Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N1-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie studentom wiedzy na temat etiologii, symptomatologii i dynamiki tych zaburzeń i chorób psychicznych, które w największym stopniu upośledzają funkcjonowanie społeczne człowieka oraz informacji o strukturze psychiatrycznej i psychoterapeutyczej opieki zdrowotnej oraz metodach leczenia w perspektywie interdyscyplinarnej. W trakcie realizowania modułu student powinien nabyć umiejętności wstępnego stawiania diagnostycznych hipotez klinicznych (na podstawie obserwacji i wywiadu) oraz kierowania klienta do odpowiedniego specjalisty lub instytucji, a także planowanie interwencji. |
Pełny opis: |
wykład: 1. Wprowadzenie w zagadnienia psychologii klinicznej. Kontrowersje wokół pojęcia normy i patologii w psychologii klinicznej. Społeczno - kulturowe uwarunkowania rozpoznawania zaburzeń psychicznych. 2. Psychopatologia opisowa. Zaburzenia sfery poznawczej: zaburzenia spostrzegania i pamięci, zaburzenia toku i treści myślenia, zaburzenia świadomości. 3. Psychopatologia opisowa. Przegląd zaburzeń sfery emocjonalnej. Przedmiotowe i podmiotowe cechy lęku. Epizod maniakalny i depresyjny. Zaburzenia napędu psychoruchowego. 4. Zaburzenia lękowe. Agorafobia i ataki paniki. Zaburzenia w postaci fobii, zespół obsesyjno – kompulsyjny, neurastenia. 5. Zaburzenia pod postacią somatyczną (somatoformiczne). Przykłady zespołów somatyzacyjnych, hipochondria. Zaburzenia konwersyjne (dysocjacyjne). Dysocjacyjna amnezja, fuga, stupor, zaburzenia ruchu, drgawki, utrata czucia, trans i opętanie, 6. Człowiek w obliczu ekstremalnego stresu. Charakterystyka sytuacji powodujących traumę. Efekty doświadczeń traumatycznych lub dużych zmian życiowych - zespół stresu pourazowego, ostra reakcja na stres, zaburzenia adaptacyjne. Postępowanie w zespole stresu pourazowego. Co powinny wiedzieć ofiary traumy? 7. Zaburzenia nawyków i kontroli popędów: patologiczny hazard, piromania, kleptomania, ataki agresji. Inne uzależnienia behawioralne. ćwiczenia: 1. Zaburzenia nastroju. 2. Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną (somatoform). 3. Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych. 4. Zaburzenia seksualne. 5. Psychoterapia I. Różne nurty psychoterapeutyczne. Sposoby pracy z klientem. 6. Psychoterapia II. Ćwiczenia w triadach terapeuta, klient i obserwator. |
Literatura: |
Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń, t. 1. Gdańsk: GWP. Seligman M. E. P., Walker E. F., Rosenhan D. L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Społeczna psychologia kliniczna /red./ Sęk H., cz.1, roz. 3, & 3.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Podstawy psychiatrii /red./ M. Jarosz, S. Cwynar, roz. I, II (ostatnie wydanie). Aleksandrowicz J. (1997). Zaburzenia nerwicowe, zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych (według ICD – 10). Kraków: Collegium Medium UJ. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy – /red./, L. Grzesiuk, cz.I, r. I, & 3, pkt. 3.2.4. - Pużyński, S., Wciórka J. (red. przekładu). (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Starowicz Z., Skrzypulec-Plinta V. (2010). Podstawy seksuologii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. R 5, s 181-237 Zimbardo Philip G. (1999), Psychologia i życie, Warszawa: Zysk i S-ka, R.18 |
Efekty uczenia się: |
Student posiada elementarną wiedzę o wybranych zaburzeniach i chorobach psychicznych, które w destrukcyjny sposób wpływają na funkcjonowanie społeczne człowieka. Student dysponuje podstawową wiedzą o wybranych zaburzeniach psychicznych (opisywanych w systemie klasyfikacyjnym ICD-10), ich uwarunkowaniach, objawach, mechanizmach powstawania, leczeniu i profilaktyce oraz zna stosowane w psychologii i medycynie kryteria rozróżnienia zdrowia psychicznego od zaburzeń oraz konsekwencje ich stosowania. Student ma podstawową wiedzę o strukturze psychiatrycznej i psychoterapeutycznej opieki zdrowotnej, instytucjach pomocowych i formach leczenia. Student potrafi identyfikować najczęściej występujące przejawy zaburzeń psychicznych oraz zaproponować dalsze postępowanie specjalistyczne Ma świadomość użyteczności wiedzy z zakresu psychopatologii w praktyce zawodowej. Ma przekonanie o sensie i potrzebie etycznej oraz profesjonalnej pracy z klientami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny zawierający pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści. Skala ocen: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=db+ 91%-100%=bdb Kolokwium pisemne zawierające pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści. Skala ocen z kolokwium: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=db+ 91%-100%=bdb Kolokwium odbędzie się w drugiej części semestru. Przewidziany czas trwania kolokwium to 40 minut. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.