Polityka społeczno-ekonomiczna w kontekście UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-ZPE-S2-PSEUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczno-ekonomiczna w kontekście UE |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecane: Zaliczony kurs polityki społecznej. Znajomość podstawowych pojęć socjologicznych |
Skrócony opis: |
Po ukończeniu kursu student nabywa: - wiedzę w zakresie polityki społeczno-ekonomicznej Polski i Unii Europejskiej jej podstaw aksjologicznych, politycznych i prawnych, modeli i narzędzi - umiejętności wskazywania rozwiązania złożonych problemów społecznych w oparciu o narzędzia polityki społecznej w jej wymiarze europejskim i krajowym - kompetencje w zakresie wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z dziedziny polityki społecznej w analizowaniu, interpretowaniu zjawisk w tym obszarze w kontekście UE |
Pełny opis: |
Geneza integracji socjalnej Wspólnot Europejskich. Etapy rozwoju polityki społecznej Unii Europejskiej. Podmioty polityki społecznej w Unii Europejskiej. Narzędzia polityki społecznej: instrumenty prawne, finansowe i programowe. Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju polityki społecznej Unii Europejskiej. Podstawowe zasady i wartości w polityce społecznej Unii Europejskiej. Europejski model socjalny Rynek pracy w Unii Europejskiej – polityka zatrudnienia. Problem bezrobocia – priorytety polityki społecznej i sposoby przeciwdziałania Problem marginalizacji społecznej w UE. Polityka oświatowa i edukacyjna UE. Polityka społeczna wobec wybranych kategorii społecznych: rodzina, dzieci, ludzie starzy, niepełnosprawni, mniejszości. |
Literatura: |
Anioł W.: Europejska polityka społeczna. Implikacje dla Polski. IPS UW, Warszawa 2003 Gabryszak R., Magierka D. (red.): Europejska polityka społeczna. Difin, Warszawa 2011. Głąbicka K.: Europejska przestrzeń socjalna. WSP TWP, Warszawa 2002. Głąbicka K.: Polityka społeczna w Unii Europejskiej. DW Elipsa, Warszawa 2001. Grewiński M., Malinowski K.: Europejski Fundusz Socjalny i rynek pracy w Unii Europejskiej. WSP TWP, Warszawa 1999. Rabczuk W.: Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty. WSP TWP, Warszawa 2007 Barcz J.: Przewodnik po Traktacie z Lizbony. LexisNexis, Warszawa 2008 Głąbicka K. (red.): Społeczne skutki integracji Polski z Unią Europejską. WSP TWP, Warszawa 1999. Golinowska S., Florek L., Orłowski W., Uścińska G., Wratny J.: Polityka społeczna Unii Europejskiej i jej konsekwencje dla Polski. IPiSS, Warszawa 1999. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga dla Komisji Europejskiej. WSP TWP Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Student dysponuje wiedzą w zakresie polityki społeczno-ekonomicznej Polski i Unii Europejskiej jej podstaw aksjologicznych, politycznych i prawnych, modeli i narzędzi. Ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów społecznych, ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii wyjaśniających zmiany procesów zachodzących w obrębie wybranych struktur i instytucji społecznych Ma poszerzoną wiedzę na temat przyczyn, przebiegu, skali i konsekwencji przemian wybranych struktur i instytucji społecznych, rozumie ich kulturowe i historyczne uwarunkowania, ma pogłębioną wiedzę na temat systemów aksjo-normatywnych organizujących wybrane struktury i instytucje społeczne w kontekście procesu integracji europejskiej. potrafi wskazywać rozwiązania złożonych problemów społecznych w oparciu o narzędzia polityki społecznej w jej wymiarze europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym. potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii, polityki społecznej i pracy socjalnej niezbędną do rozumienia, analizowania, interpretowania oraz porównania procesów, zjawisk i problemów społecznych odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje wieloaspektowe działania w zakresie pracy socjalnej i ekonomii społecznej, wykazuje aktywność i wytrwałość w realizacji działań i projektów |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest pisemna praca zaliczeniowa w postaci opisu wybranej polityki szczegółowej w ujęciu UE i na przykładzie wybranych krajów (indywidualnie lub w zespole, w zależności od tematu), z uwzględnieniem obecności i aktywności studenta na wykładach Zasady przygotowania pracy zostaną studentom przekazane na początku semestru, praca ma formę pisemną, jest oparta na literaturze podanej przez prowadzącego uzupełnionej o źródła wyszukane przez studenta, praca musi być złożona najpóźniej w terminie wyznaczonym przez prowadzącego przedmiot w ramach sesji egzaminacyjnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.