Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PC-S1-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Wiedza z historii powszechnej i historii Polski.

Pełny opis:

Przedmiot, cele i znaczenie historii wychowania w edukacji współczesnego pedagoga – badacza. Początki praktyki i myśli pedagogicznej humanistycznej oraz społecznej w Europie. Pedagogika naukowa (J. A. Komeński). Ideał wychowania: J. Lock`a, J. J. Roussea`u, J. H. Pestalozziego, J.F. Herbarta. Rozwój myśli lub praktyki pedeutologicznej w wybranym kraju i okresie historycznym. Kształtowanie się nowoczesnego modelu wychowania społeczeństwa polskiego od XVIII do połowy XX wieku. Znaczenie rozwoju subdyscyplin pedagogiki w Polsce dla praktyki wychowawczej w XIX i XX wieku.

Literatura:

D. Drynda (red.), Historia wychowania. Skrypt dla studentów pedagogiki, Warszawa 2006;

S. Kot, Historia wychowania, T. I i II Warszawa 1994.

S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa 1964;

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Wybór i opr. S. Wołoszyn, T I-III, Warszawa 1965-1966.

Efekty uczenia się:

Student:

-przedstawia kształtowanie się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, poglądy na wychowanie, określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania oraz konsekwencje i odniesienia do współczesności;

-przedstawia historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych oraz wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych;

charakteryzuje w ujęciu porównawczym, historyczne i współczesne nurty, systemy pedagogiczne, ukazuje ich wielowymiarowe uwarunkowania oraz znaczenie;

-dokonuje krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy), potrafi sformułować swoje zdanie ukazując własny punkt widzenia z uwzględnieniem historycznych kontekstów;

-wykazuje związek rozwoju myśli pedagogicznej i dziejów oświaty z historycznymi wydarzeniami w zakresie historii kraju i Europy, rozwoju społecznego, rozwoju nauk.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie przedmiotu: historia wychowania.

Postery cząstkowe pisemne, przeprowadzane w czasie ćwiczeń dotyczące treści realizowanych podczas zajęć.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)