Terapia w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-S1-06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają zapoznać studentów z możliwościami wykorzystania procedur terapeutycznych w wychowaniu resocjalizującym. Dostarczyć wiedzy o systemach psychoterapeutycznych, procedurach i rodzajach pomocy psychologicznej. |
Pełny opis: |
Ogólne wprowadzenie w zakres przedmiotu, forma i sposób zaliczenia przedmiotu Terapia pedagogiczna – rozstrzygnięcia definicyjne, cele, rodzaje Metody i techniki stosowane terapii pedagogicznej Rodzaje pomocy psychologicznej i możliwości stosowania w resocjalizacji Psychoterapia – cele, formy, rodzaje Podejście psychodynamiczne w psychoterapii od Z. Frouda do współczesnych ujęć. Podejście behawioralne i poznawczo-behawioralne Podejście humanistyczno-egzystencjonalne Wpływ poszczególnych szkół psychoterapeutycznych na oddziaływania resocjalizacyjne Cele psychoterapii (terapii) w resocjalizacji i możliwości ich realizacji Wybrane procedury terapeutyczne stosowane w resocjalizacji Wychowawca czy terapeuta perspektywa resocjalizacyjna Socjoterapia i możliwości jej wykorzystania w procesie resocjalizacji Kulturoterapia (aroterapia) i jej możliwości wykorzystania w resocjalizacji Postawa terapeutyczna w resocjalizacji |
Literatura: |
- Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001 - Dąbrowska-Jabłońska I. (red), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006 - Ganczarska M. (red), Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008 - Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005 - Grzesiuk L. (red), Psychoterapia, Warszawa 2000 - Janiszewski M., Podstawy muzykoterapii, Łódź 2005 - Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001 - Kazdin A., Weisz J., Psychoterapia dzieci i młodzieży, Kraków 2006 - King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003 - Kendall P. (red), Terapia dzieci i młodzieży, Kraków 2010 - Konieczny E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004 - Prochaska J., Norcross J., Systemy Psychoterapeutyczne, Warszawa 2006 - Rejzner A., Szczepaniak P. (red), Terapia w resocjalizacji, Warszawa 2009, cz. I i II - Sawicka K. (red), Socjoterapia, Warszawa 1998 - Stankowski A.: Elementy terapii pedagogicznej w pracy nauczyciela-wychowawcy, Katowice 1986. |
Efekty uczenia się: |
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego w procesie resocjalizacji. Student umie posługiwać się wiedzą z zakresu różnych teorii resocjalizacji (zwłaszcza z zakresu psychopatologii) oraz wykorzystywać ją do projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych. Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności terapeutycznych, rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, praca zespołowa, dyskusja, rozwiązywanie problemów. Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń (ocena z eseju naukowego oraz projektu grupowego) oraz z wykładu (ocena z egzaminu). W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.