Fakultet - Społeczny wizerunek ciała
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OP-N2-16.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet - Społeczny wizerunek ciała |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów w zajęciach umożliwiających realizację zadań teoretycznych i praktycznych wynikających ze specyfiki przedmiotów fakultatywnych, co stwarza optymalne warunki do nabycia przez studentów założonych kompetencji. |
Pełny opis: |
1. Znaczenie ciała w kulturze współczesnej. Męskie i kobiece ciało na przestrzeni wieków. 2. Wizerunek ciała i jego komponenty. Źródła kształtowania się obrazu własnego ciała. Wizerunek ciała w świetle wybranych teorii psychologicznych i socjologicznych. 3. Praktyki udoskonalania ciała i konsekwencje dla zdrowia. 4. Ciało w przestrzeni wirtualnej – motywy i konsekwencje ekshibicjonizmu społecznego w Internecie. 5. Psychospołeczne konsekwencje nadmiernej masy ciała w kontekście kulturowego imperatywu szczupłego ciała. 6. Społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością fizyczną i zniekształceniami ciała wynikającymi z choroby – stygmatyzacja społeczna i jej skutki. 7. Wizerunek starości w kulturze masowej a sposoby dyscyplinowania ciała. 8. Rola i znaczenie edukacji zdrowotnej w kształtowaniu prawidłowych postaw wobec ciała własnego i innych osób. |
Literatura: |
Brytek-Matera A.: Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Difin, Warszawa 2008. Čabrić M., Pokrywka L.: Piękno ciała. PWN, Warszawa 2010. Czykwin E.: Stygmat społeczny. PWN Warszawa 2007. Fuszara M.: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. TRIO, Warszawa 2008. Głębocka A., Kulbat J.(red.): Wizerunek ciała. Portret Polek. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005. Goffman E.: Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. GWP, Gdańsk 2005. Kurczewski J.M. i in.: Praktyki cielesne. TRIO, Warszawa 2006. Shilling C.: Socjologia ciała. PWN, Warszawa 2010. Szczepański M.S., Pawlica B., Śliz A.: Potyczki psyche i soma. Elementy socjologii ciała i aktywności fizycznej. Uniwersytet Opolski, Opole 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Student wybiera i stosuje właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, dobiera środki i metody pracy w celu efektywnego wykonywania pojawiających się zadań zawodowych. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny i budowania warsztatu pracy pedagoga. Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość realizowanej na zajęciach tematyki poprzez aktywny udział w dyskusji, a także w trakcie ćwiczeń 3-7 poszczególne grupy studentów przedstawią plakat/prezentację multimedialną na wyznaczony w planie zajęć temat wraz z przygotowaną samodzielnie analizą (metaanalizą) dostępnych w literaturze naukowej aktualnych badań w zakresie omawianej przez grupę problematyki. Pisemne opracowanie wyszukanych badań na podany temat należy oddać prowadzącemu na zajęciach po zakończeniu prezentacji. Ocenie podlegać będzie nakład pracy i jakość wykonanego plakatu/prezentacji oraz zawartość merytoryczna, w tym przede wszystkim liczebność i aktualność wyszukanych badań, sposób ich przedstawienia i opracowanie pisemne. Bezwzględnie wymagane będzie rzetelne podawanie źródeł (przypisy) uzyskanych danych. Na każdych ćwiczeniach omawiane jest kolejne zagadnienie w oparciu o lektury zadane na poprzednich zajęciach. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności (wymagana trzykrotna aktywność). Na zajęciach nr 3-7 kolejna grupa studentów przedstawia poster i analizuje wyszukane na podany temat badania, a ich pisemne opracowanie oddaje prowadzącemu; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.