Aktywność matematyczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-EWP-N2-02 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywność matematyczna dziecka | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Polewczyk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kawiak, Irena Polewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z kolokwium zaliczeniowego i projektu) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
|
Pełny opis: |
Tematy WYKŁADÓW 1. Rodzaje aktywności matematycznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2 wykłady) 2. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Kraina Liczb. 3. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Matematyka wg. G. Doyli oraz inne strategie 4. Sukces w matematyce, czy to możliwe – dyskalkulia problem rzeczywisty czy wymyślony? 5. Diagnoza dyskalkulii. Ocenianie osiągnięć w matematyce. Tematy ćwiczeń: I. Aktywność matematyczna i myślenie matematyczne: • Czynnościowe nauczanie matematyki. • Dojrzałość do nauki matematyki, wskaźniki dojrzałości, dziecięce liczenie, dojrzałość i odporność emocjonalna, przyczyny powstawania trudności w uczeniu się matematyki). • Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, diagnoza, ćwiczenia stymulujące rozwój rozumowania. • Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele`a; Teoria J. Brunera. • Edukacja matematyczna w obowiązującej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej. II. Aktywność matematyczna i jej rozwijanie: • Rola i cele edukacji matematycznej. • Rodzaje aktywności matematycznej (dostrzeganie i wykorzystywanie analogii, schematyzowanie i matematyzowanie, dedukcja oraz redukcja, asymilowanie i przetwarzanie informacji, algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmem, definiowanie, interpretowanie danej definicji i racjonalne jej używanie). • Metody pracy w edukacji matematycznej, metody aktywizujące. • Gry i zabawy matematyczne. • Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności matematycznej. • Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki. III. Matematyczne zadania problemowe i metody ich rozwiązywania: • Zadania matematyczne (klasyfikacje, typy, cele, funkcje zadań). • Zadania tekstowe i zadania problemowe. • Metody rozwiązywania problemów (algorytmiczne i heurystyczne). • Problemowe nauczanie matematyki. IV. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki: • Podstawowe pojęcia (trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne; kalkulostenia, dyskalkulia; oligokalkulia; akalkulia, dyskalkulia; specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (SZUA). • Dyskalkulia: typy, rozpoznanie, profilaktyka; terapia; dyskalkulia a dysleksja. • Praca z dzieckiem zdolnym na zajęciach matematycznych. | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Polewczyk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kawiak, Irena Polewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z kolokwium zaliczeniowego i projektu) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
|
Pełny opis: |
Tematy WYKŁADÓW 1. Rodzaje aktywności matematycznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2 wykłady) 2. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Kraina Liczb. 3. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Matematyka wg. G. Doyli oraz inne strategie 4. Sukces w matematyce, czy to możliwe – dyskalkulia problem rzeczywisty czy wymyślony? 5. Diagnoza dyskalkulii. Ocenianie osiągnięć w matematyce. Tematy ćwiczeń: I. Aktywność matematyczna i myślenie matematyczne: • Czynnościowe nauczanie matematyki. • Dojrzałość do nauki matematyki, wskaźniki dojrzałości, dziecięce liczenie, dojrzałość i odporność emocjonalna, przyczyny powstawania trudności w uczeniu się matematyki). • Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, diagnoza, ćwiczenia stymulujące rozwój rozumowania. • Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele`a; Teoria J. Brunera. • Edukacja matematyczna w obowiązującej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej. II. Aktywność matematyczna i jej rozwijanie: • Rola i cele edukacji matematycznej. • Rodzaje aktywności matematycznej (dostrzeganie i wykorzystywanie analogii, schematyzowanie i matematyzowanie, dedukcja oraz redukcja, asymilowanie i przetwarzanie informacji, algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmem, definiowanie, interpretowanie danej definicji i racjonalne jej używanie). • Metody pracy w edukacji matematycznej, metody aktywizujące. • Gry i zabawy matematyczne. • Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności matematycznej. • Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki. III. Matematyczne zadania problemowe i metody ich rozwiązywania: • Zadania matematyczne (klasyfikacje, typy, cele, funkcje zadań). • Zadania tekstowe i zadania problemowe. • Metody rozwiązywania problemów (algorytmiczne i heurystyczne). • Problemowe nauczanie matematyki. IV. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki: • Podstawowe pojęcia (trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne; kalkulostenia, dyskalkulia; oligokalkulia; akalkulia, dyskalkulia; specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (SZUA). • Dyskalkulia: typy, rozpoznanie, profilaktyka; terapia; dyskalkulia a dysleksja. • Praca z dzieckiem zdolnym na zajęciach matematycznych. | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Polewczyk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kawiak, Irena Polewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z kolokwium zaliczeniowego i projektu) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
