Fakultet - Wizerunek osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OG-N1-15.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet - Wizerunek osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Pełny opis: |
• Obraz medialny niepełnosprawności. • Mity i stereotypy dotyczące niepełnosprawności- interakcyjny model niepełnosprawności. • „Obcowanie” z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym, szkolnym, zawodowym, lokalnym- praktyczne wskazania dotyczące zachowań wobec niepełnosprawności. • Autokreacja wizerunku osób niepełnosprawnych- udział osób niepełnosprawnych w życiu społeczno-kulturalnym, przeglądy twórczości osób niepełnosprawnych. • Kampanie społeczne na rzecz osób niepełnosprawnych- edukacja społeczeństwa (przykłady dobrych praktyk). • Społeczeństwo wobec niepełnosprawności- profilaktyka i kształtowanie postaw wobec niepełnosprawności. |
Literatura: |
1) Lewko A., Pawlik S., 2010: Wizerunek osób niepełnosprawnych w kulturze. Od obrazów medialnych do autokreacji. W: Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki. Red. A. Stankowski, K. Moczia. Katowice. 2) Abramowska B., 2005: Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska. Warszawa. 3) Giryński A., 2005: Rola telewizji w procesie kształcenia wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 1. 4) Gustavsson A., Zakrzewska- Manterys E. (Red.), 1997: Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa. 5) Kossakowski Cz., 2005: Twórczość osób z niepełnosprawnością – wielość spojrzeń, wielość problemów. W: Świat pełen znaczeń. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków. 6) Ostrowska A., 2002: Społeczeństwo polskie wobec osób niepełnosprawnych. Przemiany postaw i dyskursu. W: Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Red. J. Sikorska. Warszawa. 7) Pięta A., 2002: Rola mediów w kształtowaniu postaw. W: Postawy wobec niepełnosprawności. Red. L. Frąckiewicz. Katowice. 8) Śliwonik L.: Zamurowani. „Scena” 2000, nr 1. 9) Sobolewska A., 2002: Cela. Odpowiedź na zespół Downa. Warszawa. 10) Stanisławski P., 2003: Od ofiary do herosa -jak media pokazują niepełnosprawnych? „Integracja”, nr 5. 11) Stanisławski P., 2004: Sztuka na peryferiach – dla kogo tworzą niepełnosprawni artyści? „Integracja”, nr 6. 12) Terakowska D., 2001: Poczwarka. Kraków. 13) Gallego R., 2005: Białe na czarnym. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
• student ma podstawową wiedzę na temat podmiotów oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w pedagogice specjalnej i ich specyfice oraz możliwych efektach i konsekwencjach • student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji różnych form kreowania wizerunku niepełnosprawności oraz roli mediów i edukacji w kształtowaniu postaw wobec niepełnosprawności • potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań dotyczących niepełnosprawności • potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych • docenia znaczenie posiadania kompetencji i znajomości wiedzy pedagogicznej oraz stosowania dobrych praktyk dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (w tym niepełnosprawnych) i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
Metody i kryteria oceniania: |
plakat/prezentacja |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.