Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wiedza z historii powszechnej i historii Polski. |
Pełny opis: |
Przedmiot, cele i znaczenie historii wychowania w edukacji współczesnego pedagoga – badacza. Początki praktyki i myśli pedagogicznej humanistycznej oraz społecznej w Europie. Pedagogika naukowa (J. A. Komeński). Ideał wychowania: J. Lock`a, J. J. Roussea`u, J. H. Pestalozziego, J.F. Herbarta. Rozwój myśli lub praktyki pedeutologicznej w wybranym kraju i okresie historycznym. Kształtowanie się nowoczesnego modelu wychowania społeczeństwa polskiego od XVIII do połowy XX wieku. Znaczenie rozwoju subdyscyplin pedagogiki w Polsce dla praktyki wychowawczej w XIX i XX wieku. |
Literatura: |
D. Drynda (red.), Historia wychowania. Skrypt dla studentów pedagogiki, Warszawa 2006; S. Kot, Historia wychowania, T. I i II Warszawa 1994. S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa 1964; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Wybór i opr. S. Wołoszyn, T I-III, Warszawa 1965-1966. |
Efekty uczenia się: |
Student: -przedstawia kształtowanie się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, poglądy na wychowanie, określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania oraz konsekwencje i odniesienia do współczesności; -przedstawia historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych oraz wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych; charakteryzuje w ujęciu porównawczym, historyczne i współczesne nurty, systemy pedagogiczne, ukazuje ich wielowymiarowe uwarunkowania oraz znaczenie; -dokonuje krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy), potrafi sformułować swoje zdanie ukazując własny punkt widzenia z uwzględnieniem historycznych kontekstów; -wykazuje związek rozwoju myśli pedagogicznej i dziejów oświaty z historycznymi wydarzeniami w zakresie historii kraju i Europy, rozwoju społecznego, rozwoju nauk. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie przedmiotu: historia wychowania. Postery cząstkowe pisemne, przeprowadzane w czasie ćwiczeń dotyczące treści realizowanych podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.