|
Pełny opis: |
Tematy WYKŁADÓW 1. Rodzaje aktywności matematycznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2 wykłady) 2. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Kraina Liczb. 3. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Matematyka wg. G. Doyli oraz inne strategie 4. Sukces w matematyce, czy to możliwe – dyskalkulia problem rzeczywisty czy wymyślony? 5. Diagnoza dyskalkulii. Ocenianie osiągnięć w matematyce. Tematy ćwiczeń: I. Aktywność matematyczna i myślenie matematyczne: • Czynnościowe nauczanie matematyki. • Dojrzałość do nauki matematyki, wskaźniki dojrzałości, dziecięce liczenie, dojrzałość i odporność emocjonalna, przyczyny powstawania trudności w uczeniu się matematyki). • Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, diagnoza, ćwiczenia stymulujące rozwój rozumowania. • Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele`a; Teoria J. Brunera. • Edukacja matematyczna w obowiązującej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej. II. Aktywność matematyczna i jej rozwijanie: • Rola i cele edukacji matematycznej. • Rodzaje aktywności matematycznej (dostrzeganie i wykorzystywanie analogii, schematyzowanie i matematyzowanie, dedukcja oraz redukcja, asymilowanie i przetwarzanie informacji, algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmem, definiowanie, interpretowanie danej definicji i racjonalne jej używanie). • Metody pracy w edukacji matematycznej, metody aktywizujące. • Gry i zabawy matematyczne. • Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności matematycznej. • Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki. III. Matematyczne zadania problemowe i metody ich rozwiązywania: • Zadania matematyczne (klasyfikacje, typy, cele, funkcje zadań). • Zadania tekstowe i zadania problemowe. • Metody rozwiązywania problemów (algorytmiczne i heurystyczne). • Problemowe nauczanie matematyki. IV. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki: • Podstawowe pojęcia (trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne; kalkulostenia, dyskalkulia; oligokalkulia; akalkulia, dyskalkulia; specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (SZUA). • Dyskalkulia: typy, rozpoznanie, profilaktyka; terapia; dyskalkulia a dysleksja. • Praca z dzieckiem zdolnym na zajęciach matematycznych. | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Polewczyk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kawiak, Irena Polewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z kolokwium zaliczeniowego i projektu) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
|
Pełny opis: |
Tematy WYKŁADÓW 1. Rodzaje aktywności matematycznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2 wykłady) 2. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Kraina Liczb. 3. O myśleniu matematycznym i strategiach rozwiazywania zadań – Matematyka wg. G. Doyli oraz inne strategie 4. Sukces w matematyce, czy to możliwe – dyskalkulia problem rzeczywisty czy wymyślony? 5. Diagnoza dyskalkulii. Ocenianie osiągnięć w matematyce. Tematy ćwiczeń: I. Aktywność matematyczna i myślenie matematyczne: • Czynnościowe nauczanie matematyki. • Dojrzałość do nauki matematyki, wskaźniki dojrzałości, dziecięce liczenie, dojrzałość i odporność emocjonalna, przyczyny powstawania trudności w uczeniu się matematyki). • Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, diagnoza, ćwiczenia stymulujące rozwój rozumowania. • Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele`a; Teoria J. Brunera. • Edukacja matematyczna w obowiązującej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej. II. Aktywność matematyczna i jej rozwijanie: • Rola i cele edukacji matematycznej. • Rodzaje aktywności matematycznej (dostrzeganie i wykorzystywanie analogii, schematyzowanie i matematyzowanie, dedukcja oraz redukcja, asymilowanie i przetwarzanie informacji, algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmem, definiowanie, interpretowanie danej definicji i racjonalne jej używanie). • Metody pracy w edukacji matematycznej, metody aktywizujące. • Gry i zabawy matematyczne. • Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności matematycznej. • Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki. III. Matematyczne zadania problemowe i metody ich rozwiązywania: • Zadania matematyczne (klasyfikacje, typy, cele, funkcje zadań). • Zadania tekstowe i zadania problemowe. • Metody rozwiązywania problemów (algorytmiczne i heurystyczne). • Problemowe nauczanie matematyki. IV. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki: • Podstawowe pojęcia (trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne; kalkulostenia, dyskalkulia; oligokalkulia; akalkulia, dyskalkulia; specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (SZUA). • Dyskalkulia: typy, rozpoznanie, profilaktyka; terapia; dyskalkulia a dysleksja. • Praca z dzieckiem zdolnym na zajęciach matematycznych. | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.