Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-R-S1-09 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza pedagogiczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych i pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

test krótkich zadań standaryzowanych obejmuje zagadnienia wykładu oraz ćwiczeń w zakresie wiedza i umiejętności. Ocena testu jako ocena końcowa modułu, wg. standardów oceniania testów: 51% na dst; 60% na plus dst; 7o% na dobry; 80% na plus dobry; 90% na bdb

Pełny opis:

Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna zasadniczy sens i cele. Wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia oceniania oraz ich rola diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy. Udział dzieci w badaniach. Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Wybrane problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie. Diagnoza środowiska szkolnego - podstawy teoretyczno-praktyczne. Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (dydaktycznej i rówieśniczej, adaptacji szkolnej i trudności szkolnych). Diagnoza dla celów profilaktyki zagrożeń w szkole. Wstęp do diagnozy środowiska lokalnego i ogólnego. Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej; badania partycypacyjne i nowe metody badawcze.

Uwagi:

Przewiduje się możliwość włączenia lub wyłączenia niektórych zagadnień szczegółowych w zależności od potrzeb sygnalizowanych przez studentów

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Dagmara Dobosz, Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

test krótkich zadań standaryzowanych obejmuje zagadnienia wykładu oraz ćwiczeń w zakresie wiedza i umiejętności. Ocena testu jako ocena końcowa modułu, wg. standardów oceniania testów: 51% na dst; 60% na plus dst; 7o% na dobry; 80% na plus dobry; 90% na bdb

Pełny opis:

Rozwój koncepcji diagnozy pedagogicznej. Współczesny obszar diagnozy pedagogicznej i jej nurty przedmiotowe. Diagnoza pedagogiczna zasadniczy sens i cele. Wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia oceniania oraz ich rola diagnozie, kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej. Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozy. Udział dzieci w badaniach. Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar ( specyfika, odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania, narzędzia). Wprowadzenie do problemów diagnozy środowiska rodzinnego: strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny. Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny. Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady. Wybrane problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie. Diagnoza środowiska szkolnego - podstawy teoretyczno-praktyczne. Propedeutyka diagnozy sytuacji szkolnej dziecka (dydaktycznej i rówieśniczej, adaptacji szkolnej i trudności szkolnych). Diagnoza dla celów profilaktyki zagrożeń w szkole. Wstęp do diagnozy środowiska lokalnego i ogólnego. Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej; badania partycypacyjne i nowe metody badawcze.

Uwagi:

Przewiduje się możliwość włączenia lub wyłączenia niektórych zagadnień szczegółowych w zależności od potrzeb sygnalizowanych przez studentów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.