Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OP-S2-01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Opanowanie treści z zakresu pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. |
Skrócony opis: |
Moduł Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowany jest zarówno w formie wykładowej, jak i ćwiczeniowej. Efekty 1-4 planuje się osiągnąć za pomocą formy wykładowej i ćwiczeniowej, a także pracy własnej studenta. |
Pełny opis: |
Wykłady: Etyczne aspekty w pracy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Autorytet zawodowy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Poczucie sukcesu w pracy zawodowej pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Syndrom wypalenia zawodowego zagrożeniem dla rozwoju zawodowego opiekuna i wychowawcy. Możliwości w zakresie profilaktyki. Błędy w opiece i w wychowaniu. „Przemoc aksamitna” czyli nadopiekuńczość jako postawa wychowawcza. Praca z dzieckiem z ADHD. Uzupełniająco: Agresja ijako problem wychowawczy i opiekuńczy. Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej. Rola bajki w wychowaniu. Trudności szkolne dziecka a problemy wychowawcze. Ćwiczenia: Formy opieki wychowawczej wspomagającej rodzinę: szkolne i pozaszkolne formy opieki wychowawczej, środowiskowe formy, instytucje profilaktyczne i wczesnej interwencji (PCPS, OPS, kurator itd.). Organizacje pozarządowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Problemy adopcji.Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy. Rodzina adopcyjna i zastępcza. Placówki rodzinne. Rodzinne domy dziecka. Rodzinne pogotowie opiekuńcze. Placówki interwencyjne: pogotowie opiekuńcze, ośrodki interwencji kryzysowej. Placówki wsparcia dziennego (świetlice, ośrodki wsparcia) Placówka socjalizacyjne i wielofunkcyjne – "dom dziecka", system rodzinkowy, mieszkania nadzorowane. Internat i bursa szkolna. Praca opiekuńczo-wychowawcza w placówkach służby zdrowia- sanatorium, szpital. Żłobek - opieka nad dzieckiem do lat 3. Placówki "państwowe" i prywatne w systemie opieki. Pedagog szkolny - działania opiekuńczo-wychowawcze. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako placówka wspierająca proces opieki i wychowania. |
Literatura: |
Aktualne Ustawy i Rozporządzenia. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2006. Wyd. „Gaja”. Wosik-Kawala D.(red). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze. Lublin 2011. UMCS. Kępski Cz.: Opieka i wychowanie w rodzinie. Lublin 2003, Wyd. UMCS. Badora S., Czeredecka B., Marzec D.: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001, Impuls. Biedroń, M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009. Wyd. PWSZ. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000, Wyd. „Żak”, cz. I, pkt 1-3. Matyjas B. (red): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005. Wyd. AkademiiŚwiętokrzyskiej. Biedroń, M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek. Kantanowicz E.: Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej. Olsztyn 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma wiedzę na temat szkolnych, pozaszkolnych i środowiskowych form opieki i wychowania. Zna podstawy prawne, zasady funkcjonowania placówek zajmujących się opieką i wychowaniem, zadania pedagoga w placówkach zajmujących się opieką i wychowaniem. Umiejętności: Student potrafi zastosować terminologię z zakresu pedagogiki opiekuńczej w opisie przebiegu procesu opiekuńczo- wychowawczego w odniesieniu do instytucji wspierających rodzinę w systemie pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Kompetencje: student potrafii teoretycznie zaplanować i zorganizować przebieg procesu opiekuńczo-wychowawczego w poszczególnych formach opieki i wychowania oraz placówkach zajmujących się opieką i wychowaniem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z kolokwium oraz z aktywności na zajęciach) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.