Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczno-ekonomiczna w kontekście UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-SO-ZPE-S2-PSEUE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka społeczno-ekonomiczna w kontekście UE
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Zalecane: Zaliczony kurs polityki społecznej. Znajomość podstawowych pojęć socjologicznych

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu student nabywa:

- wiedzę w zakresie polityki społeczno-ekonomicznej Polski i Unii Europejskiej jej podstaw aksjologicznych, politycznych i prawnych, modeli i narzędzi

- umiejętności wskazywania rozwiązania złożonych problemów społecznych w oparciu o narzędzia polityki społecznej w jej wymiarze europejskim i krajowym

- kompetencje w zakresie wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z dziedziny polityki społecznej w analizowaniu, interpretowaniu zjawisk w tym obszarze w kontekście UE

Pełny opis:

Geneza integracji socjalnej Wspólnot Europejskich.

Etapy rozwoju polityki społecznej Unii Europejskiej.

Podmioty polityki społecznej w Unii Europejskiej.

Narzędzia polityki społecznej: instrumenty prawne, finansowe i programowe.

Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju polityki społecznej Unii Europejskiej.

Podstawowe zasady i wartości w polityce społecznej Unii Europejskiej.

Europejski model socjalny

Rynek pracy w Unii Europejskiej – polityka zatrudnienia.

Problem bezrobocia – priorytety polityki społecznej i sposoby przeciwdziałania

Problem marginalizacji społecznej w UE.

Polityka oświatowa i edukacyjna UE.

Polityka społeczna wobec wybranych kategorii społecznych: rodzina, dzieci, ludzie starzy, niepełnosprawni, mniejszości.

Literatura:

Anioł W.: Europejska polityka społeczna. Implikacje dla Polski. IPS UW, Warszawa 2003

Gabryszak R., Magierka D. (red.): Europejska polityka społeczna. Difin, Warszawa 2011.

Głąbicka K.: Europejska przestrzeń socjalna. WSP TWP, Warszawa 2002.

Głąbicka K.: Polityka społeczna w Unii Europejskiej. DW Elipsa, Warszawa 2001.

Grewiński M., Malinowski K.: Europejski Fundusz Socjalny i rynek pracy w Unii Europejskiej. WSP TWP, Warszawa 1999.

Rabczuk W.: Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty. WSP TWP, Warszawa 2007

Barcz J.: Przewodnik po Traktacie z Lizbony. LexisNexis, Warszawa 2008

Głąbicka K. (red.): Społeczne skutki integracji Polski z Unią Europejską. WSP TWP, Warszawa 1999.

Golinowska S., Florek L., Orłowski W., Uścińska G., Wratny J.: Polityka społeczna Unii Europejskiej i jej konsekwencje dla Polski. IPiSS, Warszawa 1999.

Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga dla Komisji Europejskiej. WSP TWP Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Student dysponuje wiedzą w zakresie polityki społeczno-ekonomicznej Polski i Unii Europejskiej jej podstaw aksjologicznych, politycznych i prawnych, modeli i narzędzi.

Ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów społecznych, ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii wyjaśniających zmiany procesów zachodzących w obrębie wybranych struktur i instytucji społecznych

Ma poszerzoną wiedzę na temat przyczyn, przebiegu, skali i konsekwencji przemian wybranych struktur i instytucji społecznych, rozumie ich kulturowe i historyczne uwarunkowania, ma pogłębioną wiedzę na temat systemów aksjo-normatywnych organizujących wybrane struktury i instytucje społeczne w kontekście procesu integracji europejskiej.

potrafi wskazywać rozwiązania złożonych problemów społecznych w oparciu o narzędzia polityki społecznej w jej wymiarze europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii, polityki społecznej i pracy socjalnej niezbędną do rozumienia, analizowania, interpretowania oraz porównania procesów, zjawisk i problemów społecznych

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje wieloaspektowe działania w zakresie pracy socjalnej i ekonomii społecznej, wykazuje aktywność i wytrwałość w realizacji działań i projektów

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest pisemna praca zaliczeniowa w postaci opisu wybranej polityki szczegółowej w ujęciu UE i na przykładzie wybranych krajów (indywidualnie lub w zespole, w zależności od tematu), z uwzględnieniem obecności i aktywności studenta na wykładach

Zasady przygotowania pracy zostaną studentom przekazane na początku semestru, praca ma formę pisemną, jest oparta na literaturze podanej przez prowadzącego uzupełnionej o źródła wyszukane przez studenta, praca musi być złożona najpóźniej w terminie wyznaczonym przez prowadzącego przedmiot w ramach sesji egzaminacyjnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)