galbraitha i G. Myrdala. Możliwości zastosowania tych koncepcji do polskiej rzeczywistości. 10/ Rola kapitału społecznego i kulturowego w rozwoju. Kapitał społeczny w regionie/Polsce szansą czy barierą rozwoju. 11/ Analiza wybranych wskaźników rozwoju (HDI, Index Wolności Gospodarczej, Index Biedy) |
Literatura: |
/ K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002 2/ A.W. Jelonek, K. Tyszka, Koncepcje rozwoju społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2001 3/ P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Krakow 2005 4/ B.R. Barber, Dżihad kontra mcŚwiat, Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 1997 5/ L.E. Harrison, S.P. Huntington [red.], Kultura ma znaczenie, Zyski i S-ka Wydawnictwo, Warszawa 2003 6/ S.P. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 1997 7/ M. Hirszowicz, Stad ale dokąd? Społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo „Sic”, Warszawa 2007 8/ M.S. Szczepański, Opel z górniczym pióropuszem, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998 |
Efekty uczenia się: |
1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student rozumie podstawowe procesy rozwoju społecznego, porządkuje wiedzę na ich temat z wykorzystaniem terminologii socjologicznej koniecznej do ich przedstawienia 4. Student przyjmuje postawę analityczną względem obserwowanych procesów rozwoju społecznego, podejmuje wysiłek związany z dociekaniem przyczyn i konsekwencji procesu rozwoju społecznego. 5. Student zna tezy podstawowych teorii rozwoju społecznego oraz rozumie ich genezę oraz ich ograniczenia 6. Student jest wyposażony w narzędzia intelektualne służące do analizy, interpretacji i rozumienia procesów rozwoju społecznego w skali makrosocjologicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Akcent w ramach egzaminu pisemnego zostanie położony na wiedzę z zakresu podstawowych teorii rozwoju społecznego Egzamin pisemny będzie obejmował wiedzę merytoryczną przekazaną zarówno w ramach wykładów jak i ćwiczeń. Maksymalna ilość punktów w ramach egzaminu: 6. Egzamin składa się z sześciu pytań otwartych. Kryteria oceny: Bardzo dobry – powyżej 4,25 Dobry – 4,0-4,25 Dostateczny plus – 3,75 Dostateczny – 3,25-3,5 Niedostateczny – 3 i mniej punktów Egzamin przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera sześć pytań opisowych. W związku z tym, egzaminator nie wyznacza minimalnej objętości pracy. Czas trwania egzaminu: 45 minut. Czas egzaminu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Egzamin odbywa się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.