Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-R-N1-09 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza pedagogiczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest oceną z testu obejmującego problematykę wykładów i ćwiczeń

Skrócony opis:

kurs podstawowy w aspekcie teoretycznym i praktycznym dotyczący istoty, zadań, zasad i toku realizacji diagnozy pedagogicznej oraz sposobów jej realizacji w aspekcie zbierania danych oraz posługiwania się technikami i narzędziami standaryzowanymi oraz podstawowych kwestii dotyczących wybranych obszarów diagnozy pedagogicznej

Pełny opis:

Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna cel i zakres. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy; udział dzieci w badaniach. Ocenianie w diagnozie pedagogicznej -narzędzia oceny i ich rola diagnozie, kryteria oceniania.Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie.Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (sytuacji dydaktycznej i rówieśniczej). Możliwości diagnozy adaptacji szkolnej i jej zaburzeń. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych i indywidualnych. Nowe możliwości metodologiczne w diagnozie pedagogicznej.

Literatura:

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995

Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002

Uwagi:

wykłady i ćwiczenia w układzie komplementarnym; na ćwiczeniach praktyczne ujęcie problematyki przedmiotu ( dyskusje, projekty, rozwiazywanie zadań)

Możliwość uwzględnienia dodatkowych tematów wg zainteresowania studentów

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Dagmara Dobosz, Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest oceną z testu obejmującego problematykę wykładów i ćwiczeń.

Skrócony opis:

kurs podstawowy w aspekcie teoretycznym i praktycznym dotyczący istoty, zadań, zasad i toku realizacji diagnozy pedagogicznej oraz sposobów jej realizacji w aspekcie zbierania danych oraz posługiwania się technikami i narzędziami standaryzowanymi oraz podstawowych kwestii dotyczących wybranych obszarów diagnozy pedagogicznej

Pełny opis:

Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna cel i zakres. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy; udział dzieci w badaniach. Ocenianie w diagnozie pedagogicznej -narzędzia oceny i ich rola diagnozie, kryteria oceniania.Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie.Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (sytuacji dydaktycznej i rówieśniczej). Możliwości diagnozy adaptacji szkolnej i jej zaburzeń. Wstęp do diagnozy zagrożeń instytucjonalnych i indywidualnych. Nowe możliwości metodologiczne w diagnozie pedagogicznej.

Literatura:

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995

Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002

Uwagi:

wykłady i ćwiczenia w układzie komplementarnym; na ćwiczeniach praktyczne ujęcie problematyki przedmiotu ( dyskusje, projekty, rozwiazywanie zadań)

Możliwość uwzględnienia dodatkowych tematów wg zainteresowania studentów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.