Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł praktyczny asystencki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PC-S1-63
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł praktyczny asystencki
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.

Skrócony opis:

Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności placówek edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, pomocowych i innych. 30 godzin zajęć praktycznych w 1 semestrze realizowane będzie przez studentów w formie zaplanowanej, aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach np. szkole, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, domu dziecka, OREW, świetlicy środowiskowej, SOW, MOSW, DPS/ZOL, zakładzie poprawczym, areszcie, itd. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką funkcjonowania różnorodnych typów placówek podejmujących wieloraką działalność pedagogiczną, nabycia przez studentów wstępnych kompetencji pedagogicznych, a także ułatwia podjęcie decyzji związanej z wyborem dalszej drogi kształcenia.

Pełny opis:

Treści zajęć uzależnione będą od planu pracy realizowanego przez daną placówkę edukacyjną, wychowawczą, opiekuńczą, terapeutyczną, resocjalizacyjną, pomocową i inną.

Literatura:

nie dotyczy

Efekty uczenia się:

Student wskazuje i charakteryzuje różne środowiska społeczne, w tym instytucje realizujące cele edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne, resocjalizacyjne, rewalidacyjne i inne specyficzne; dostrzega i prezentuje uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki tych środowisk i procesów w nich zachodzących.

Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, pomocowych i innych; określa relacje zachodzące pomiędzy wychowawcą/nauczycielem/ terapeutą a wychowankiem/uczniem/petentem oraz wskazuje zakres kierunkowych działań realizowanych w konkretnych typach placówek.

Student prezentuje elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych

w różnych instytucjonalnych formach działalności pedagogicznej.

Student stosuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, rewalidacyjnych i innych specyficznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Student ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego

i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Student sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

- Sporządzenie raportu z praktyk - oceniana będzie znajomość zasad organizacji i funkcjonowania placówki, którą student wizytował w ramach praktyki asystenckiej;

- Oceniana będzie wysoka frekwencja na zajęciach praktycznych. Student zobowiązany jest do uczestniczenia w 6 spotkaniach w wybranych placówkach. Każda nieuzasadniona i nieodpracowana w innym terminie nieobecność skutkuje obniżeniem oceny z praktyki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)