Trening integracyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-30 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening integracyjny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Trening powinien pomóc studentowi w planowaniu dalszego samorozwoju (określaniu zasobów i obszarów wymagających dalszej pracy, wyborze sposobów osiągania celów itp.) a także nabywaniu wiedzy i umiejętności przydanych w różnych etapach pracy z grupą jednorodną i wielopokoleniową. Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo wiedza i umiejętności nabywane podczas zajęć powinny być rozwijane poprzez pracę własną studenta. |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Etapy pracy z jednostką i grupą. Klimat zajęć i jego uwarunkowania. 2. Integracja grupy, identyfikacja z celami treningu – kontrakt z grupą, zabawy i tańce integracyjne. Poszukiwanie pozytywnych cech uczestników zajęć. 3. Możliwości odkrywania i budowania kreatywnego Ja podczas zajęć grupowych. Budowanie relacji relacji interpersonalnych. 4. Ścieżka własnego rozwoju - zasady tworzenia i narzędzia analizy (np. analiza SWOT). 5. Specyfika pracy z grupą - struktura, właściwości grupy i procesy grupowe. Rozwój umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji - formułowanie komunikatu typu JA, aktywne słuchanie, przyjmowanie i wyrażanie krytyki, prezentowanie własnego zdania. Metody skutecznego porozumiewania się, prezentacji własnego punktu widzenia, przekonań, metody i techniki negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów. 6. Projekt zajęć integracyjnych dla grupy wielopokoleniowej – określenie wymogów i kryteriów oceny, praca w małych grupach. Zasady i kryteria oceny projektów opracowanych przez inne zespoły – praktyczne zastosowanie analizy SWOT). Metody prowadzenia zajęć: Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda KLANZY. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student powinien przeznaczyć ok. 30 h (15 h zajęć zorganizowanych i 15 h pracy własnej, w tym przygotowanie prac zaliczeniowych). |
Literatura: |
1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., (1995) Polubić szkołę, WSiP, Warszawa. 2. Domań R. (red.), (2010) Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność, Wyd. III rozszerzone, Wydawnictwo KLANZA, Lublin. 3. Gladwell M., (2010) Poza schematem, ZNAK, Kraków. Kędzior-Nieczyporuk E. (red.), (2010) O metodzie KLANZY. Teoria i praktyka, Wydawnictwo KLANZA, Lublin. 4. Vopel K.W., (2003) Poradnik dla prowadzących grupy, JEDNOŚĆ, Kielce. 5. Vopel K.W., (2004) Warsztaty – skuteczna forma nauki, JEDNOŚĆ, Kielce. 6. Vopel K.W., (2001) Zabawy, które łączą. T.1, JEDNOŚĆ, Kielce. 7. Vopel K.W., (2001) Zabawy, które łączą. T.2. JEDNOŚĆ, Kielce. |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju. 2. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. 3. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. 4. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Praca pisemna - mapa własnej ścieżki rozwoju. Podstawowe kryterium stanowi zawartość merytoryczna pracy (uwzględnienie celów edukacyjnych i zawodowych), oryginalność i jasność przekazu. Dodatkowo premiowane może być ukazanie: źródeł przedstawionych planów, własnych zasobów i sfer wymagających dalszego rozwoju, czynników warunkujących realizację zakładanych celów oraz związków między różnymi rolami społecznymi pełnionymi w dorosłym życiu. 2. Praca pisemna – zespołowy projekt zajęć integracyjnych dla grupy wielopokoleniowej i ocena projektu opracowanego przez inny zespół. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.