Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet - Aktywne metody w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-OP-S2-18.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet - Aktywne metody w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Wymagania wstępne:

1. Wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii rozwojowej zdobyta na wcześniejszych latach studiów.

2. Umiejętność refleksyjnego konstruowania wypowiedzi.

Skrócony opis:

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych)

ćwiczenia: stacjonarne: 15/niestacjonarne 10

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie problematyki ćwiczeń, bibliografii. Ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia. Dyskusja wprowadzająca – metody aktywizujące i twórcze w pracy opiekuńczo-wychowawczej – przestrzenie i realizacja.

2. W poszukiwaniu katalizatora wspomnień – obszary dzieciństwa i pierwszych doświadczeń edukacyjnych.

3. Przedmioty codziennego użytku w twórczym samorozwoju i edukacji – w poszukiwaniu podmiotowości.

4. Fotografia rodzinna i jej znaczenie w pracy opiekuńczo-wychowawczej – warsztat biograficzny.

5. Drzewo genealogiczne – w poszukiwaniu korzeni -twórczo i inaczej.

6. Jak zapalić zapałkę, tak aby „dydaktycznie” płonąć –inspiracje metodyczne.

7. Zajęcia warsztatowe, autorskie, przeprowadzane przez uczestników zajęć.

8. Podsumowanie, ewaluacja oraz zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006.

Duccio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika red. nauk. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006.

Duccio D.: Zabawa na tle życia. Gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków 2007.

Karolak W.: Zabawa z Przedmiotami w Twórczym Rozwoju i Arteterapii. Łódź 2008.

Lalak D.: Życie jako biografia. Warszawa 2010.

Czerniawska O., Dubas E.: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

1. Studenci znają terminologię związaną z metodami pracy opiekuńczo - wychowawczej.

2. Studenci dysponują wiedzą z zakresu metod i zasad pracy dydaktycznej.

3. Studenci potrafią samodzielnie zaprojektować oraz przeprowadzić zajęcia aktywizujące wybraną grupę benificjentów.

4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metod aktywnych w pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach.

2.Ocena projektu zajęć warsztatowych oraz konspektu sporządzonego do tych zajęć - zaliczenie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)