Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy pedagogiki leczniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PC-S1-19
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy pedagogiki leczniczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej

Skrócony opis:

Wszystkie przedstawione w module efekty kształcenia planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w formie wykładów i ćwiczeń. Ponadto student jest zobligowany do pogłębienia wiedzy i rozwijania umiejętności w ramach własnej pracy (m.in. analiza opracowań naukowych i literatury beletrystycznej dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie zajęć).

Pełny opis:

Wykłady

1.Historyczne uwarunkowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym i z niepełnosprawnością ruchową w Polsce

2.Definiowanie i rozumienie choroby przewlekłej. Epidemiologia chorób i urazowości wśród dzieci i młodzieży.

3.Ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb osób chorujących przewlekle

4.Mechanizmy obronne w chorobie. Straty i zyski w chorobie.

5.Środowiska wychowawcze i wspierające osób chorujących przewlekle i/lub z dysfunkcją narządu ruchu

6.Rodzaje i uwarunkowania błędów jatrogennych w opiece nad chorym.

7.Najnowsze tendencje w rehabilitacji dzieci przewlekle chorych.

Ćwiczenia

1.Pojęcie zdrowia. Określenie choroby przewlekłej, nieuleczalnej. Opieka paliatywna. Pojęcie niepełnosprawności ruchowej.

2.Opieka nad dorosłymi przewlekle chorymi. Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych

3.Psychopedagogiczne konsekwencje i zagrożenia rozwoju dzieci chorych, niepełnosprawnych ruchowo i odmiennych somatycznie.

4-5-6. Charakterystyka wybranych zespołów chorobowych i niepełnosprawności.

7-8. Dyskusja: Co rodzice i wychowawcy winni wiedzieć o dziecku chorującym przewlekle? Podsumowanie zajęć. Ewaluacja. Zaliczenie i ocena

Literatura:

Góralczyk E.: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996.

Maciarz, A.: Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Warszawa 1998.

Maciarz A.: Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych (w:) Pedagogika specjalna. Red. W.Dykcik. Poznań 2007.

Seria: „One są wśród nas”

Efekty uczenia się:

Student zna normy i zasady etyczne obowiązujące w pracy nauczyciela i terapeuty z osobami chorymi

Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pedagogiki leczniczej w celu oceny sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych w warunkach hospitalizacji i w zespole terapeutycznym

Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (terapeutyczne).

Metody i kryteria oceniania:

W kolokwium oceniana będzie znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej. Pięć pytań ocenianych będzie w skali od 2,0 do 5,0. Ogólna ocena będzie średnią ocen cząstkowych.

Student pisze kolokwium, prowadzący ocenia według przyjętych kryteriów

W rozprawie oceniana będzie znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej. Dodatkowo oceniany będzie dobór literatury i źródeł naukowych. Wysoko oceniana będzie zwięzłość i trafność wypowiedzi.

Student przedstawia w grupie informacje na temat wybranego schorzenia i inicjuje dyskusję. Oddaje prowadzącemu rozprawę na temat Funkcjonowanie społeczne dziecka z wybraną jednostką chorobową napisaną w oparciu o literaturę przedmiotu oraz beletrystykę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)