Pedagogika osób z niepełnosprawnością sprzężoną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-REW-S1-06 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika osób z niepełnosprawnością sprzężoną | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
||
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. Celem modułu będzie zaznajomienie studenta z metodami pracy edukacyjnej , wychowawczej i terapeutycznej, wykorzystywanymi w pracy z osobami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami |
||
Pełny opis: |
Wykłady 1.Terminologia związana z pojęciem niepełnosprawność sprzężona. 2.Etiologia niepełnosprawności wielorakiej. 2.Stereotypie i autostymulacja w zachowaniu dziecka z niepełnosprawnością złożoną 3.Alternatywne sposoby porozumiewania się osób z niepełnosprawnością złożoną. 4.Funkcjonowanie społeczne osób głuchoniewidomych 5.Rodzina dziecka głęboko wielorako niepełnosprawnego 6-7.Ośrodki i instytucje sprawujące opiekę nad osobą z niepełnosprawnością sprzężoną w zakresie edukacji, rehabilitacji i wychowania w woj. śląskim. Cwiczenia 1.Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna. 2.Model pracy z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo niedostosowanym społecznie. 3.Model pracy z uczniem niepełnosprawnym umysłowo z uszkodzonym słuchem. 4.Model pracy niepełnosprawnym umysłowo niewidomym. 5.Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją. 6.Model pracy z uczniem z autyzmem i niepełnosprawnością umysłową. 7.Projekt programu terapeutycznego dla osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością w wybranej kategorii wiekowej. |
||
Literatura: |
Twardowski A.: Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami. (w:) Pedagogika specjalna. Red. W.Dykcik. Poznań 2007. Frohlich A.: Stymulacja od podstaw. Warszawa 1998. Zaorska M.: Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniemych w Polsce i Rosji, Toruń 2010. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnopsrawnością wielozakresową. Red. K.Cwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012 Dykcik W. (red.), Pedagogika Specjalna, Poznań 1998. Kirejczyk K. (red.), Upośledzenie umysłowe- Pedagogika, Warszawa 1991, s.602- 606. Twardowski A., Wychowanie dzieci o niesprawności sprzężonej, (w:) Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1991. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów z ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa 2010. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2005. Lemańska A., Model pracy z uczniem z autyzmem, (w:) Podniesienie efektywności kształcenia uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, Warszawa 2010. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008 |
||
Efekty uczenia się: |
opis efektu kształcenia - pedagogika Student ma pogłębioną wiedzę na temat możliwych zaburzeń rozwoju zarówno w aspekcie psychologicznym jak i biologicznym pojawiających się w cyklu życia osoby z niepełnosprawnością sprzężoną Student ma uporządkowaną wiedzę na temat ośrodków i instytucji mogących sprawować opiekę nad osobą z niepełnosprawnością sprzężoną w zakresie edukacji, rehabilitacji i wychowania. Student potrafi odpowiednio wybrać i zastosować metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną w celu efektywnego wykonania zadań związanych z ich edukacją, rehabilitacją oraz wychowaniem. Student w sytuacjach pracy z osobą z niepełnosprawnością sprzężoną potrafi wykazać się profesjonalizmem, stosując zasady etyki zawodowej związanej z pracą pedagoga specjalnego. opis efektu kształcenia - nauczycielski Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii rozwojowej do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych i rewalidacyjnych, a także wzorów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sprzężoną Student potrafi pracować z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne związane z projektowaniem programu terapeutycznego dla osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością, wskazywać obszary wymagające modyfikacj Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; projektuje oddziaływania terapeutyczne dla osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będzie uwzględnienie w eseju wiedzy merytorycznej oraz postaw właściwych dla pedagoga specjalnego. Nacisk położony będzie również na znajomość uwarunkowań różnych rodzajów niepełnosprawności oraz funkcjonowania psychospołecznego jednostek, u których zdiagnozowano określoną niepełnosprawność. Wysoko oceniane będzie przedstawienie perspektyw życiowych osób z niepełnosprawnością sprzężoną Złożenie prowadzącemu napisanego eseju przed ostatnimi zajęciami. Omówienie prac i ocena zgodnie z przyjętymi kryteriami w dniu zaliczeń i wpisów ocen. Oceniane będzie uwzględnienie w projekcie programu terapeutycznego wiedzy merytorycznej oraz postaw właściwych dla pedagoga specjalnego. Przedstawienie prowadzącemu i grupie stworzonego w zespołach projektu programu terapeutycznego. Omówienie programów w pod kątem zgodności z założeniami. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.