Moduł praktyczny asystencki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-63 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł praktyczny asystencki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki. |
Skrócony opis: |
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności placówek edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, pomocowych i innych. 30 godzin zajęć praktycznych w 1 semestrze realizowane będzie przez studentów w formie zaplanowanej, aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach np. szkole, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, domu dziecka, OREW, świetlicy środowiskowej, SOW, MOSW, DPS/ZOL, zakładzie poprawczym, areszcie, itd. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką funkcjonowania różnorodnych typów placówek podejmujących wieloraką działalność pedagogiczną, nabycia przez studentów wstępnych kompetencji pedagogicznych, a także ułatwia podjęcie decyzji związanej z wyborem dalszej drogi kształcenia. |
Pełny opis: |
Treści zajęć uzależnione będą od planu pracy realizowanego przez daną placówkę edukacyjną, wychowawczą, opiekuńczą, terapeutyczną, resocjalizacyjną, pomocową i inną. |
Literatura: |
nie dotyczy |
Efekty uczenia się: |
Student wskazuje i charakteryzuje różne środowiska społeczne, w tym instytucje realizujące cele edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne, resocjalizacyjne, rewalidacyjne i inne specyficzne; dostrzega i prezentuje uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki tych środowisk i procesów w nich zachodzących. Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, pomocowych i innych; określa relacje zachodzące pomiędzy wychowawcą/nauczycielem/ terapeutą a wychowankiem/uczniem/petentem oraz wskazuje zakres kierunkowych działań realizowanych w konkretnych typach placówek. Student prezentuje elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych instytucjonalnych formach działalności pedagogicznej. Student stosuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, rewalidacyjnych i innych specyficznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Student ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Sporządzenie raportu z praktyk - oceniana będzie znajomość zasad organizacji i funkcjonowania placówki, którą student wizytował w ramach praktyki asystenckiej; - Oceniana będzie wysoka frekwencja na zajęciach praktycznych. Student zobowiązany jest do uczestniczenia w 6 spotkaniach w wybranych placówkach. Każda nieuzasadniona i nieodpracowana w innym terminie nieobecność skutkuje obniżeniem oceny z praktyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.