Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-N2-05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.krzysztofwieczorek.pl/informacje
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

W module Logika zakłada się, że efekty kształcenia będą realizowane za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia. W ramach modułu studenci będą mieli możliwość wzbogacenia wiedzy i doskonalenia umiejętności odnośnie wykorzystania wiedzy z zakresu logiki do uzasadniania własnych tez, budowania argumentów, stosowania praw logiki w przeprowadzonych rozumowaniach.

Pełny opis:

1. Klasyczny rachunek zdań (KRZ): budowanie schematów zdań, wykorzystanie metody zero-jedynkowej do badania formuł, sprawdzanie logicznej poprawności wnioskowań.

2. Nazwy i definicje: określanie rodzaju nazwy, badanie stosunków zakresowych między nazwami, badanie poprawności definicji sprawozdawczych i regulujących, tworzenie definicji.

3. Dokonywanie podziałów i klasyfikacji.

Literatura:

Podstawowa:

Stanosz B., Ćwiczenia z logiki. Warszawa, 1998.

Tokarz M., Wykłady z logiki. Tychy, 1998.

Wieczorek K., Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków. Warszawa, 2005.

Uzupełniająca:

Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna. Warszawa, 1975.

Marciszewski W. (red.), Mała encyklopedia logiki. Ossolineum, 1988.

Przybyłowski J., Logika z ogólną metodologią nauk. Gdańsk, 1997.

Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, Warszawa, 2005.

Tokarz M., Ćwiczenia z wnioskowania i argumentacji. Tychy, 2006.

Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa, 1996.

Efekty uczenia się:

Student:

- Przedstawia teorie naukowe, prawa naukowe oraz ich funkcje wewnątrz naukowe i społeczne, posługuje się terminologią używaną w naukach społecznych oraz w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

- Sprawnie porozumiewa się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzysta z nowoczesnych rozwiązań technologicznych;

- Potrafi określić zależności zachodzące pomiędzy zdaniami, wskazać strukturę wyrażenia języka naturalnego i określić kategorie składniowe jego części, zapisuje logiczne schematy zdań korzystając z symboliki klasycznego rachunku zdań (KRZ). Analizuje wypowiedzi pod kątem ich wieloznaczności i wyjaśnia, na czym ewentualna amfibolia polega. Jest w stanie sprawdzić, czy formuła jest prawem logiki (tautologią). Potrafi zapisać schemat wnioskowania, a następnie zbadać jego poprawność formalną i przedyskutować poprawność materialną. Potrafi dokonać klasyfikacji dowolnego zbioru oraz przeanalizować poprawność dowolnego podziału, określić typ definicji, ocenić jej poprawność, a także samodzielnie zaproponować definicję dowolnego pojęcia. Wykorzystuje terminologię z zakresu logiki do uzasadniania swoich tez; dostrzega stosowane prawa logiki w przeprowadzanych przez siebie rozumowaniach.

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie na ostatnich zajęciach sprawdzianu polegającego na rozwiązywaniu zadań podobnych do tych, jakie były przerabiane na ćwiczeniach. Osoby, które biorąc aktywny udział w zajęciach wykazały się umiejętnością rozwiązywania analogicznych zadań przy tablicy, mogą zostać zwolnione z konieczności pisania sprawdzianu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)