Psychologia w pracy managera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-OZ-S1-PWPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w pracy managera |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest analiza wybranych zagadnień z zakresu psychologii organizacji i zarządzania, istotnych dla sprawnego funkcjonowania kadry kierowniczej organizacji. Podejmowane problemy dotyczą działów nauki o psychologii, z których kierownik może czerpać informacje niezbędne do zarządzania. Szczególną uwagę zwrócono na osiągnięcia tych dziedzin psychologii organizacji i zarządzania, które w szczególny sposób ukazują naturę pracy w nowoczesnych organizacjach. |
Pełny opis: |
Główne bloki problemowe: - Psychologia pracy menedżera; - Jednostkowe determinanty zachowania w organizacji - Czynniki biograficzne-profesjonalne i psychologiczne; - Grupowe determinanty zachowania; - Organizacja i przedsiębiorstwo - analiza pojęciowa; - Organizacja jako funkcja zarządzania; - Kierownik a menedżer i ich zadania; - Wybrane modele kierowania organizacją; - Decyzje menedżerskie i narzędzia do ich podejmowania; - Kreowanie wizerunku; - Zarządzanie zasobami ludzkimi; - Motywacja w organizacji (instrumenty materialne i niematerialne); - Komunikacja w organizacji; - Modelowe ujęcia procesu komunikowania; - Konflikty w organizacji; - Negocjacje; - Stres w organizacji; |
Literatura: |
K. Bolesta - Kukułka; Decyzje menedżerskie, PWE, Warszawa 2003 D. Dana; Rozwiązywanie konfliktów, PWE, W-wa 2004 B. Dobek-Ostrowska: „Podstawy komunikowania społecznego”, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999; P.F. Drucker; Skuteczne zarządzanie, PWN, W-wa, 1976 T. Gołębiowski; Zarządzanie strategiczne, Difin, Warszawa 2002 R.W. Griffin; Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe, PWN, W-wa 1996 Z. Janowska; Zarządznie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2002 J. Kisielnicki; Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa 2004 B. Korzusznik (red.): „Psychologia w pracy menedżera”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994; K. Kowalska, A. Łakoma, B. Szymoniuk: „Wizerunek biznesowy”, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lubin 2011; A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red) Zarządzanie - Teoria i Praktyka, PWN W-wa 2005 A. K. Koźminski, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie PWN W-wa 2001 D. Lewicka, B. Wiernek: „Psychologia w pracy menedżera”, Wydawnictwo AGH, Kraków 2004; S. Przytuła: „Psychologia zarządzania. Wybrane zagadnienia”, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2008; M. Romanowska (red). Podstawy organizacji i zarządzania, Difin, W-wa 2001 Z. Rummel-Syska; Konflikty organizacyjne - ujęcie mikrospołeczne, PWN, W-wa 1990 P. Szczepankowski; Kontrola i Controlling w pracy zbiorowej pod red. A. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Zarządzanie, PWN, Warszawa 2002 J.F. Terelak: „ Psychologia organizacji i zarządzania”, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005; H.J. Vollmuth; Controlling. Planowanie, kontrola, zarządzanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000 W. Wasilewska: „Przewodnik. Efektywne negocjacje w biznesie”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego; Olsztyn 2010; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia modułu są: pozytywna ocena z ćwiczeń (50%) i pozytywna ocena z egzaminu (50%) Egzamin ma formę pisemną (TEST) i składa się z pytań jednokrotnego wyboru. Uzyskana z niego ocena wynika z sumy zgromadzonych punktów przyznanych za odpowiedzi na pytania. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Podczas ćwiczeń ocenie podlegają: wyniki pisemnego sprawdzianu wiedzy i udział w dyskusjach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.