Globalne procesy społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-S2-GPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalne procesy społeczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami procesów globalizacji; analizowanie i interpretowania wpływu tych procesów na funkcjonowanie poszczególnych państw i społeczeństw z uwzględnieniem zmian zachodzących na poziomie lokalnym. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Diagnoza współczesności – socjologiczne refleksje nad kontekstem globalizacji 2. Globalizacja – wieloznaczność pojęcia 3. Podłoże i rozwój historyczny globalnych procesów społecznych 4. Pozytywne ujęcie globalizacji 5. Negatywne ujęcie globalizacji (antyglobalizm a alterglobalizm a idea zrównoważonego rozwoju) 6. Spory o przyszłość współczesnego świata w kontekście postępujących procesów globalizacji (przegląd koncepcji) 7. Metropolizacja jako następstwo globalizacji w przestrzeni lokalnej 8. Migracje oraz ich społeczne i kulturowe konsekwencje 9. Tożsamość narodowa w obliczu globalizacji; 10. Władza, państwo narodowe i demokracja w kontekście wyzwań globalnych 11. Demokracja a kapitalizm – sprawiedliwość a efektywność w społeczeństwie globalnym 12. Europejski model społeczny a polityczno ekonomiczne wyzwania globalizacji 13. Globalne korporacje na mikro-rynkach 14. Oddziaływanie procesów globalnych ma funkcjonowanie krajów Trzeciego Świata Ćwiczenia: 1. Globalizacja kulturowa 2. Globalizacja ekonomiczno-handlowa 3. Globalne kryzysy 4. Globalne media i nowe media 5. W poszukiwaniu tożsamości (nowa religijność; sekty; subkultury) 6. Krytyka globalizacji; alterglobalizm 7. Ekologiczne skutki globalizacji 8. Demograficzny wymiar globalizacji 9. Globalne społeczeństwo sieci 10. Polska wobec wyzwań globalnych 11. Lokalny wymiar globalizacji 12. Starzy (USA, Europa, Japonia) i nowi liderzy (Chiny, Indie) globalnego świata 13. Globalny terroryzm 14. Globalne nierówności społeczne |
Literatura: |
P.F. Drucker, Społeczeństwo pokapitalistyczne, Warszawa, 1999 L.C. Thurow, Przyszłość kapitalizmu, Wrocław, 1999 A. Sen, Rozwój i wolność, Poznań, 2002 Kultura ma znaczenie, red. L.E. Harrison, S.P. Huntington, Poznań, 2003 J. Goldsmilh, Pułapka, Warszawa 1995 M. Castells, Galaktyka internetu, Poznań 2003 S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa, 2005 R. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa, 2001 U. Beck, Społeczeństwo ryzyka: w drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004. U. Beck, Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, Scholar, 2005. J. Staniszkis, Władza globalizacji, Warszawa, Wydaw. Naukowe Scholar, 2003. E. Wnuk-Lipiński, Świat międzyepoki: globalizacja, demokracja, państwo narodowe, Kraków: Wydaw. Znak : Instytut Studiów Politycznych PAN, 2004. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość : "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności /; przeł. Alina Szulżycka. - Wyd. 1, 3 dodr. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. Globalizacja i my: tożsamość lokalna wobec trendów globalnych / red. Romuald Piekarski, Michał Graban. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2003. I. M. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, przeł. Michał Bilewicz, Adam W. Jelonek, Krzysztof Tyszka. - Warszawa : "Scholar", 2004. M. Czerny, Globalizacja a rozwój : wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. Joseph E. Stiglitz, Globalizacja, przekł. Hanna Simbierowicz. - Wyd. 1, dodr. 6. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. Joseph E. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji : propozycje usprawnień, przekł. Adam Szeworski. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. W. Misiak, Globalizacja : więcej niż podręcznik : społeczeństwa, kultura, polityka, Warszawa : Centrum Doradztwa i Informacji "Difin", 2007. Z. Bokszański, Tożsamości zbiorowe, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot : Smak Słowa, 2008. Mungo Park, Podróże we wnętrzu Afryki, przekł. Michał Kozłowski. - Warszawa : Dalavich Press, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Studenci zdobędą umiejętność rozumienia i opisywania procesów globalnych oraz dostrzegania ich skutków w społecznościach lokalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD - Egzamin wymagania merytoryczne: - opanowanie terminologii i pojęć służące do opisu zjawisk i procesów globalnych - znajomość wybranych teorii wyjaśniających przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencje przemian zachodzących w skali globalnej - umiejętności obserwowania, diagnozowania oraz krytycznej oceny uwarunkowań przebiegu procesów globalnych ze szczególnym odniesieniem do kwestii: > zmiany pozycji państwa oraz sterowności współczesnych społeczeństw > koncepcji zrównoważonego rozwoju i wyzwań ekologicznych > problematyki rozwoju krajów trzeciego świata > wzrostu znaczenia aglomeracji miejskich i postępującej metropolizacji - świadomość niezwykłej złożoności i wzajemnego przenikania się globalnych procesów w wymiarze społecznym, politycznym i ekonomicznym kryteria oceny: Ocena uzyskiwana z egzaminu pisemnego będzie odzwierciedleniem zdobytej wiedzy oraz umiejętności budowania wypowiedzi i argumentacji w odniesieniu do zagadnień globalnych. Egzamin pisemny będzie zawierał pytania testowe oraz pytania otwarte. Zaliczenie egzaminu wymagać będzie uzyskania przynajmniej 50% maksymalnej liczby możliwych do otrzymania punktów. przebieg procesu weryfikacji Egzamin pisemny będzie trwał maksymalnie 60 minut. Studenci będą prezentowali swoją wiedzę i umiejętności pracując na arkuszach egzaminacyjnych zawierających pytania testowe i otwarte, dostarczonych przez prowadzącego zajęcia. ĆWICZENIA 1. Sprawdzian - przygotowanie prezentacji przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupach projektowych na jeden z podanych przez prowadzącego zajęcia tematów odnoszących się do globalnych wyzwań współczesnego świata. kryteria oceny: - prezentacja powinna być oryginalnym i twórczym wytworem członków grupy projektowej - prezentacja powinna czerpać z różnorodnych i wiarygodnych źródeł - prezentacja powinna być opatrzona ilustrującymi podejmowane zagadnienia materiałami graficznymi i / lub materiałami wideo - prezentacja powinna być przedstawiona we fragmentach przez wszystkich członków grupy projektowej - oceniany będzie także sposób prezentowania (niższą notę otrzymają prezentacje odczytywane, natomiast wyższą te, które będą wygłaszane samodzielnie) - grupa projektowa przygotowująca prezentację powinna opracować zagadnienia, które będą przedmiotem dyskusji z pozostałymi osobami w grupie po zakończeniu prezentacji 2. Sprawdzian - przygotowanie pracy pisemnej Przygotowanie pracy zaliczeniowej, w której student wykaże: - opanowanie terminologii i pojęć służące do opisu zjawisk i procesów globalnych - znajomość wybranych teorii wyjaśniających przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencje przemian zachodzących w skali globalnej - umiejętności obserwowania, diagnozowania oraz krytycznej oceny uwarunkowań przebiegu procesów globalnych - świadomość niezwykłej złożoności i wzajemnego przenikania się globalnych procesów w wymiarze społecznym, politycznym i ekonomicznym 3. Aktywność własna – aktywność na zajęciach Aktywny, twórczy udział w dyskusji podczas zajęć dydaktycznych w zakresie tematyki odnoszącej się do globalnych procesów społecznych. W trakcie dyskusji studenci budują argumentację wykorzystując zdobytą wiedzą oraz odwołując się do bieżących wydarzeń i własnych doświadczeń. 4. Aktywność własna - prasówka Umiejętność dyskutowania na najważniejsze tematy polityczne, ekonomiczne, jak i społeczne; Świadomość zmian zachodzących w otaczającej Nas rzeczywistości na skutek procesu globalizacji; Umiejętność obserwacji oraz krytycznego spojrzenia na wybrane procesy społeczne; Znajomość najważniejszych postaci i wydarzeń ze świata polityki i ekonomii; 5. Aktywność własna – obecność na zajęciach Powyżej 90% obecności – ocena 5 Od 80% do 89% obecności – ocena 4,5 Od 70% do 79% obecności – ocena 4 Od 60% do 69% obecności – ocena 3,5 Od 50% do 59% obecności – ocena 3 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.