Fakultet - Rozwijanie u dzieci logicznego myślenia i podstaw myślenia matematycznego.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-EWP-N2-22.2 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet - Rozwijanie u dzieci logicznego myślenia i podstaw myślenia matematycznego. | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
||
Wymagania wstępne: | Zajęcia przewidują kształtowanie umiejętności matematycznych nauczyciela, które stanowią podstawę kierowania procesem rozwoju logicznego i matematycznego myślenia dzieci. Prowadzone będą w formie ćwiczeń. |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia przewidują kształtowanie umiejętności matematycznych nauczyciela, które stanowią podstawę kierowania procesem rozwoju logicznego i matematycznego myślenia dzieci. Prowadzone będą w formie ćwiczeń. |
||
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Początki myślenie matematycznego u dziecka. 2. Rozwijanie aktywności matematycznej dziecka. 3. Cele kształcenia matematycznego dziecka w edukacji elementarnej. 4. Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych: orientacja przestrzenna, pojęcie zbioru, liczby naturalne, rozwiązywanie równań i nierówności, zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania, podstawy geometrii, umiejętności praktyczne. 5. Diagnoza umiejętności matematycznych dziecka w oparciu o wybrane metody diagnostyczne (metoda Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej, metoda Urszuli Oszwy). 6. Repetytorium z podstaw matematyki. 7. Prezentacja scenariuszy zajęć oraz pomocy dydaktycznych rozwijających u dzieci logiczne myślenie i podstawy myślenia matematycznego. |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Początki myślenie matematycznego u dziecka. 2. Rozwijanie aktywności matematycznej dziecka. 3. Cele kształcenia matematycznego dziecka w edukacji elementarnej. 4. Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych: orientacja przestrzenna, pojęcie zbioru, liczby naturalne, rozwiązywanie równań i nierówności, zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania, podstawy geometrii, umiejętności praktyczne. 5. Diagnoza umiejętności matematycznych dziecka w oparciu o wybrane metody diagnostyczne (metoda Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej, metoda Urszuli Oszwy). 6. Repetytorium z podstaw matematyki. 7. Prezentacja scenariuszy zajęć oraz pomocy dydaktycznych rozwijających u dzieci logiczne myślenie i podstawy myślenia matematycznego. Uzupełniająca: 1. Frydrychowicz A., E. Koźmińska E., A. Matuszewski A., E. Zwierzyńska E., Skala gotowości szkolnej, Warszawa 2006. 2. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań 2002. 3. Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę, Gdańsk 2006. 4. Wilgucka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003. |
||
Efekty uczenia się: |
Student czyta w domu zadany materiał obowiązkowy i uzupełniający w postaci książek i artykułów, a następnie bierze udział w dyskusji na zajęciach. Opracowuje i przygotowuje pracę zaliczeniową i poster. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy ćwiczeń zaprojektują zajęcia rozwijających u dzieci logiczne myślenie i podstawy myślenia matematycznego, uwzględniając indywidualne predyspozycje uczestników zajęć oraz ich wiek. Oceniona zostanie: • Nowatorstwo scenariusza oraz jego poprawna konstrukcja (skala od 2-5) • użycie aktywizujących metod pracy (skala od 2-5) • wykorzystanie wiedzy z zakresu metodyki nauczania matematyki (skala od 2-5) Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna z oceny wskazanych podanych elementów. Wykonanie prze studenta pomocy dydaktycznych. Każdy student wykona i zaprezentuje pomoc dydaktyczną (grę dydaktyczną, loteryjkę, zestaw zadań, i inne według pomysłu) rozwijającą u dzieci logiczne myślenie i podstawy myślenia matematycznego, uwzględniając indywidualne predyspozycje uczestników zajęć oraz ich wiek. Oceniona zostanie: • Nowatorstwo rozwiązania i estetyka wykonania (2-5) • Wartość metodyczna (2-5). Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna z oceny wskazanych podanych elementów. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.