Fakultet - Aktywne metody w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OP-S2-18.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet - Aktywne metody w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | 1. Wiedza z zakresu pedagogiki oraz psychologii rozwojowej zdobyta na wcześniejszych latach studiów. 2. Umiejętność refleksyjnego konstruowania wypowiedzi. |
Skrócony opis: |
Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) ćwiczenia: stacjonarne: 15/niestacjonarne 10 |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie problematyki ćwiczeń, bibliografii. Ustalenie kryteriów uzyskania zaliczenia. Dyskusja wprowadzająca – metody aktywizujące i twórcze w pracy opiekuńczo-wychowawczej – przestrzenie i realizacja. 2. W poszukiwaniu katalizatora wspomnień – obszary dzieciństwa i pierwszych doświadczeń edukacyjnych. 3. Przedmioty codziennego użytku w twórczym samorozwoju i edukacji – w poszukiwaniu podmiotowości. 4. Fotografia rodzinna i jej znaczenie w pracy opiekuńczo-wychowawczej – warsztat biograficzny. 5. Drzewo genealogiczne – w poszukiwaniu korzeni -twórczo i inaczej. 6. Jak zapalić zapałkę, tak aby „dydaktycznie” płonąć –inspiracje metodyczne. 7. Zajęcia warsztatowe, autorskie, przeprowadzane przez uczestników zajęć. 8. Podsumowanie, ewaluacja oraz zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006. Duccio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika red. nauk. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006. Duccio D.: Zabawa na tle życia. Gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków 2007. Karolak W.: Zabawa z Przedmiotami w Twórczym Rozwoju i Arteterapii. Łódź 2008. Lalak D.: Życie jako biografia. Warszawa 2010. Czerniawska O., Dubas E.: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
1. Studenci znają terminologię związaną z metodami pracy opiekuńczo - wychowawczej. 2. Studenci dysponują wiedzą z zakresu metod i zasad pracy dydaktycznej. 3. Studenci potrafią samodzielnie zaprojektować oraz przeprowadzić zajęcia aktywizujące wybraną grupę benificjentów. 4. Studenci opisują i wyjaśnia rolę i znaczenie metod aktywnych w pracy opiekuńczo - wychowawczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena umiejętności aktywnego uczestnictwa w dyskusji na zajęciach. 2.Ocena projektu zajęć warsztatowych oraz konspektu sporządzonego do tych zajęć - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.