Praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-REW-N2-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Pracownik socjalny i jego warsztat pracy. Praca z indywidualnym przypadkiem, praca z grupą. Zasady pierwszego kontaktu. Nawiązanie kontaktu z klientem. Kto jest klientem? Prowadzenie wywiadu, obserwacja. Metoda organizowania środowiska. Diagnoza środowiska. Praca w środowisku. Streetworker w pracy socjalnej. Grupy specyficzne w pracy socjalnej: dzieci ulicy, bezdomni, osoby uzależnione itp. Bezdomność jako problem społeczny. Metoda towarzyszenia. Rozwój osobisty pracownika socjalnego. Programy realizowane w odniesieniu do różnych grup społecznych. Etyka zawodowa w pracy socjalnej. |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy pracy socjalnej 2. Podmioty w pracy socjalnej 3. Diagnozowanie potrzeb rodziny wieloproblemowej 4. Metody pracy socjalnej 5. Środowisko lokalne jako specyficzna struktura i teren działań pracy socjalnej 6. Praca socjalna w wybranych jej obszarach 7. Projekty socjalne |
Literatura: |
Dubois B., Miley K.: Praca socjalna. Katowice, 1999. Kantowicz E.: Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn, 2001. Robertis C.: Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice, 1998. Kawczyńska- Butrym Z.: Niepełnosprawność- specyfika pomocy społecznej. Katowice, 1998. Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej. Red. Kotlarska-Michalska A. Poznań, 1999. Lewko A., Fryszkiewicz- Kondrat M.: Dziecko, rodzina, wychowanie- implikacje dla systemu wsparcia społecznego. [w:] Red. Barczyk A., Barczyk P. Psychologiczny i terapeutyczny kontekst pracy środowiskowej. Mysłowice, 2010. Nocuń A., Szmagalski J.: Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Katowice, 1998. Praca socjalna służbą człowiekowi. Red. Malinowski L., Orłowska M. Warszawa, 1998. Badora S., Czeredecka B., Marzec D.: Rodzina i formy jej wspomagania. Karków, 2001. Wódz K.: Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę na temat teoretycznych podstaw pracy socjalnej, zna jej metody i formy wsparcia, pomocy i opieki oraz powiązania pracy socjalnej z innymi dyscyplinami nauk. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów pracy socjalnej z osobami niepełnosprawnymi. Student docenia znaczenie posiadania kompetencji i znajomości wiedzy pedagogicznej oraz stosowania dobrych praktyk dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (w tym niepełnosprawnych) i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji z zakresu jednego z obszarów tematycznych zajęć ćwiczeniowych, obejmujące także działania warsztatowe. Projekt socjalny/praca pisemna dotycząca jednego z obszarów pracy socjalnej z osobami niepełnosprawnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.