Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OP-S1-22.6 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień |
|
Pełny opis: |
1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie 2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska). Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań). 4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/ 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa 6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce. 7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta . Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach. Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne | |
Uwagi: |
zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań i mini projektów w grupach. Literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne). Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Dagmara Dobosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień |
|
Pełny opis: |
1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie 2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska). Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań). 4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/ 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa 6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce. 7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta . Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach. Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne | |
Uwagi: |
zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań i mini projektów w grupach. Literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne). Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dagmara Dobosz | |
Prowadzący grup: | Dagmara Dobosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | broszura informacyjna o zjawisku przemocy wobec dzieci/ sposobach jego ograniczania, prezentacja przypadku |
|
Pełny opis: |
1. Historia dzieciństwa i zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? 2. Mity o przemocy wobec dzieci/przemocy w rodzinie i ich znaczenie. Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (przykłady danych i badań). 3-4. Istota zjawiska przemocy (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska). Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa.. 6. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne 7. Analiza przypadków krzywdzenia dzieci- propozycje studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.