Diagnoza pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OP-S1-11 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych i pedagogicznych |
||
Skrócony opis: |
kurs podstawowy diagnozy pedagogicznej w aspekcie teoretycznym i praktycznym dotyczący istoty, zadań, zasad i toku realizacji diagnozy pedagogicznej oraz sposobów jej realizacji w aspekcie projektowania, zbierania danych oraz posługiwania się technikami i narzędziami standaryzowanymi oraz podstawowych kwestii dotyczących wybranych obszarów diagnozy pedagogicznej - pedagogicznych zagadnień i problemów |
||
Pełny opis: |
Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna zasadniczy sens i cele. Wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia oceniania oraz ich rola diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy; udział dzieci w badaniach. Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (dydaktycznej i rówieśniczej, adaptacji szkolnej) oraz diagnozy instytucji i środowiska szkoły. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych i indywidualnych |
||
Literatura: |
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000 Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 |
||
Efekty uczenia się: |
Znajomość i rozumienie teoretycznych i praktycznych aspektów diagnozy pedagogicznej w zakresie ogólnej problematyki diagnozy pedagogicznej jak i diagnozy pedagogicznej podstawowych środowisk wychowawczych - rodziny i szkoły oraz procesu rozwoju i adaptacji społecznej dziecka. Umiejętność realizacji diagnozy w różnych sytuacjach pedagogicznych oraz w kontekście różnych okoliczności i problemów pedagogicznych indywidualnych i środowiskowych. Rozumienie etycznych aspektów diagnozy pedagogicznej oraz odpowiedzialności za jej merytoryczną poprawność , jak też potrzeby interdyscyplinarnej współpracy w ramach realizacji diagnozy |
||
Metody i kryteria oceniania: |
w trakcie realizacji przedmiotu mini projekty, dyskusje, rozwiązywanie problemów egzamin końcowy: test wiedzy i umiejętności - krótkie zadania strukturyzowane. Rozwiązanie testu jest punktowane. O ocenie decyduje liczba punktów wg. standardowych zasad (51% zaliczenie pozytywne) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test krótkich zadań standaryzowanych obejmujący tematykę wykładów oraz ćwiczeń w profilu kompetencji wiedza i umiejętności. Ocena wynika z punktów wg. standardowego przelicznika: 51% pozytywne zaliczenie testu, 60% +dst, 70% db, 80% +db, 90% bdb. Dopuszczenie do testu w oparciu o pozytywne zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń - udział w dyskusjach oraz realizacja zadań i projektów wykonywanych w grupach lub indywidualnie |
|
Pełny opis: |
Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej, prekursorzy polskiej myśli diagnostycznej. Współczesny obszar przedmiotowy diagnozy pedagogicznej i jej nurty tematyczne. Istota i zakres diagnozy pedagogicznej. Diagnoza pedagogiczna jako ocenianie rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej; podstawowe narzędzia oceniania oraz ich rola diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady merytoryczne i etyczne diagnozy pedagogicznej. Udział dzieci w badaniach diagnostycznych - zasady oraz możliwości realizacji profilu partycypacyjnego dzieci w diagnozie pedagogicznej ( dzieci jako badacze). Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, oraz pomiar w diagnozie pedagogicznej - specyfika wykorzystania, odmiany szczegółowe, zasady realizacji, rodzaje i budowa narzędzi). Ogólne strategie i zasady rozpoznania rodziny jako środowiska wychowawczego. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny w diagnozie pedagogicznej. Przemoc i zaniedbywanie dziecka w rodzinie w świetle diagnozy pedagogicznej - możliwości i problemy. Środowisko i praca szkoły w perspektywie diagnozy pedagogicznej - podstawy teoretyczne i możliwości metodologiczne. Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka - obszar funkcjonowania dydaktycznego i społecznego. Diagnoza problemów adaptacji szkolnej dziecka. Propedeutyka diagnozy zaburzeń adaptacji społecznej - możliwości i środki metodologiczne. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych. Elementy diagnozy społecznej. Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej - metody partycypacyjne | |
Uwagi: |
istnieje możliwość włączania zagadnień lub wyłączania według potrzeb sygnalizowanych przez studentów |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test krótkich zadań standaryzowanych obejmujący tematykę wykładów oraz ćwiczeń w profilu kompetencji wiedza i umiejętności. Ocena wynika z punktów wg. standardowego przelicznika: 51% pozytywne zaliczenie testu, 60% +dst, 70% db, 80% +db, 90% bdb. Dopuszczenie do testu w oparciu o pozytywne zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń - udział w dyskusjach oraz realizacja zadań i projektów wykonywanych w grupach lub indywidualnie |
