Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-EWP-S1-39.10 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny ograniczonego wyboru

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-18 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową:

oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień),

zaangażowania na zajęciach oraz

prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień

Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań).

4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa

6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta .

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-18 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową:

oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień


Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

4. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci - znaczenie przeszłości. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci. Uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa.

5. Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu przemocy wobec dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

6-7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; znaczenie diagnozy społecznej - lokalnej - przykłady danych i badań. Wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań. Zespoły interdyscyplinarne, procedura "Niebieska Karta".

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne.

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Uwagi:

Zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań i mini projektów w grupach.

Literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne). Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestiach organizacyjnych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Dagmara Dobosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową:

oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień


Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

4. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci - znaczenie przeszłości. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci. Uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa.

5. Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu przemocy wobec dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

6-7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; znaczenie diagnozy społecznej - lokalnej - przykłady danych i badań. Wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań. Zespoły interdyscyplinarne, procedura "Niebieska Karta".

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne.

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Uwagi:

Zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań i mini projektów w grupach.

Literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne). Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestiach organizacyjnych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Dobosz
Prowadzący grup: Dagmara Dobosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest wypadkową kilku elementów:

- zaliczenia pracy końcowej - przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień),

- poiomu zaangażowania na zajęciach w dyskusje i aktywności warsztatowo-problemowe

-udziału w mini projektach / zadaniach realizowanych na zajęciach

- prezentowania na zajęciach przygotowanych wybranych zagadnień (fakultatywnie)


Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie . Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

2. Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

3. Występowanie zjawiska w przeszłości oraz obecnie; metody i źródła szacowania - poziom diagnozy społecznej oraz lokalnej

4.Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci. Uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa.

5. Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu przemocy wobec dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

6-7. Systemy ochrony dzieci przed przemocą - podstawowe założenia. Wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań. Zespoły interdyscyplinarneoraz procedura "Niebieska Karta".

Przegląd wybranych programów irozwiązań systemowych . Rola kampanii społecznych.

Uwagi:

Zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, z wykorzystaniem analizy problemowej, case worku, rozwiązywania zadań i mini projektów w grupach.

Literatura aktualna dla kursu przedstawiana jest na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne).

Zakres zadań do prac indywidualnych jest prezentowany przy kwestiach organizacyjnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.