Diagnoza pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N1-09 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jarosz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | ocena końcowa jest oceną z testu obejmującego problematykę wykładów i ćwiczeń |
|
Skrócony opis: |
kurs podstawowy w aspekcie teoretycznym i praktycznym dotyczący istoty, zadań, zasad i toku realizacji diagnozy pedagogicznej oraz sposobów jej realizacji w aspekcie zbierania danych oraz posługiwania się technikami i narzędziami standaryzowanymi oraz podstawowych kwestii dotyczących wybranych obszarów diagnozy pedagogicznej | |
Pełny opis: |
Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna cel i zakres. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy; udział dzieci w badaniach. Ocenianie w diagnozie pedagogicznej -narzędzia oceny i ich rola diagnozie, kryteria oceniania.Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie.Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (sytuacji dydaktycznej i rówieśniczej). Możliwości diagnozy adaptacji szkolnej i jej zaburzeń. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych i indywidualnych. Nowe możliwości metodologiczne w diagnozie pedagogicznej. | |
Literatura: |
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000 W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 | |
Uwagi: |
wykłady i ćwiczenia w układzie komplementarnym; na ćwiczeniach praktyczne ujęcie problematyki przedmiotu ( dyskusje, projekty, rozwiazywanie zadań) Możliwość uwzględnienia dodatkowych tematów wg zainteresowania studentów |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Jarosz | |
Prowadzący grup: | Dagmara Dobosz, Ewa Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | ocena końcowa jest oceną z testu obejmującego problematykę wykładów i ćwiczeń. |
|
Skrócony opis: |
kurs podstawowy w aspekcie teoretycznym i praktycznym dotyczący istoty, zadań, zasad i toku realizacji diagnozy pedagogicznej oraz sposobów jej realizacji w aspekcie zbierania danych oraz posługiwania się technikami i narzędziami standaryzowanymi oraz podstawowych kwestii dotyczących wybranych obszarów diagnozy pedagogicznej | |
Pełny opis: |
Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna cel i zakres. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy; udział dzieci w badaniach. Ocenianie w diagnozie pedagogicznej -narzędzia oceny i ich rola diagnozie, kryteria oceniania.Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie.Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (sytuacji dydaktycznej i rówieśniczej). Możliwości diagnozy adaptacji szkolnej i jej zaburzeń. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych i indywidualnych. Nowe możliwości metodologiczne w diagnozie pedagogicznej. | |
Literatura: |
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000 W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 | |
Uwagi: |
wykłady i ćwiczenia w układzie komplementarnym; na ćwiczeniach praktyczne ujęcie problematyki przedmiotu ( dyskusje, projekty, rozwiazywanie zadań) Możliwość uwzględnienia dodatkowych tematów wg zainteresowania studentów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.