Biografia w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-2NOW1.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biografia w edukacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | 1. Wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii rozwojowej zdobyta na wcześniejszych latach studiów. 2. Umiejętność refleksyjnego konstruowania wypowiedzi. 3. Znajomość uwarunkowań rozwoju człowieka dorosłego. 4. Umiejętność korzystania z różnych źródeł i materiałów autobiograficznych. 5. Umiejętności pracy samodzielnej oraz pracy zespołowej, wykonywanie projektów indywidualnych oraz zespołowych. 6. Umiejętności sugestywnego zobrazowania efektów swojej pracy oraz prezentacji własnych poglądów. |
Pełny opis: |
1.Zajęcia wprowadzające: przedstawienie problematyki oraz specyfiki przedmiotu, bibliografii, ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia. Warsztat motywacyjny. 2. Dzieciństwo jako obszar badań biograficznych – odniesienia i konteksty osobiste: • Smaki, zapachy i melodie- kluczami do prywatnych mitów naszej pamięci • Zabawy i zabawki wczoraj i dziś – obszar badań biograficznych • Fotografie z dzieciństwa - warsztat 3. Pedagogiczny wymiar doświadczeń biograficznych w kontekście rozumienia kategorii Trajektorii cierpienia – projekcja filmu oraz analiza sytuacji związanej z omawianą kategorią . 4. Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób jesieni życia. • Ewolucja podejścia biograficznego w Polsce i na świecie; • Przykłady projektów badających historię życia. Metoda biograficzna w pracy opiekuńczo - wychowawczej • Gra autobiograficzna w opiece i wychowaniu – rola i znaczenie,. • Mapping i jego zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej. 5. Biograficzny wymiar doświadczeń edukacyjnych –warsztat • Biografia edukacyjna – sposobem poznawania doświadczeń edukacyjnych • Pamięć szkoły jako obszar badań biograficznych 6. Metoda biograficzna sposobem odnalezienia drogi do siebie i do innych – inspiracje metodyczne. • Biograficzna mapa życia |
Literatura: |
1. Czerniawska O.: Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź 2007. 2. Demetrio D.: Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków 2000. 3. Demetrio D.: Zabawa na tle życia. Gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków 1999 4. Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006. 5. Sujak E.Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków 1987. 6. Sulik M. : Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób w jesieni życia. . W: Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Red. A. Fabiś. Sosnowiec 2005. |
Efekty uczenia się: |
1. Studenci znają terminologię związaną z obszarem badań biograficznych i właściwie definiują kategorie istotne w przestrzeni badań biograficznych. 2. Studenci dysponują uporządkowaną wiedzą z zakresu ewolucji podejścia biograficznego w Polsce oraz różnych możliwości wykorzystania materiałów o charakterze biograficznym w przestrzeni edukacyjnej. 3. Studenci Potrafią wyjaśnić i opisać wielowymiarowe konteksty doświadczeń biograficznych oraz ukazać ich znaczenie w przestrzeni pedagogicznej. 4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metody biograficznej w opiece i wychowaniu. 5. Studenci Interpretują oraz z wrażliwością ilustrują wyniki dokonanych przez siebie analiz materiałów o charakterze biograficznym |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach. 2. Ocena współpracy w grupie podczas dyskusji oraz gry symulacyjnej. 3.Ocena projektu biograficznego - biograficznej mapy życia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.