Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-EWP-N1-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Moduł ten obejmuje swoim zakresem treści zawierające wiedzę, umiejętności niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu kształcenia językowego dziecka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, który pozwala na samodzielne przygotowanie się do pracy nauczyciela przedszkola i klas I-III w zakresie językowych treści kształcenia, co stanowi wprowadzenie do modułu metodycznego z zakresu edukacji polonistycznej. |
Pełny opis: |
Wskazywanie, nazywanie i poprawianie błędów językowych i ortograficznych. Zapis fonetyczny jako odwzorowanie prawidłowej wymowy. Wykorzystywanie wiedzy nt. systemu języka polskiego w nauczaniu gramatyki języka ojczystego – przykłady i ich analiza. |
Literatura: |
Z. Klemensiewicz, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą systemu języka polskiego, wskazuje, nazywa i poprawia błędy w języku dzieci i dorosłych. Student potrafi w sposób poprawny wypowiadać się i pisać, korzystając z literatury specjalistycznej. Student posiada wiedzę na temat procesów komunikowania się, w tym w sytuacji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola i szkoły. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z językiem, korzystając z różnych profesjonalnych źródeł. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z testu obejmuje wiedzę i umiejętności, ocena dostateczna od 50% punktów z testu; zaliczenie testu polega na wskazaniu, nazwaniu i poprawieniu błędów; test końcowy na ostatnich zajęciach piszą ci studenci, którzy w ramach cząstkowych sprawdzianów na kolejnych zajęciach nie uzyskali oceny pozytywnej z każdego działu gramatyki języka polskiego; test przeprowadzony na ostatnich zajęciach, czas pisania do 30 min, sprawdzenie testu najpóźniej do tygodnia po jego napisaniu; uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich działów gramatyki w ramach sprawdzianów w ciągu semestru pozwala na uśrednienie oceny i zwolnienie z pisania testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.