Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-EWP-N1-03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Moduł ten obejmuje swoim zakresem treści zawierające wiedzę, umiejętności niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu kształcenia językowego dziecka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, który pozwala na samodzielne przygotowanie się do pracy nauczyciela przedszkola i klas I-III w zakresie językowych treści kształcenia, co stanowi wprowadzenie do modułu metodycznego z zakresu edukacji polonistycznej.

Pełny opis:

Wskazywanie, nazywanie i poprawianie błędów językowych i ortograficznych. Zapis fonetyczny jako odwzorowanie prawidłowej wymowy. Wykorzystywanie wiedzy nt. systemu języka polskiego w nauczaniu gramatyki języka ojczystego – przykłady i ich analiza.

Literatura:

Z. Klemensiewicz, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego.

Efekty uczenia się:

Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą systemu języka polskiego, wskazuje, nazywa i poprawia błędy w języku dzieci i dorosłych.

Student potrafi w sposób poprawny wypowiadać się i pisać, korzystając z literatury specjalistycznej.

Student posiada wiedzę na temat procesów komunikowania się, w tym w sytuacji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola i szkoły.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z językiem, korzystając z różnych profesjonalnych źródeł.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z testu obejmuje wiedzę i umiejętności, ocena dostateczna od 50% punktów z testu; zaliczenie testu polega na wskazaniu, nazwaniu i poprawieniu błędów; test końcowy na ostatnich zajęciach piszą ci studenci, którzy w ramach cząstkowych sprawdzianów na kolejnych zajęciach nie uzyskali oceny pozytywnej z każdego działu gramatyki języka polskiego; test przeprowadzony na ostatnich zajęciach, czas pisania do 30 min, sprawdzenie testu najpóźniej do tygodnia po jego napisaniu; uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich działów gramatyki w ramach sprawdzianów w ciągu semestru pozwala na uśrednienie oceny i zwolnienie z pisania testu końcowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)