Fakultet - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-53.1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień |
|
Pełny opis: |
1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie 2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań). 4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/ 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa 6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce. 7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta . Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach. Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne | |
Uwagi: |
literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne) Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań w grupach oraz mini projektów |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień |
|
Pełny opis: |
1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie 2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań). 4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/ 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa 6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce. 7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta . Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach. Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne | |
Uwagi: |
literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne) Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań w grupach oraz mini projektów |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.