Pedagogika lecznicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OP-S1-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika lecznicza |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Uwarunkowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym i/lub z niepełnosprawnością ruchową 2.Pojęcie choroby przewlekłej. Epidemiologia chorób i urazowości wśród dzieci i młodzieży. 3.Ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb osób chorujących przewlekle. 4.Mechanizmy obronne w chorobie. Straty i zyski w chorobie. 5.Rodzaje i uwarunkowania błędów jatrogennych w opiece nad chorym. Efekt placebo. 6.Środowiska wychowawcze i wspierające osób chorujących przewlekle i/lub z dysfunkcją narządu ruchu 7.Najnowsze tendencje w rehabilitacji dzieci przewlekle chorych. Cwiczenia 1.Pojęcie zdrowia. Cechy choroby przewlekłej. Opieka paliatywna. Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej. 2.Opieka nad dorosłymi przewlekle chorymi. Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych 3-6. Charakterystyka wybranych chorób, zespołów chorobowych i niepełnosprawności ruchowej. 7. Dyskusja: Co rodzice i wychowawcy winni wiedzieć o dziecku chorującym przewlekle? Podsumowanie zajęć. Ewaluacja. Zaliczenie i ocena |
Literatura: |
Góralczyk E.: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996. Maciarz A.: Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych (w:) Pedagogika specjalna. Red. W.Dykcik. Poznań 2007. Maciarz, A.: Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Warszawa 1998. Seria: „One są wśród nas Brzezińska A. i in.: Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk 2009. Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Red. B.Cytowska, B.Winczura. Kraków 2007. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998 Ziółkowska B.: Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student zna koncepcję holistycznego rozumienia zdrowia. Student zna zasady aktywnego słuchania, prawidłowego komunikowania się i współdziałania z innymi; zna przyczyny i rodzaje zakłóceń interpersonalnych z osobami przewlekle chorymi i z dysfunkcją narządu ruchu. Student zna założenia i cele kształcenia dzieci w szkołach przyszpitalnych i sanatoryjnych. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w obszarze pracy z osobami przewlekle chorymi i z niepełnosprawnością ruchową oraz ich rodzinami. Student potrafi animować prace z osobami chorymi i niepełnosprawnymi oraz wspierać ich samodzielne permanentne zdobywanie wiedzy i umiejętności życiowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1.W oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną, przygotowanie i przedstawienie posteru przez 2-3 osobowe grupy. Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej -grafika; -holistyczne ujęcie; -kwerenda źródłowa 2.Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej przez 2-3 osobowe grupy Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej -strona wizualna; -jasność wywodu; -przeprowadzenie kwerendy źródłowej (literatura przedmiotu i literatura beletrystycznej); -inicjacja i kierowanie dyskusji tematycznej. 3.Napisanie eseju w oparciu o zdobytą wiedzę i własną autorefleksję: Pedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem przewlekle chorym i/lub niepełnosprawnością ruchową Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej -znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej -autorefleksja i deklarowane postawy wobec osób z chorobą przewlekłą -znajomość literatury i spis bibliograficzny o wybranym schorzeniu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.