Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N2-04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | BRAK |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Treści z wykładu: 1. Rozmiary i struktura przestępczości nieletnich w Polsce w latach 2000-2008 - próba wyjaśnienia tego zjawiska. 2. Strategie rozwiązywania problemów społecznych. Reakcje społeczne na przestępczość nieletnich w literaturze przedmiotu. 3. Pomoc (wsparcie) w środowisku otwartym – oddziaływania systemowe, założenia pracy asystenta rodziny. 4. Profilaktyka w środowisku otwartym – działalność pedagoga podwórkowego i przyjaciela dzieci ulicy. Funkcjonowanie Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży „Domu Aniołów Stróżów” w Katowicach. 5. Pedagodzy praktycy o profilaktyce w pracy z młodzieżą zdemoralizowaną i przestępczą - analiza empiryczna badań. Pełna znajomość wychowanka warunkiem skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. 6. Zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych - specyfika funkcjonowania poszczególnych instytucji. Nowe metody i sposoby pracy z nieletnimi w instytucjach wychowawczych i poprawczych. Między punitywnością a permisywnością w resocjalizacji nieletnich. 7. Jak poprawiać poprawczaki – przyszłość placówek resocjalizacyjnych? Analiza raportów z przeprowadzonych kontroli dot. problemów funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich w Polsce. 8. Organizacja i zasady działania współczesnego więziennictwa w Polsce. 9. Praktyka resocjalizacyjna na zachodzie a polski IPR. Treści z ćwiczeń: 1. Rozmiary i struktura przestępczości nieletnich w Polsce w latach 2000-2008 - próba wyjaśnienia tego zjawiska. 2. Strategie rozwiązywania problemów społecznych. Reakcje społeczne na przestępczość nieletnich w literaturze przedmiotu. 3. Pomoc (wsparcie) w środowisku otwartym – oddziaływania systemowe, założenia pracy asystenta rodziny. 4. Profilaktyka w środowisku otwartym – działalność pedagoga podwórkowego i przyjaciela dzieci ulicy. Funkcjonowanie Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży „Domu Aniołów Stróżów” w Katowicach. 5. Pedagodzy praktycy o profilaktyce w pracy z młodzieżą zdemoralizowaną i przestępczą - analiza empiryczna badań. Pełna znajomość wychowanka warunkiem skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. 6. Zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych - specyfika funkcjonowania poszczególnych instytucji. Nowe metody i sposoby pracy z nieletnimi w instytucjach wychowawczych i poprawczych. Między punitywnością a permisywnością w resocjalizacji nieletnich. 7. Jak poprawiać poprawczaki – przyszłość placówek resocjalizacyjnych? Analiza raportów z przeprowadzonych kontroli dot. problemów funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich w Polsce. 8. Organizacja i zasady działania współczesnego więziennictwa w Polsce. 9. Praktyka resocjalizacyjna na zachodzie a polski IPR. |
Literatura: |
Bernasiewicz M., Metodyka pracy wychowawcy podwórkowego wśród dzieci ulicy. [W:] Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego. Red. I. Pospiszyl, M. Konopczyński. Warszawa 2007, Wyd. WSPR. Bernasiewicz M., Kowalski A., Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży „Dom Aniołów Stróżów” w Katowicach. [W:] Sapia-Drewniak E. Towarzystwa społeczne i ich działalność oświatowa. Konteksty historyczne i teraźniejszość. Dąbrowa Górnicza: WSB, 2009. Bielecka E: Systemowe rozwiązania w programach profilaktycznych i resojalziacyjnych skierowanych do dzieci, młodzieży i ich rodzin, w: E. Bielecka red., Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Białystok, 2006. Dąbrowska J., Próby humanizacji polskiej resocjalizacji. „Opieka-Wychowanie-Terapia” 2001, nr 3 (47). Dąbrowska J., Resocjalizacja w polskim instytucjonalnym środowisku penitencjarnym. „Opieka-Wychowanie-Terapia” 2001, nr 4(48). Dukaczewski E.J., Pełna znajomość wychowanka warunkiem skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. „Szkoła Specjalna” 2003, nr 2. Frąckowiak P., Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Poznań: Oficyna Wydawnicza GARMOND 2006, s. 7. Noszczyk-Bernasiewicz M., Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji. Katowice 2010, Wyd. UŚ. Noszczyk-Bernasiewicz M., Bernasiewicz M.: Pedagodzy praktycy o profilaktyce w pracy z młodzieżą zdemoralizowaną i przestępczą. [W:] Wybrane zagadnienia patologii społecznej - implikacje empiryczne. Red. A. Nowak, A. Czerkawski. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008. Nowicka-Chachaj A., Rdzanek-Piwowar G., Resocjalizacja w środowisku otwartym – międzynarodowe standardy, ustawodawstwo polskie i praktyka ostatnich lat. [W:] Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego. Red. I. Pospiszyl, M. Konopczyński. Warszawa 2007, Wyd. WSPR. Polkowski T., Przyszłość ośrodków resocjalizacyjnych. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2000, nr 11. Polkowski T., Przyszłość ośrodków resocjalizacyjnych nieufność czy optymizm? „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 2. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa 1998, Wyd. „Żak”. (rozdział IV) Queff D., Dzieci ulicy – potrzeby i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. [W:] Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego. Red. I. Pospiszyl, M. Konopczyński. Warszawa 2007, Wyd. WSPR. Sitarczyk M., Przyszłość ośrodków resocjalizacyjnych realizm czy utopia? „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 3. Szecówka A., Między punitywnością a permisywnością w resocjalizacji nieletnich. „Opieka-Wychowanie-Terapia” 1996, nr 4. Sztuka M., Programy wczesnej interwencji wśród strategii ograniczania zachowań przestępczych. [W:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu. Red. B. Urban. Kraków 2001, Wyd. UJ. Urban B., W poszukiwaniu alternatywnego systemu resocjalizacji. [W:] Szałański J., (red.) Wina-Kara-Nadzieja-Przemiana. Materiały I Krajowego Sympozjum Penitencjarnego Kalisz 25-27. 09. 1996r. Red. J. Szałański. Łódź 1998. Wyd. COSzSW. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków 2000, UJ. USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2011, Nr. 149, poz. 887) Walendzik A., Streetwork jako forma pracy socjalnej. „Pedagogika Społeczna” 2005, nr 4. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi zaprezentować odpowiednie metody oraz techniki oraz przewidzieć efekty podjętych działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych realizowanych w środowisku otwartym oraz w zakładach resocjalizacji penitencjarnej. Student posiada zaawansowaną umiejętność prezentowania pomysłów i sugestii w zakresie innowacji procesu resocjalizacji na rzecz zwiększania jej skuteczności. Posługuje się przy tym rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych doświadczeń praktyki resocjalizacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.