Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening integracyjny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PC-S1-30
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening integracyjny
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://-
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Trening powinien pomóc studentowi w planowaniu dalszego samorozwoju (określaniu zasobów i obszarów wymagających dalszej pracy, wyborze sposobów osiągania celów itp.) a także nabywaniu wiedzy i umiejętności przydanych w różnych etapach pracy z grupą jednorodną i wielopokoleniową.

Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć

za pomocą ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo wiedza

i umiejętności nabywane podczas zajęć powinny być rozwijane poprzez pracę własną studenta.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Etapy pracy z jednostką i grupą. Klimat zajęć i jego uwarunkowania.

2. Integracja grupy, identyfikacja z celami treningu – kontrakt z grupą, zabawy i tańce integracyjne.

Poszukiwanie pozytywnych cech uczestników zajęć.

3. Możliwości odkrywania i budowania kreatywnego Ja podczas zajęć grupowych. Budowanie relacji relacji interpersonalnych.

4. Ścieżka własnego rozwoju - zasady tworzenia i narzędzia analizy (np. analiza SWOT).

5. Specyfika pracy z grupą - struktura, właściwości grupy i procesy grupowe. Rozwój umiejętności

nawiązywania i podtrzymywania relacji - formułowanie komunikatu typu JA, aktywne słuchanie,

przyjmowanie i wyrażanie krytyki, prezentowanie własnego zdania. Metody skutecznego

porozumiewania się, prezentacji własnego punktu widzenia, przekonań, metody i techniki

negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.

6. Projekt zajęć integracyjnych dla grupy wielopokoleniowej – określenie wymogów i kryteriów oceny, praca w małych grupach. Zasady i kryteria oceny projektów opracowanych przez inne zespoły – praktyczne zastosowanie analizy SWOT).

Metody prowadzenia zajęć: Dyskusja, metoda uczenia się

we współpracy, metoda KLANZY.

Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student powinien przeznaczyć ok. 30 h (15 h zajęć zorganizowanych

i 15 h pracy własnej, w tym przygotowanie prac zaliczeniowych).

Literatura:

1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., (1995) Polubić szkołę, WSiP, Warszawa.

2. Domań R. (red.), (2010) Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność, Wyd. III rozszerzone, Wydawnictwo KLANZA, Lublin.

3. Gladwell M., (2010) Poza schematem, ZNAK, Kraków.

Kędzior-Nieczyporuk E. (red.), (2010) O metodzie KLANZY. Teoria

i praktyka, Wydawnictwo KLANZA, Lublin.

4. Vopel K.W., (2003) Poradnik dla prowadzących grupy, JEDNOŚĆ, Kielce.

5. Vopel K.W., (2004) Warsztaty – skuteczna forma nauki, JEDNOŚĆ, Kielce.

6. Vopel K.W., (2001) Zabawy, które łączą. T.1, JEDNOŚĆ, Kielce.

7. Vopel K.W., (2001) Zabawy, które łączą. T.2. JEDNOŚĆ, Kielce.

Efekty uczenia się:

1. Student ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.

2. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur

i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.

3. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych

z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.

4. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

1. Praca pisemna - mapa własnej ścieżki rozwoju. Podstawowe kryterium stanowi zawartość merytoryczna pracy (uwzględnienie celów edukacyjnych i zawodowych), oryginalność i jasność przekazu. Dodatkowo premiowane może być ukazanie: źródeł przedstawionych planów, własnych zasobów i sfer wymagających dalszego rozwoju, czynników warunkujących realizację zakładanych celów oraz związków między różnymi rolami społecznymi pełnionymi w dorosłym życiu.

2. Praca pisemna – zespołowy projekt zajęć integracyjnych dla grupy wielopokoleniowej i ocena projektu opracowanego przez inny zespół.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)