System pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SP-KOL-N1-SPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System pomocy społecznej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawy wiedzy o pracy socjalnej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu System pomocy społecznej jest zapoznanie studentów ze specyfiką pomocy społecznej i organizacją, z różnymi modelami pomocy społecznej i funkcjonowaniem sytemu pomocy społecznej w Polsce oraz instytucjami pomocy społecznej wspierającymi jednostki, rodziny i ich otoczenie z różnymi problemami. |
Pełny opis: |
- Modele pomocy społecznej w zależności od usytuowania w polityce społecznej państwa i ich roli we wspieraniu osób nie potrafiących samodzielnie rozwiązać swoich problemów - Modele pomocy społecznej w różnych państwach, różne podejścia do rozwiązywania problemów społecznych - Specyfika instytucji pomocy społecznej, cechy wyróżniające: sposób finansowania, organizacji, zintegrowane spojrzenie na potrzeby ludzkie, zatrudnianie profesjonalistów, przede wszystkim pracowników socjalnych, podstawy aksjologiczne w systemie pomocy społecznej. - Zadania pomocy społecznej i sposób działania podstawowych podmiotów pomocy społecznej, systemy wsparcia dla poszczególnych grup klientów pomocy społecznej. Dzięki czemu student powinien mieć świadomość zakresu oferty wsparcia i umie wskazać odpowiednią instytucję pomocy społecznej, która może udzielić wsparcia w konkretnym przypadku. |
Efekty uczenia się: |
Student zna cechy wyróżniające i specyfikę pomocy społecznej Student posiada wiedzę na temat różnych modeli pomocy społecznej i ich stosowania w różnych krajach Student ma wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania sytemu pomocy społecznej w Polsce, Student zna instytucje wsparcia i pomocy dla jednostek, rodzin i ich otoczenia w systemie pomocy społecznej raz ich podstawowe zadania w odniesieniu do różnych grup klientów pomocy społecznej Student posiada orientację w różnych poziomach systemu pomocy społecznej i potrafi dokonać wyboru odpowiedniej instytucji pomocy społecznej w zależności od problemów jednostek, rodzin i ich otoczenia Student potrafi samodzielnie dotrzeć do potrzebnych informacji, ma umiejętność przygotowania pisemnego opracowania |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana przez osobę prowadzącą np.: kolokwium ustne/pisemne, test otwarty / wyboru, sprawdzian*, praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, grupowy), zadania problemowe, sprawozdanie, portfolio, prezentacja z dyskusją, prowadzenie / udział w dyskusji, itp. - wymagania określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji Aktywność własna studenta (opcjonalnie) Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w oparciu o treści zajęć, wskazaną w sylabusie literaturę i doświadczenia własne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.