Nauczanie społecznie niedostosowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie społecznie niedostosowanych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
Proces nauczania i uczenia się przez całe życie jako wyzwanie współczesności Dydaktyka ogólna a ortodydaktyka (cele, funkcje zasady) Niepowodzenia szkolne – przyczyny, sposoby przeciwdziałania, terapia szkolna Negatywizm szkolny niedostosowanych społecznie Organizacyjne, prawne kształcenia i terapii pedagogicznej niedostosowanych społecznie (dzieci, młodzież, osoby dorosłe) Organizacja procesu nauczania, wyrównywania braków w wiadomościach szkolnych niedostosowanych społecznie Rola wychowawczy resocjalizacyjnego w kształtowaniu i wspieraniu procesu uczenia niedostosowanych społecznie Wprowadzenie do zagadnień związanych z ortodydaktyką niedostosowanych społecznie, informacja o zasadach zaliczenia przedmiotu, podanie tematyki zajęć oraz bibliografii Repetytorium z form i metod nauczania Rozwijanie motywacji do uczenia się w różnych grupach wiekowych osób niedostosowanych społecznie Formy, organizacja, przebieg terapii szkolnej młodzieży niedostosowanej społecznie Przygotowanie zajęć reedukacyjnych, dydaktycznych, terapeutycznych (ćwiczenie umiejętności pisania konspektów) Kształtowanie realistycznych aspiracji edukacyjnych młodzieży niedostosowanej społecznie Specyfika nauczania osób dorosłych w zakładach karnych |
Literatura: |
Gąsior H. (red), Nauczanie społecznie niedostosowanych. Katowice 1992 Petty G., Nowoczesne nauczanie. Sopot 2013 Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki. Warszawa 2003 Rosiński D., Nauczyciel wobec zaburzeń procesu socjalizacji uczniów, Poznań, 2003 Stankowski A., Negatywizm szkolny młodzieży niedostosowanej społecznie. Katowice 1991 Szecówka A. Kształcenie resocjalizujące. W: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa 2007 Czerkawski A., Wykluczwnie edukacyjne niedostosowanych społecznie. „Chowanna” 2012, Tom 1 Mietzel G., Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk 2009 Arends R. I., Uczymy się nauczać. Warszawa 1994 Budzyński W., Terapia i resocjalizacja dzieci i młodzieży z problemami szkolnymi 2010 Wójtowicz M., Stosunek nauczyciela do ucznia a poczucie bezpieczeństwa ucznia w warunkach szkolnych. (w:) Krzyżak-Szym,ańska E. (red), Zagrożenia cywilizacyjne dzieci i młodzieży w kontekście pedagogicznym. Mysłowice 2009 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
R_ Nsn _1 Zna terminologię z teorii i metodyki resocjalizacyjnej K_W13 R_ Nsn _2 Potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji sytuacji wychowawczych. K_W02 R_ Nsn _3 Potrafi ocenić przydatność metod i procedur w procesie resocjalizacji K_U09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda podająca z prezentacjami multimedialnymi (wykłady) Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, analiza programów nauczania, odgrywanie scenek związanych z prowadzeniem zajęć dla niedostosowanych społecznie (ćwiczenia) Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń oraz wykładów (ocena z pracy pisemnej). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.