Seminarium (sem. 3)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-EWP-N1-36.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium (sem. 3) |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu metodologii nauk pedagogicznych. |
Skrócony opis: |
- Rodzaje badań naukowych i ich specyfika. - Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań. |
Pełny opis: |
1. Rodzaje badań naukowych i ich specyfika - prace koncepcyjne, analityczne, problemowe, syntetyczne, analityczno-syntetyczne, doświadczalne, - prace naukowe diagnostyczne i weryfikacyjne, - teoretyczne i empiryczne. 2. Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań -pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego – zróżnicowanie zakresów pojęć, -obserwacja, metoda socjometryczna, testy osiągnięć szkolnych, sondaż diagnostyczny (ankieta, rozmowa i wywiad), analiza dokumentów i wytworów dziecka, eksperyment pedagogiczny, studium indywidualnych przypadków, skale ocen, metoda monograficzna, metoda biograficzna. |
Literatura: |
Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984. Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010. Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985. Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa 1976. Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005. Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. Kruger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007. Kruger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005. Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006. Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999. Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985. Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998. Pilch T.: Zasady badań społecznych. Warszawa 1995. Pilkiewicz M.: Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii. Red. L. Wołoszynowa. Seria III, T.II. Metody badań psychologicznych. Warszawa 1973. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003. Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990. Wright H.F.: Obserwacyjne metody badania dziecka. [W:] Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Red. P.H. Mussen. T I. Warszawa 1970. Wroczyński R., Pilch T. (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław 1974. Zaborowski Z.: Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław 1973. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995. Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. |
Efekty uczenia się: |
Student opanował podstawową wiedzę z zakresu metodologii nauk humanistycznych i społecznych, potrafi rozróżniać metody, techniki i narzędzia badawcze, samodzielnie konstruować narzędzia badawcze, poprawnie przeprowadzić badania diagnostyczne i weryfikacyjne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta na seminarium, samodzielność w poszukiwaniu literatury naukowej, stopień zainteresowania tematyką badawczą, frekwencja na zajęciach oraz postępy w przygotowaniu pracy licencjackiej (podstawą zaliczenia trzeciego semestru jest ukończenie rozdziału trzeciego - empirycznego). |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN S
WT ŚR CZ PT SO N S
S
S
|
Typ zajęć: |
seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Kisiel | |
Prowadzący grup: | Ewa Borowiec, Monika Frania, Mirosław Kisiel, Ewa Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Opracowanie problematyki badawczej 2. Wybór i zatwierdzenie terenu badań 3. Opracowanie wyboru literatury z zakresu słowa kluczowego pracy |
|
Skrócony opis: |
- Rodzaje badań naukowych i ich specyfika. - Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzaje badań naukowych i ich specyfika - prace koncepcyjne, analityczne, problemowe, syntetyczne, analityczno-syntetyczne, doświadczalne, - prace naukowe diagnostyczne i weryfikacyjne, - teoretyczne i empiryczne. 2. Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań -pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego – zróżnicowanie zakresów pojęć, -obserwacja, metoda socjometryczna, testy osiągnięć szkolnych, sondaż diagnostyczny (ankieta, rozmowa i wywiad), analiza dokumentów i wytworów dziecka, eksperyment pedagogiczny, studium indywidualnych przypadków, skale ocen, metoda monograficzna, metoda biograficzna. |
|
Literatura: |
Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984. Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010. Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985. Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa 1976. Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005. Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. Kruger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007. Kruger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005. Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006. Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999. Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985. Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998. Pilch T.: Zasady badań społecznych. Warszawa 1995. Pilkiewicz M.: Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii. Red. L. Wołoszynowa. Seria III, T.II. Metody badań psychologicznych. Warszawa 1973. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003. Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990. Wright H.F.: Obserwacyjne metody badania dziecka. [W:] Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Red. P.H. Mussen. T I. Warszawa 1970. Wroczyński R., Pilch T. (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław 1974. Zaborowski Z.: Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław 1973. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995. Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.