Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-OP-S2-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Opanowanie treści z zakresu pedagogiki ogólnej, teorii wychowania, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.

Skrócony opis:

Moduł Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowany jest zarówno w formie wykładowej, jak i ćwiczeniowej. Efekty 1-4 planuje się osiągnąć za pomocą formy wykładowej i ćwiczeniowej, a także pracy własnej studenta.

Pełny opis:

Wykłady: Etyczne aspekty w pracy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego.

Autorytet zawodowy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego.

Poczucie sukcesu w pracy zawodowej pedagoga opiekuńczo-wychowawczego.

Syndrom wypalenia zawodowego zagrożeniem dla rozwoju zawodowego opiekuna i wychowawcy. Możliwości w zakresie profilaktyki.

Błędy w opiece i w wychowaniu.

„Przemoc aksamitna” czyli nadopiekuńczość jako postawa wychowawcza.

Praca z dzieckiem z ADHD.

Uzupełniająco: Agresja ijako problem wychowawczy i opiekuńczy.

Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej.

Rola bajki w wychowaniu.

Trudności szkolne dziecka a problemy wychowawcze.

Ćwiczenia:

Formy opieki wychowawczej wspomagającej rodzinę: szkolne i pozaszkolne formy opieki wychowawczej, środowiskowe formy, instytucje profilaktyczne i wczesnej interwencji (PCPS, OPS, kurator itd.). Organizacje pozarządowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Problemy adopcji.Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy.

Rodzina adopcyjna i zastępcza.

Placówki rodzinne. Rodzinne domy dziecka. Rodzinne pogotowie opiekuńcze.

Placówki interwencyjne: pogotowie opiekuńcze, ośrodki interwencji kryzysowej.

Placówki wsparcia dziennego (świetlice, ośrodki wsparcia)

Placówka socjalizacyjne i wielofunkcyjne – "dom dziecka", system rodzinkowy, mieszkania nadzorowane.

Internat i bursa szkolna.

Praca opiekuńczo-wychowawcza w placówkach służby zdrowia- sanatorium, szpital.

Żłobek - opieka nad dzieckiem do lat 3. Placówki "państwowe" i prywatne w systemie opieki.

Pedagog szkolny - działania opiekuńczo-wychowawcze.

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna jako placówka wspierająca proces opieki i wychowania.

Literatura:

Aktualne Ustawy i Rozporządzenia.

Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2006. Wyd. „Gaja”.

Wosik-Kawala D.(red). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze. Lublin 2011. UMCS.

Kępski Cz.: Opieka i wychowanie w rodzinie. Lublin 2003, Wyd. UMCS.

Badora S., Czeredecka B., Marzec D.: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001, Impuls.

Biedroń, M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek.

Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009. Wyd. PWSZ.

Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000, Wyd. „Żak”, cz. I, pkt 1-3.

Matyjas B. (red): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005. Wyd. AkademiiŚwiętokrzyskiej.

Biedroń, M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek.

Kantanowicz E.: Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej. Olsztyn 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student ma wiedzę na temat szkolnych, pozaszkolnych i środowiskowych form opieki i wychowania. Zna podstawy prawne, zasady funkcjonowania placówek zajmujących się opieką i wychowaniem, zadania pedagoga w placówkach zajmujących się opieką i wychowaniem.

Umiejętności: Student potrafi zastosować terminologię z zakresu pedagogiki opiekuńczej w opisie przebiegu procesu opiekuńczo- wychowawczego w odniesieniu do instytucji wspierających rodzinę w systemie pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Kompetencje: student potrafii teoretycznie zaplanować i zorganizować przebieg procesu opiekuńczo-wychowawczego w poszczególnych formach opieki i wychowania oraz placówkach zajmujących się opieką i wychowaniem.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z kolokwium oraz z aktywności na zajęciach) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)