Elementy pedagogiki leczniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy pedagogiki leczniczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej |
Skrócony opis: |
Wszystkie przedstawione w module efekty kształcenia planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w formie wykładów i ćwiczeń. Ponadto student jest zobligowany do pogłębienia wiedzy i rozwijania umiejętności w ramach własnej pracy (m.in. analiza opracowań naukowych i literatury beletrystycznej dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie zajęć). |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Historyczne uwarunkowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym i z niepełnosprawnością ruchową w Polsce 2.Definiowanie i rozumienie choroby przewlekłej. Epidemiologia chorób i urazowości wśród dzieci i młodzieży. 3.Ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb osób chorujących przewlekle 4.Mechanizmy obronne w chorobie. Straty i zyski w chorobie. 5.Środowiska wychowawcze i wspierające osób chorujących przewlekle i/lub z dysfunkcją narządu ruchu 6.Rodzaje i uwarunkowania błędów jatrogennych w opiece nad chorym. 7.Najnowsze tendencje w rehabilitacji dzieci przewlekle chorych. Ćwiczenia 1.Pojęcie zdrowia. Określenie choroby przewlekłej, nieuleczalnej. Opieka paliatywna. Pojęcie niepełnosprawności ruchowej. 2.Opieka nad dorosłymi przewlekle chorymi. Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych 3.Psychopedagogiczne konsekwencje i zagrożenia rozwoju dzieci chorych, niepełnosprawnych ruchowo i odmiennych somatycznie. 4-5-6. Charakterystyka wybranych zespołów chorobowych i niepełnosprawności. 7-8. Dyskusja: Co rodzice i wychowawcy winni wiedzieć o dziecku chorującym przewlekle? Podsumowanie zajęć. Ewaluacja. Zaliczenie i ocena |
Literatura: |
Góralczyk E.: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996. Maciarz, A.: Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Warszawa 1998. Maciarz A.: Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych (w:) Pedagogika specjalna. Red. W.Dykcik. Poznań 2007. Seria: „One są wśród nas” |
Efekty uczenia się: |
Student zna normy i zasady etyczne obowiązujące w pracy nauczyciela i terapeuty z osobami chorymi Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pedagogiki leczniczej w celu oceny sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych w warunkach hospitalizacji i w zespole terapeutycznym Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (terapeutyczne). |
Metody i kryteria oceniania: |
W kolokwium oceniana będzie znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej. Pięć pytań ocenianych będzie w skali od 2,0 do 5,0. Ogólna ocena będzie średnią ocen cząstkowych. Student pisze kolokwium, prowadzący ocenia według przyjętych kryteriów W rozprawie oceniana będzie znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej. Dodatkowo oceniany będzie dobór literatury i źródeł naukowych. Wysoko oceniana będzie zwięzłość i trafność wypowiedzi. Student przedstawia w grupie informacje na temat wybranego schorzenia i inicjuje dyskusję. Oddaje prowadzącemu rozprawę na temat Funkcjonowanie społeczne dziecka z wybraną jednostką chorobową napisaną w oparciu o literaturę przedmiotu oraz beletrystykę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.