Moduł fakultatywny: Kultura współczesna: Kultura Internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-WS-S1-KI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł fakultatywny: Kultura współczesna: Kultura Internetu |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułów: wstęp do socjologii, wybrane zagadnienia socjologii ogólnej i socjologia kultury |
Skrócony opis: |
Moduł fakultatywny: Kultura współczesna - Kultura Internetu ma na celu przybliżenie słuchaczom społecznych i kulturowych aspektów Internetu. Zajęcia prowadzone w ramach modułu są poświęcone problematyce społecznych uwarunkowań i konsekwencji korzystania z Internetu. Moduł składa się z wykładu, realizowanego z wykorzystaniem |
Pełny opis: |
Problematyka poruszana w toku zajęć odnosić się będzie do zjawisk społecznych i kulturowych warunkowanych korzystaniem z Sieci: procesów społecznych, społeczności wirtualnych, systemów aksjonormatywnych formujących się w przestrzeni Internetu, charakterystyki komunikowania w Sieci, negatywnych zjawisk generowanych w przestrzeni wirtualnej, jak również tożsamości w erze Internetu i społecznym nierównościom, będącym konsekwencją cyfrowego wykluczenia. Dodatkowo przybliżone zostaną studentom metody badań w Internecie i nad Internetem. Zasadniczym celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności stosowania teorii socjologicznych oraz metodologii właściwej socjologii do analizy zjawisk, które mają miejsce w przestrzeni Internetu. Moduł składa się z wykładu, realizowanego z wykorzystaniem metody podającej z elementami dyskusji, przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych oraz ćwiczeń, podczas których wykorzystana jest metoda dyskusji moderowanej, praca w zespołach, prezentacje (referatów) przygotowywanych przez studentów oraz projekcja filmów dokumentalnych ilustrujących problematykę poruszaną podczas zajęć. |
Literatura: |
L. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly, Nowe media. Wprowadzenie, Kraków 2009. Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii?, red. I. Krzemiński, Warszawa 2009. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010. Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, red. Ł. Jonak i in., Warszawa 2006. Nowe media i komunikacja wizualna, red. P. Francuz, S. Jędrzejewski, Lublin 2010, s. 107-125 lub http://www.magdalenaszpunar.com/ _publikacje/2010/wolnosc.pdf M. Castells, Galaktyka Internetu, Poznań 2003. M. Szpunar, W stronę nowych mediów, rozdz. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w Internecie. Serwisy społecznościowe i ich użytkownicy, Toruń 2010. Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, red. M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner, Kraków, 2010. Teorie komunikacji i mediów, red. M. Graszewicz i J. Jastrzębski, Wrocław 2009. Cyberświat. Możliwości i zagrożenia, red. J. Bednarek, A. Andrzejewska, Warszawa 2009. P. Wallace, Psychologia Internetu, Poznań 2003. Społeczna przestrzeń internetu, D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student nabywa kompetencje pozwalające na analizę społecznych aspektów funkcjonowania Internetu. Student rozumie procesy społeczne zachodzące w przestrzeni wirtualnej. Student potrafi zastosować socjologiczne teorii i koncepcji do opisu i analizy przestrzeni społecznej Internetu. Student jest przygotowany do podjęcia badań realizowanych w odniesieniu do różnych obszarów przestrzeni wirtualnej. Student wykazuje zdolność do refleksji nad konsekwencjami wynikającymi z upowszechniania się nowych mediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową modułu składają się: - ocena z zaliczenia wykładu, - ocena z zaliczenia ćwiczeń. OKM jest średnią arytmetyczną oceny z zaliczenia wykładu i oceny z zaliczenia ćwiczeń. Ocena z zaliczenia wykładu jest ustalana na podstawie sprawdzianu wiedzy przekazanej podczas wykładu. Ocena z zaliczenia ćwiczeń jest ustalana na podstawie: - aktywności studenta podczas ćwiczeń (20% oceny); - oceny przygotowanej i przedstawionej (w formie ustnej i pisemnej) prezentacji na zadany temat (80% oceny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.