Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-R-N1-23.5 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny ograniczonego wyboru

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-18 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową:

oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień),

zaangażowania na zajęciach oraz

prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień

Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań).

4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa

6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta .

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-18 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach (udział w dyskusjach) oraz

prezentowania na zajęciach przygotowanych samodzielnie zagadnień tematu

Pełny opis:

1. Mity społeczne o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, zasadnicze kryteria rozumienia zachowań i sytuacji przemocy); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

4. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – znaczenie przeszłości. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci. Uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa

5. Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci.

6. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą. Znaczenie diagnozy lokalnej – rozmiary zjawiska i sposoby ich określania szacowani. Wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań. Zespoły interdyscyplinarne, procedura "Niebieska Karta .

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne.

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Uwagi:

Zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań i mini projektów w grupach.

Literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne). Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.