Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika lecznicza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-OP-S1-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika lecznicza
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Pełny opis:

Wykłady

1.Uwarunkowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym i/lub z niepełnosprawnością ruchową

2.Pojęcie choroby przewlekłej. Epidemiologia chorób i urazowości wśród dzieci i młodzieży.

3.Ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb osób chorujących przewlekle.

4.Mechanizmy obronne w chorobie. Straty i zyski w chorobie.

5.Rodzaje i uwarunkowania błędów jatrogennych w opiece nad chorym. Efekt placebo.

6.Środowiska wychowawcze i wspierające osób chorujących przewlekle i/lub z dysfunkcją narządu ruchu

7.Najnowsze tendencje w rehabilitacji dzieci przewlekle chorych.

Cwiczenia

1.Pojęcie zdrowia. Cechy choroby przewlekłej. Opieka paliatywna. Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej.

2.Opieka nad dorosłymi przewlekle chorymi. Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych

3-6. Charakterystyka wybranych chorób, zespołów chorobowych i niepełnosprawności ruchowej.

7. Dyskusja: Co rodzice i wychowawcy winni wiedzieć o dziecku chorującym przewlekle? Podsumowanie zajęć. Ewaluacja. Zaliczenie i ocena

Literatura:

Góralczyk E.: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996.

Maciarz A.: Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych (w:) Pedagogika specjalna. Red. W.Dykcik. Poznań 2007.

Maciarz, A.: Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Warszawa 1998.

Seria: „One są wśród nas

Brzezińska A. i in.: Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk 2009.

Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Red. B.Cytowska, B.Winczura. Kraków 2007.

Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998

Ziółkowska B.: Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk 2010.

Efekty uczenia się:

Student zna koncepcję holistycznego rozumienia zdrowia.

Student zna zasady aktywnego słuchania, prawidłowego komunikowania się i współdziałania z innymi; zna przyczyny i rodzaje zakłóceń interpersonalnych z osobami przewlekle chorymi i z dysfunkcją narządu ruchu.

Student zna założenia i cele kształcenia dzieci w szkołach przyszpitalnych i sanatoryjnych.

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w obszarze pracy z osobami przewlekle chorymi i z niepełnosprawnością ruchową oraz ich rodzinami.

Student potrafi animować prace z osobami chorymi i niepełnosprawnymi oraz wspierać ich samodzielne permanentne zdobywanie wiedzy i umiejętności życiowych.

Metody i kryteria oceniania:

1.W oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną, przygotowanie i przedstawienie posteru przez 2-3 osobowe grupy.

Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej

-grafika;

-holistyczne ujęcie;

-kwerenda źródłowa

2.Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej przez 2-3 osobowe grupy

Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej

-strona wizualna;

-jasność wywodu;

-przeprowadzenie kwerendy źródłowej (literatura przedmiotu i literatura beletrystycznej);

-inicjacja i kierowanie dyskusji tematycznej.

3.Napisanie eseju w oparciu o zdobytą wiedzę i własną autorefleksję: Pedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem przewlekle chorym i/lub niepełnosprawnością ruchową

Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej

-znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej

-autorefleksja i deklarowane postawy wobec osób z chorobą przewlekłą

-znajomość literatury i spis bibliograficzny o wybranym schorzeniu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)