Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie socjologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SO-S2-WTS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie socjologiczne
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

znajomość podstawowych pojęć socjologicznych

Skrócony opis:

Moduł poświęcony kształceniu wiedzy z zakresu współczesnych teorii socjologicznych

Pełny opis:

Celem zajęć realizowanych w ramach modułu Współczesne teorie socjologiczne jest ukazanie studentom systematycznej analizy wybranych koncepcji teoretycznych budowanych w ostatnich kilku dekadach. Moduł służy uporządkowaniu refleksji nad różnymi teoriami za pomocą ujednoliconych założeń interpretacyjnych. Zajęcia mają również na celu przybliżyć studentom źródła filozoficzne i biograficzne propozycji teoretycznych omawianych badaczy. Dzięki uzyskanej wiedzy studenci nabędą umiejętność krytycznego osądu poznanych koncepcji w odniesieniu do wcześniejszych sformułowań teoretycznych. Studenci będą potrafili także porównywać główne kierunki oraz dostrzegać różnice i podobieństwa koncepcji autorów należących do tego samego nurtu.

Literatura:

1. J.H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004/wyd. nowe lub wyd.1.1985/,PWN

2. G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004, Zysk i S-ka

3. Elliot Anthony, Współczesna teoria społeczna, Warszawa 2011,PWN

4. Encyklopedia socjologii, Warszwawa 1998-200

5. Elementy teorii socjologicznych, red. W.Derczyński, A.Jasińska-Kania, J.Szacki, Warszawa 1975,PWN

6. Czy kryzys socjologii? ,red. J .Szacki, Warszawa 1978,PIW

7. Kryzys i schizma, red. E .Mokrzycki, Warszawa 1984

8. Fenomenologia i socjologia,red.Z.Krasnodębski,Warszawa 1989

9. Świat przeżywany, red. Z.Krasnodębski,Warszawa 1989

10. Współczesne teorie wymiany społecznej,red.M.Kempny,J.Szmatka,Warszawa 1992

11. Racjonalność i styl myślenia, red.E.Mokrzycki, Warszawa 1992

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R.K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa 1982/2002/

2. P. Winch, Idea nauki o społeczenstwie i jej związki z filozofią, Warszawa 1995

3. J. Habermas , Teoria działania komunikacyjnego,Warszawa 1999-2002

4. B. Misztal, Teoria socjologiczna a praktyka społeczna,Kraków 2000

5. A. Giddens, Nowe zasady metody socjologicznej. Pozytywna krytyka socjologii interpretatywnej, Kraków 2001

6. B. Misztal: Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków 2000.

7. T. Parsons: Szkice z teorii socjologicznej. Warszawa 1972.

8. N. Luhmann: Systemy społeczne. Kraków 2007.

9. R. Dahrendorf: Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym.

Kraków 2008.

10. L. A. Coser: Funkcje konfliktu społecznego. Kraków 2009.

11. P. M. Blau: Wymiana i władza w życiu społecznym. Kraków 2009.

12. H. Blumer: Interakcjonizm symboliczny. Kraków 2007.

13. A. Schutz: O wielości światów. Kraków 2008.

14. E. Goffman: Rytuał interakcyjny. Warszawa 2006.

15. E. Goffman: Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 2008.

16. A. W. Gouldner: Kryzys zachodniej socjologii. Warszawa 2010.

17. P. Bourdieu. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005.

18. J. Habermas: Teoria działania komunikacyjnego. T.I-II. Warszawa 1999-2002.

19. A. Giddens: Zasady metody socjologicznej. Warszawa 2001.

20. A. Giddens: Stanowienie społeczeństwa. Poznań 2003.

Efekty uczenia się:

- Student zna tezy współczesnych teorii socjologicznych oraz dostrzega związki i różnice między nimi

- Student zna znaczenie terminów socjologicznych i ich konotacje w poszczególnych koncepcjach teoretycznych

- Student dostrzega związki pomiędzy teorią socjologiczną a koncepcjami filozoficznymi

- Student dostrzega kontynuacje i nawiązania do ujęć klasycznych teorii socjologicznych i jednocześnie dostrzega przekształcenia tych treści

- Student potrafi rozpatrywać zjawiska społeczne z perspektywy rożnych stanowisk teoretycznych

- Student ma świadomość złożonego, wielowymiarowego charakteru teorii socjologicznych oraz wykazuje się refleksyjnością i krytycyzmem w ich oglądzie.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia modułu są:

- Pozytywna ocena z ćwiczeń

- Pozytywna ocena z egzaminu

Na ocenę końcową modułu (OKM) składają się 2 elementy:

- Ocena z egzaminu (50%)

- Ocena z ćwiczeń (50%)

Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ

do 3,25 – dostateczny;

3,26 do 3,75 – dostateczny plus;

3,76 do 4,25 – dobry;

4,26 do 4,60 – dobry plus;

powyżej 4,61 – bardzo dobry

UWAGA!

W przypadku oceny niedostatecznej w pierwszym terminie (z ćwiczeń lub / i egzaminu), warunkiem wystawienia pozytywnej OKM jest uzyskanie minimum oceny dostatecznej w drugim terminie zaliczenia ćwiczeń lub / i egzaminu. Oceny z obu terminów są wliczane do średniej OKM.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)