|
Pełny opis: |
Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej, prekursorzy polskiej myśli diagnostycznej. Współczesny obszar przedmiotowy diagnozy pedagogicznej i jej nurty tematyczne. Istota i zakres diagnozy pedagogicznej. Diagnoza pedagogiczna jako ocenianie rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej; podstawowe narzędzia oceniania oraz ich rola diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady merytoryczne i etyczne diagnozy pedagogicznej. Udział dzieci w badaniach diagnostycznych - zasady oraz możliwości realizacji profilu partycypacyjnego dzieci w diagnozie pedagogicznej ( dzieci jako badacze). Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, oraz pomiar w diagnozie pedagogicznej - specyfika wykorzystania, odmiany szczegółowe, zasady realizacji, rodzaje i budowa narzędzi). Ogólne strategie i zasady rozpoznania rodziny jako środowiska wychowawczego. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny w diagnozie pedagogicznej. Przemoc i zaniedbywanie dziecka w rodzinie w świetle diagnozy pedagogicznej - możliwości i problemy. Środowisko i praca szkoły w perspektywie diagnozy pedagogicznej - podstawy teoretyczne i możliwości metodologiczne. Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka - obszar funkcjonowania dydaktycznego i społecznego. Diagnoza problemów adaptacji szkolnej dziecka. Propedeutyka diagnozy zaburzeń adaptacji społecznej - możliwości i środki metodologiczne. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych. Elementy diagnozy społecznej. Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej - metody partycypacyjne | |
Uwagi: |
istnieje możliwość włączania niektórych zagadnień lub ich wyłączania według potrzeb sygnalizowanych przez studentów |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test krótkich zadań standaryzowanych obejmujący tematykę wykładów oraz ćwiczeń w profilu kompetencji wiedza i umiejętności. Ocena wynika z punktów wg. standardowego przelicznika: 51% pozytywne zaliczenie testu, 60% +dst, 70% db, 80% +db, 90% bdb. Dopuszczenie do testu w oparciu o pozytywne zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń - udział w dyskusjach oraz realizacja zadań i projektów wykonywanych w grupach lub indywidualnie w poszczególnych tematach programu. |
|
Pełny opis: |
Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej, prekursorzy polskiej myśli diagnostycznej. Współczesny obszar przedmiotowy diagnozy pedagogicznej i jej nurty tematyczne. Istota i zakres diagnozy pedagogicznej. Diagnoza pedagogiczna jako ocenianie rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej; podstawowe narzędzia oceny oraz ich rola w diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady merytoryczne i etyczne diagnozy pedagogicznej. Udział dzieci w badaniach diagnostycznych - zasady oraz możliwości realizacji profilu partycypacyjnego dzieci w diagnozie pedagogicznej. Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy działań w diagnozowaniu/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, oraz pomiar w diagnozie pedagogicznej - specyfika wykorzystania, odmiany szczegółowe, zasady realizacji, rodzaje i budowa narzędzi). Ogólne strategie i zasady rozpoznania rodziny jako środowiska wychowawczego. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny w diagnozie pedagogicznej. Przemoc i zaniedbywanie dziecka w rodzinie w świetle diagnozy pedagogicznej - możliwości i problemy. Środowisko i praca szkoły w perspektywie diagnozy pedagogicznej - podstawy teoretyczne i możliwości metodologiczne. Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka - obszar funkcjonowania dydaktycznego i społecznego. Diagnoza procesów adaptacji szkolnej / społecznej dziecka. Propedeutyka diagnozy zaburzeń adaptacji społecznej - możliwości i środki metodologiczne. Wstęp do diagnozy układów instytucjonalnych. Elementy diagnozy społecznej. Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej - metody partycypacyjne. | |
Uwagi: |
istnieje możliwość włączania niektórych zagadnień lub ich wyłączania według potrzeb sygnalizowanych przez studentów |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Wysocka | |
Prowadzący grup: | Ewa Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Wysocka | |
Prowadzący grup: | Ewa Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kowalczewska-Grabowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Front-Dziurkowska, Małgorzata Kitlińska-Król, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.