Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo zostaną pogłębione przez pracę własną studenta. Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi koncepcjami wychowania oraz ukazanie aktualnego stanu badań. |
Pełny opis: |
1.Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2.Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i teleonomiczne podłoże wychowania. 3.Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4.Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5.Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6.Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7.Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8.Konstytutywne cechy człowieka – w kierunku teorii osoby. 9.Wolność i zniewolenie w wychowaniu, sposoby przezwyciężania presji szkolnej i barier edukacyjnych. 10.Ontologiczne problemy wychowania. Czy jest możliwe wychowanie człowieka? 11.Życie bez wychowania – podstawowe tezy antypedagogiki. Kontrowersje wokół koncepcji społeczeństwa bez szkolnictwa. 12.Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 13.Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 14.Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne Idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 15.Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 16.Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach. 17.Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 18.Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 19.Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 20.Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 21.Altruizm a proces wychowania. 22.Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida 23.Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 24.Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 25.Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 26.Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. 27.Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej. |
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków 2004, Wyd. UJ. Romanowska-Łakomy H. (red.): Człowiek i człowieczeństwo: strategia bycia i stawania się człowiekiem. Olsztyn 2002. Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS. Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Warszawa 2011, Wyd. APS. Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993. Tchorzewski A., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Bilicki T.: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000. Carlgren F.: Wychowanie dla wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Gdynia 1994. Dawid J.W.: O duszy nauczycielstwa. Kraków 1912. Dawid J.W.: Pisma pedagogiczne. Wrocław 1961. Korczak J.: Wybór pism pedagogicznych. Tom I, II. Warszawa 1957,1958. Krawczyk Z.: Rabidranath Tagore - poszukiwanie prawdy i piękna w teorii i praktyce wychowania. Warszawa 1990. Kunowski S.: Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Lublin 1946. Lindenberg Ch.: Szkoła bez lęku. Warszawa 1993. Łobocki M.: Altruizm a wychowanie. Lublin 2002. Neill A.S.: Summerhill. Katowice 1991. Rousseau J. J.: O umowie społecznej. Warszawa 2002. Rousseau J.J.: Emil, czyli o wychowaniu. T.1. Wrocław 1955. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Weinschenk R.: Podstawy pedagogiki księdza Bosko. Warszawa 1996. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zna zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych; wskazuje na różnice między teorią, metodyką i praktyką, zna pojęcie wychowania, samowychowania, teorii wychowania, metateorii, koncepcji wychowania i nurtu pedagogicznego; rozróżnia pojęcia odnoszące się do różnych podmiotów wychowania. Student charakteryzuje podstawowe teorie i nurty wychowania oraz zna ich wartość dla skutecznej działalności prakseologicznej; rozumie antropologiczne podstawy oddziaływań wychowawczych i wie, jakie są założenia wybranych koncepcji pedagogicznych. Student obserwuje zjawiska społeczne i na podstawie obserwacji formułuje cele wychowania; wyodrębnia rodzaje wartości, które mają największe znaczenie w zawodzie pedagoga; analizuje przejawy i przyczyny zagrożeń moralnych, a także inicjuje dyskurs z zakresu głównych problemów pedagogicznych (np. związku teorii z praktyką, znaczenia idei godności, miłości w procesie wychowania, różnic między koncepcjami i nurtami wychowania). Student posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych. Student zna wybrane klasyfikacje wartości etycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do napisania testu w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Test zawiera 7 pytań o charakterze otwartym. Na jego wypełnienie przewidziano 20 minut. Obowiązuje następująca punktacja: 14-13 pkt. ocena: bardzo dobry 12,5-11,5 pkt. ocena: dobry plus 11-10 pkt. ocena: dobry 9,5-8,5 pkt. ocena: dostateczny plus 8-7 pkt. ocena: dostateczny 0-6,5 pkt. ocena: niedostateczny Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska z testu ocenę niedostateczną poprawia jego wynik w formie ustnej. Oceniana będzie jakość wykonania pracy pisemnej (jej kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.