Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SP-S1-TMPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | ukończenie kursu: Wprowadzenie do pracy socjalnej oraz praktyk zawodowych |
Skrócony opis: |
Moduł „Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną” jest ukierunkowany na efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji stanowiących podstawy wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Jego zasadniczym celem jest poznanie teoretycznych podstaw oraz praktycznych umiejętności niezbędnych dla profesji pracownika socjalnego. |
Pełny opis: |
Moduł „Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną” jest ukierunkowany na efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji stanowiących podstawy wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Jego zasadniczym celem jest poznanie teoretycznych podstaw oraz praktycznych umiejętności niezbędnych dla profesji pracownika socjalnego. Poznawane koncepcje pozwalają na zapoznanie z poszczególnymi elementami kanonu profesjonalnej pracy socjalnej, które mogą być wykorzystane w ramach ćwiczeń praktycznych, a następnie w pracy zawodowej, w interwencji na rzecz jednostek i rodzin. Obejmuje podstawowe zagadnienia z obszaru metod i zasad pracy socjalnej, a także elementy wiedzy o komunikacji w procesie pomocowym oraz ogólne aspekty zasad etycznych zawodu . Szczególną wagę przywiązuje się do warsztatowych metod prowadzenia zajęć oraz do prezentacji własnego zdania przed audytorium. Stwarza to przyszłym pracownikom socjalnym warunki do samodzielnego kształcenia i rozwoju umiejętności charakterystycznych dla warsztatu specjalisty. Moduł stanowi pierwszą część treści obejmujących teorie i metody pracy socjalnej i posiada swoją kontynuację w semestrze kolejnym w module pt. „Teorie i metody pracy socjalnej z grupą i społecznością lokalną” |
Literatura: |
- Dubois B., Miley K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Śląsk, Katowice 1999 - Garvin Ch., Seabury B.S., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T. 1-2. Śląsk, Katowice 1998 - Gray M, Webb, S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, PWN, Warszawa 2012 - Lishman C.J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998 - Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Śląsk, Katowice 1998 - Pawlas-Czyż S., Wódz K., Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Akapit, Toruń 2007 - Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998 - Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998 - Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego, Śląsk, Katowice 2006 - Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Śląsk, Katowice 1998 |
Efekty uczenia się: |
- zna podstawową terminologię, ogólny rys historyczny oraz narzędzia diagnostyczne używane w pracy socjalnej - zna metody, modele i procedury wykonywania typowych zadań pracownika socjalnego w procesie pomocy z zachowaniem norm społecznych i zasad etycznych zawodu pracownika socjalnego, szczególnie w pracy z jednostką i rodziną - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz opracować podstawowe narzędzia diagnostyczne, a także posługiwać się nimi w celu dokonania diagnozy problemów społecznych oraz prognozowania sytuacji ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji jednostek i rodzin - potrafi animować, inspirować i wspierać do samodzielności osób w trudnej sytuacji oraz dokonywać analizy przydatności metod i procedur stosowanych w ramach pracy socjalnej z jednostką i rodziną - samodzielnie zdobywa wiedzę, dokonuje analizy własnych działań, potrafi wskazać obszary wymagające uzupełnienia i podejmuje się ich doskonalenia - potrafi przygotować wystąpienie ustne, wykazuje gotowość do współpracy zespołowej i rozumie jej istotę i dynamikę, oraz posiada umiejętności w zakresie skutecznej komunikacji interpersonalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia modułu są: -Pozytywna ocena z ćwiczeń -Pozytywna ocena z egzaminu Na ocenę końcową modułu (OKM) składają się 2 elementy: -Ocena z egzaminu (50%) -Ocena z ćwiczeń (50%) Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ do 3,25 – dostateczny; 3,26 do 3,75 – dostateczny plus; 3,76 do 4,25 – dobry; 4,26 do 4,60 – dobry plus; powyżej 4,61 – bardzo dobry UWAGA! W przypadku oceny niedostatecznej w pierwszym terminie (z ćwiczeń lub / i egzaminu), warunkiem wystawienia pozytywnej OKM jest uzyskanie minimum oceny dostatecznej w drugim terminie zaliczenia ćwiczeń lub / i egzaminu. Oceny z obu terminów są wliczane do średniej OKM. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.