Organizacja i zarządzanie placówkami resocjalizacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-S2-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zarządzanie placówkami resocjalizacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
1. Omówienie funkcjonujących w Polsce placówek typu resocjalizującego z uwzględnieniem ich podziału, funkcji, celów i rozmieszczenia terytorialnego. 2. Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej, osobowość i kompetencje oraz etyka zawodowa personelu. Zarządzanie personelem resocjalizacyjnym. 3. Znajomość siebie jako podstawa w kierowaniu innymi. Koncepcje przywództwa, pułapki procesów decyzyjnych 4. Współpraca w zespole: podstawowe wymiary pracy grupowej, pozytywne i negatywne zachowania w kontaktach z ludźmi, etapy tworzenia i organizacji zespołu. 5. Komunikowanie się w pracy menedżera: komunikacja werbalna i niewerbalna, style komunikacji, bariery właściwej komunikacji z kierownikiem. 6. Motywowanie i wspomaganie rozwoju kariery pracowników. Osobowość a planowanie kariery, zarządzanie poprzez cele i poprzez jakość |
Literatura: |
Krzyszkowski J. (2010) Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Ośrodek Kształcenia Służ Publicznych i Socjalnych – Centrum AV, Częstochowa; Gałązka, A.; Dyrda, B. (1998) Rola dyrektora w budowaniu zespołu – teoria i praktyka. [w:] Nowoczesne tendencje w kształceniu oświatowych kadr kierowniczych w Polsce i Wielkiej Brytanii. pod red. D. Ekiert –Grabowskiej i D. Oldroyda, Wyd. UŚl, Katowice; Griffin, W. R. (1996) Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa Hamrol A. (2005) Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa Krół H.; Ludwiczyński A. (2006), (red.) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN, Warszawa; |
Efekty uczenia się: |
Student zna współczesne teorie zarządzania, orientuje się w zastosowaniu tych teorii w zarządzaniu placówkami resocjalizacyjnymi. Student zna i rozumie mechanizmy stanowiące system organizacji i jego zasoby. Student potrafi pracować w zespole pracowniczym, świadomy jest swojej roli zespołowej i cech lidera Student ma kompetencje pozwalające mu na efektywne podejmowanie celów organizacji oraz realizację własnego rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z realizacji projektu: Przeprowadzenie wywiadu z dowolnie wybraną osobą pracującą na stanowisku zarządczym w placówce typu resocjalizacyjnego i przedstawienie najważniejszych wniosków w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.