Korekta zaburzeń rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-N2-WIP-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Korekta zaburzeń rozwoju dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Osiągnięcie na studiach pierwszego stopnia efektów kształcenia związanych z kwalifikacjami uprawniającymi do wykonywania zawodu nauczyciela |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje pogłębione treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury interdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotu. Zajęcia w formie wykładowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania założonych efektów pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Współczesne definicje i rozumienie pojęcia zaburzeń rozwoju dziecka oraz wczesnej interwencji terapeutycznej. 2. Kompleksowość oddziaływań czynników biologiczno-psychologicznych, ekonomiczno-społecznych i pedagogicznych w mechanizmie powstawania trudności edukacyjnych dziecka. 3. Diagnoza osiągniętego przez dziecko poziomu rozwoju poznawczego. 5. Zaburzenia rozwoju motorycznego i lateralizacji dziecka. 6. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Diagnoza i terapia. 7. Rozwój mowy dziecka. 8. Wybrane grupy ryzyka: ryzyko dysleksji, nadpobudliwość psychoruchowa, lęk i agresja. Tematyka ćwiczeń: 1. Oddziaływania terapeutyczno- wychowawcze. Wybrane Problemy teoretyczne. 2. Organizacja procesu terapeutycznego. 3. Wybrane metody stosowane w terapii dziecka. Praca z ciałem i oddechem. 4. Wybrane metody stosowane w terapii dziecka. Metoda symboli dźwiękowych. Wczesna nauka czytania. 5. Diagnoza i planowanie pracy terapeutycznej dzieckiem: arkusze diagnostyczne, konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych. 6. Przebieg zajęć terapeutycznych – analiza i konstruowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych. 7. Prezentacja opracowanych przez studentów programów terapii oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych. |
Literatura: |
Wykłady: 1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007. 2. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Kraków 2011. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe Problemy i rozwiązania, Kraków 2006. 4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005. 5. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013. 6. Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013. 7. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007. Uzupełniająca: 1. Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013. 2. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. 3. Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005. Ćwiczenia: 1. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995. 2. Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004. 3. Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007. 4. Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003. 5. Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994. 6. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999. 7. Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004. Uzupełniająca: 1. Czajkowska I., Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP. Warszawa 1989. 2. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002 3. Popek S. Barwy i psychika, percepcja, ekspresja, projekcji, Lublin 1999. 4. Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006. 5. Zakrzewska B., 1996: Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, wyjaśnia znaczenie pojęcia „zaburzenia rozwoju”, potrafi dokonać ich klasyfikacji. Studenta posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu terapii pedagogicznej. Student wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną do interpretowania sytuacji dziecka z zaburzeniami rozwojowymi Student ma przekonanie o konieczności profesjonalnego podejścia do własnych działań terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Ma świadomość zagrożeń wynikających z braku profesjonalizmu w pracy zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zastosowane metody oceny: egzamin pisemny oraz projekt grupowy. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń (ocena z projektu grupowego i aktywności) oraz ocena z egzaminu. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z ćwiczeń lub egzaminu należy ją poprawić w ustalonym terminie. Ocena niedostateczna jest brana jako składowa do wyliczenia średniej oceny z modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.