Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biografia w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-2NOW1.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biografia w edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

1. Wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii rozwojowej zdobyta na wcześniejszych latach studiów.

2. Umiejętność refleksyjnego konstruowania wypowiedzi.

3. Znajomość uwarunkowań rozwoju człowieka dorosłego.

4. Umiejętność korzystania z różnych źródeł i materiałów autobiograficznych.

5. Umiejętności pracy samodzielnej oraz pracy zespołowej, wykonywanie projektów indywidualnych oraz zespołowych.

6. Umiejętności sugestywnego zobrazowania efektów swojej pracy oraz prezentacji własnych poglądów.


Pełny opis:

1.Zajęcia wprowadzające: przedstawienie problematyki oraz specyfiki przedmiotu, bibliografii, ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia.

Warsztat motywacyjny.

2. Dzieciństwo jako obszar badań biograficznych – odniesienia i konteksty osobiste:

• Smaki, zapachy i melodie- kluczami do prywatnych mitów naszej pamięci

• Zabawy i zabawki wczoraj i dziś – obszar badań biograficznych

• Fotografie z dzieciństwa - warsztat

3. Pedagogiczny wymiar doświadczeń biograficznych w kontekście rozumienia kategorii Trajektorii cierpienia – projekcja filmu oraz analiza sytuacji związanej z omawianą kategorią .

4. Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób jesieni życia.

• Ewolucja podejścia biograficznego w Polsce i na świecie;

• Przykłady projektów badających historię życia.

Metoda biograficzna w pracy opiekuńczo - wychowawczej

• Gra autobiograficzna w opiece i wychowaniu – rola i znaczenie,.

• Mapping i jego zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

5. Biograficzny wymiar doświadczeń edukacyjnych –warsztat

• Biografia edukacyjna – sposobem poznawania doświadczeń edukacyjnych

• Pamięć szkoły jako obszar badań biograficznych

6. Metoda biograficzna sposobem odnalezienia drogi do siebie i do innych – inspiracje metodyczne.

• Biograficzna mapa życia

Literatura:

1. Czerniawska O.: Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź 2007.

2. Demetrio D.: Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków 2000.

3. Demetrio D.: Zabawa na tle życia. Gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków 1999

4. Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006.

5. Sujak E.Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków 1987.

6. Sulik M. : Historia życia jako żyjąca historia w świetle biografii osób w jesieni życia. . W: Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Red. A. Fabiś. Sosnowiec 2005.

Efekty uczenia się:

1. Studenci znają terminologię związaną z obszarem badań biograficznych i właściwie definiują kategorie istotne w przestrzeni badań biograficznych.

2. Studenci dysponują uporządkowaną wiedzą z zakresu ewolucji podejścia biograficznego w Polsce oraz różnych możliwości wykorzystania materiałów o charakterze biograficznym w przestrzeni edukacyjnej.

3. Studenci Potrafią wyjaśnić i opisać wielowymiarowe konteksty doświadczeń biograficznych oraz ukazać ich znaczenie w przestrzeni pedagogicznej.

4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metody biograficznej w opiece i wychowaniu.

5. Studenci Interpretują oraz z wrażliwością ilustrują wyniki dokonanych przez siebie analiz materiałów o charakterze biograficznym

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach.

2. Ocena współpracy w grupie podczas dyskusji oraz gry symulacyjnej.

3.Ocena projektu biograficznego - biograficznej mapy życia - zaliczenie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)