Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-REW-S2-04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Wsparcia społeczne, jego rodzaje i znaczenie dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Pomoc a opieka. 2.Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. Zaradność a bezradność. 3.Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ze szczególnym uwzględnieniem rodziców dziecka z niepełnosprawnością. 4. Sytuacja życiowa zdrowego rodzeństwa dzieci niepełnosprawnych. 5.Profesjonalne i wspólnotowe formy wsparcia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością. 6-7.Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym w literaturze i filmie. Ćwiczenia 1.Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo- wychowawcza Znaczenie i rola rodziny dla jednostki i społeczeństwa- ustalenia terminologiczne; funkcje rodziny, role społeczne w rodzinie; modele rodziny, typy postaw rodzicielskich, style wychowawcze w rodzinie; rodzina w procesie przemian; kryzysy i problemy w funkcjonowaniu rodziny. 2.Niepełnosprawność w rodzinie-funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym Zmiana ról w rodzinie; etapy przezywania niepełnosprawności dziecka w rodzinie; sytuacja matki i ojca dziecka niepełnosprawnego; sytuacja rodzeństwa dzieci niepełnosprawnych; sytuacja dzieci osób niepełnosprawnych. 3.Pojęcie wsparcia społecznego i jego rodzaje dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym Wyjaśnienie pojęć: wsparcie społeczne, sieć wsparcia, zasoby środowiskowe; rodzaje i formy wsparcia (wsparcie profilaktyczno wychowawcze, kompensacyjne, psychologiczno-pedagogiczne, ratownicze, informacyjne, duchowe); przykłady dobrych praktyk. 4.Instytucje wspomagające rodzinę z dzieckiem niepełnosprawnym i ich działalność organizacje pozarządowe; instytucje publiczne; omówienie działalności i funkcjonowania wybranych placówek. 5.Zasady współpracy i pracy z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych zasady budowania kontaktu z rodzicem; problemy opieki, terapii i wychowania; sposoby pracy z rodziną. |
Literatura: |
-Dykcik W. (red.), (2007) Pedagogika specjalna. Poznań. -Kielin J., (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk. -Pisula, E., (2007) Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa. -Obuchowska I. (red.), (1999) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. -Zabłocki K. J. (1999) Dziecko niepełnosprawne jego rodzina i edukacja. |
Efekty uczenia się: |
opis efektu kształcenia - pedagogika Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym, zna etapy oswajania się z niepełnosprawnością. Student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem- jako dawcy wsparcia oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych w procesie wspierania, student potrafi projektować zadania dla procesu wsparcia oraz inspiruje do działań na rzecz całożyciowego rozwoju. Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będzie uwzględnienie w pracy pisemnej wiadomości dot. wybranych organizacji znajomości zagadnień związanych z ze wsparciem społecznym oraz jakość opinii wyrażanych przez studenta (zgodnych z wymiarem etycznym i pedagogicznym). Student oddaje prowadzącym przed ostatnimi zajęciami esej obejmujący 2 str. A4 na jeden z 3 podanych tematów. 1.Esej „Jak nie szkodzić dziecku z niepełnosprawnością i jego rodzinie?” 2.Recenzja książki beletrystycznej lub reportażu dotyczącego wsparcia społecznego rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością 3.Wspracie społeczne w wybranym mieście/gminie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.