Aktywność językowa dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-2SEP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywność językowa dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Osiągnięcie na studiach pierwszego stopnia efektów kształcenia związanych z kwalifikacjami uprawniającymi do wykonywania zawodu nauczyciela |
Skrócony opis: |
Moduł zawiera poszerzone treści z zakresu dziecięcej aktywności językowej. Zajęcia realizowane w ramach modułu służą rozszerzeniu kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W wyniku udziału w proponowanych zajęciach student uporządkuje oraz rozwinie swoją wiedzę i umiejętności z zakresu organizacji i realizacji różnorodnych form aktywności dziecka, a także przygotuje się do wyzwalania kreatywności dziecka, świadomego doboru metod, mediów oraz materiałów dydaktycznych, właściwych do realizacji zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Celem modułu jest przygotowanie studenta do rozwijania zdolności językowych dzieci. Zajęcia w formie wykładowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania następujących efektów pedagogicznych: EW_AJ_1, EW_AJ_2, natomiast ćwiczenia i praca własna studenta zmierzają do uzyskania efektów pedagogicznych EW_AJ_3, EW_AJ_4, EW_AJ_5, EW_AJ_6. |
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1.Aktywność językowa w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym – schemat kompetencji bazowych i docelowych. 2.Kompetencje, sprawności i umiejętności językowe. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej, socjolingwistycznej i pragmalingwistycznej. 3.Lingwistyka edukacyjna jako próba scalenia osiągnięć pedagogiki, psychologii i językoznawstwa. 4.Nabywanie, kształcenie i rozwój w teorii lingwistyki edukacyjnej. 5.Modele nabywania mowy przez dziecko. Językowa norma dynamiczna i statyczna. 6.Tekst jako forma komunikacji językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 7.Modele tekstu uczniowskiego. Ocena tekstu pisanego na poziomie graficznym, gramatycznym, semantycznym i pragmatycznym. 8.Klasyfikacja błędów językowych uczniów w wieku wczesnoszkolnym. 9.Analiza pragmatyczna form wypowiedzi dziecięcych. 10.Metody aktywizujące w kształceniu aktywności językowej uczniów. Treści ćwiczeń: 1.Aktywność językowa w mówieniu, słuchaniu, czytaniu i pisaniu w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym. 2.Językowa norma dynamiczna i statyczna w ocenie tekstów dzieci w młodszym wieku szkolnym. 3.Klasyfikacja błędów językowych uczniów w wieku wczesnoszkolnym - ćwiczenia praktyczne 4.Ocena tekstu pisanego na poziomie graficznym, gramatycznym, semantycznym i pragmatycznym – ćwiczenia w konstruowaniu oceny opisowej. 5.Trudności uczniów na etapie nabywania, doskonalenia i wykorzystania umiejętności pisania do tworzenia tekstu. 6.Rodzaje ćwiczeń doskonalących umiejętność tworzenia tekstu przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia słownikowe, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, w zakresie organizacji tekstu, ortograficzne i interpunkcyjne. 7.Neologizmy dziecięce- przejaw kreatywności czy błąd językowy. 8.Analiza pragmatyczna form wypowiedzi dziecięcych. 9.Zmiany w podstawie programowej w zakresie kształcenia językowego dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 10. Metody aktywizujące w kształceniu aktywności językowej uczniów – propozycje wykorzystania na zajęciach z edukacji polonistycznej. 11.Diagnozowanie umiejętności oceny tekstu uczniowskiego przez nauczycieli edukacji początkowej – ocena prac zaliczeniowych |
Literatura: |
Literatura do wykładów: Bakuła K.(1997).Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psychologicznych i lingwistycznych. Projekt nowej metodyki. Wrocław. Dobrzyńska T.(1993). Tekst. Próba syntezy. Warszawa. Dyduchowa A. (1980). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków. Grabias S.(1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Kielar M.(1980 nr 3). Indywidualizacja i typizacja języka uczniów w wieku od 8-12 lat. „Socjolingwistyka”. Mnich M.(1998). Socjolingwistyczne ujęcie sprawności systemowej jako komponentu sprawności komunikacyjnej dziecka. W : Kojs W., Mrózek R. (red.). Komunikacja. Dialog. Edukacja. T1. Katowice. Mnich M.(2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Mnich M (2004).Tekst jako forma komunikacji językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. s, 242-247. W: Petlák E., Juszczyk S. „Diferenciácia vyučovania a suvislosti” (Vega 1/0092/03) .Nitra. Mnich M.( 2005). Tekst pisany dziecka w wieku wczesnoszkolnym analiza [w:] Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń. Mnich M. (2005). Zróżnicowanie umiejętności konstruowanie tekstów pisanych przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym[w:] Diferenciácia ako prostriedok zefektívnenia pedagogickej činnosti v školských zariadeniach. Štúdie riešitel’ov grantového projektu VEGA MŠ SR č. 1/0092/03, red. E.Petlák, Pedagogická Fakulta Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra Nowak F. (1998). Edukacja językowa. T. 1 - 2. Bydgoszcz. Polański E. (1982). Słownictwo uczniów. Warszawa. Rostańska E. (2010). Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice. Rittel T. (1994) Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Kraków. Literatura do ćwiczeń: Bober - Pełzowska M. (1983). Rozwijanie mowy uczniów klas niższych. Warszawa. Czelakowska D. (2009). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Czelakowska D. (1996). Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Filipiak E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz. Frankiewicz W. (1983). Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego. Warszawa. Iwanowicz M. (2004-6). Sztuka pisania wypracowań. Łódź. Jedut A., Pleskot A. (1991). Nauczanie ortografii w klasach I-III. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa. Jóźwicki T. (1984). Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Warszawa. Małkowska - Zegadło H. (1983). Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku od 8-11 lat. Warszawa. Nowak F. (1998). Edukacja językowa. T. 1 - 2. Bydgoszcz. Polański E. (1982). Słownictwo uczniów. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat edukacji lingwistycznej, sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat nauczania i procesów związanych z edukacją lingwistyczną i zastosowaniem języka w sytuacjach edukacyjnych. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji lingwistycznej dla projektowania, analizy i oceny sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Student potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów dydaktycznych w aspekcie sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Student potrafi ocenić przydatność, wybrać i zaplanować realizację właściwego sposobu postępowania dla stymulowania, wspierania i rozwijania sprawności i aktywności językowej dziecka w wybranych zadaniach programowych. Student docenia wartość aktywności i sprawności językowej w kompetencjach kluczowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: Oceniana będzie umiejętność krytycznego wykorzystania opanowanych informacji w celu definiowania i analizowania pojęć wskazanych w treściach wykładów; Egzamin ustny polegający na odpowiedzi na jedno pytanie spośród 40 podanych zagadnień stanowiących treści wykładów. Praca pisemna: Oceniana będzie umiejętność dokonania wnikliwej analizy tekstu dziecięcego zgodnie z ustalonymi kryteriami: ocena graficzna, gramatyczna, semantyczna i pragmatyczna a także umiejętność zaplanowania zadań programowych mających na celu stymulowanie i rozwijanie sprawności i aktywności językowej. Ocena prac pisemnych, indywidualna dyskusja z autorem pracy nad oceną i trafnością doboru przygotowanych ćwiczeń językowych. Dyskusja dydaktyczma: Oceniana będzie trafność doboru ćwiczeń w zależności od wyznaczonego zadania sprawnościowego. Aktywność na zajęciach dydaktycznych, przygotowanie ćwiczeń mających na celu rozwijanie wybranych aspektów sprawności i aktywności językowej dziecka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.