Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-REW-S2-04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia.

Pełny opis:

Wykłady

1. Wsparcia społeczne, jego rodzaje i znaczenie dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Pomoc a opieka.

2.Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. Zaradność a bezradność.

3.Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ze szczególnym uwzględnieniem rodziców dziecka z niepełnosprawnością.

4. Sytuacja życiowa zdrowego rodzeństwa dzieci niepełnosprawnych.

5.Profesjonalne i wspólnotowe formy wsparcia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością.

6-7.Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym w literaturze i filmie.

Ćwiczenia

1.Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo- wychowawcza

Znaczenie i rola rodziny dla jednostki i społeczeństwa- ustalenia terminologiczne; funkcje rodziny, role społeczne w rodzinie; modele rodziny, typy postaw rodzicielskich, style wychowawcze w rodzinie; rodzina w procesie przemian; kryzysy i problemy w funkcjonowaniu rodziny.

2.Niepełnosprawność w rodzinie-funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym

Zmiana ról w rodzinie; etapy przezywania niepełnosprawności dziecka w rodzinie; sytuacja matki i ojca dziecka niepełnosprawnego; sytuacja rodzeństwa dzieci niepełnosprawnych; sytuacja dzieci osób niepełnosprawnych.

3.Pojęcie wsparcia społecznego i jego rodzaje dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym

Wyjaśnienie pojęć: wsparcie społeczne, sieć wsparcia, zasoby środowiskowe; rodzaje i formy wsparcia (wsparcie profilaktyczno wychowawcze, kompensacyjne, psychologiczno-pedagogiczne, ratownicze, informacyjne, duchowe); przykłady dobrych praktyk.

4.Instytucje wspomagające rodzinę z dzieckiem niepełnosprawnym i ich działalność organizacje pozarządowe; instytucje publiczne; omówienie działalności i funkcjonowania wybranych placówek.

5.Zasady współpracy i pracy z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych zasady budowania kontaktu z rodzicem; problemy opieki, terapii i wychowania; sposoby pracy z rodziną.

Literatura:

-Dykcik W. (red.), (2007) Pedagogika specjalna. Poznań.

-Kielin J., (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk.

-Pisula, E., (2007) Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa.

-Obuchowska I. (red.), (1999) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie.

-Zabłocki K. J. (1999) Dziecko niepełnosprawne jego rodzina i edukacja.

Efekty uczenia się:

opis efektu kształcenia - pedagogika

Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym, zna etapy oswajania się z niepełnosprawnością.

Student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem- jako dawcy wsparcia oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych w procesie wspierania, student potrafi projektować zadania dla procesu wsparcia oraz inspiruje do działań na rzecz całożyciowego rozwoju.

Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będzie uwzględnienie w pracy pisemnej wiadomości dot. wybranych organizacji znajomości zagadnień związanych z ze wsparciem społecznym oraz jakość opinii wyrażanych przez studenta (zgodnych z wymiarem etycznym i pedagogicznym).

Student oddaje prowadzącym przed ostatnimi zajęciami esej obejmujący 2 str. A4 na jeden z 3 podanych tematów.

1.Esej „Jak nie szkodzić dziecku z niepełnosprawnością i jego rodzinie?”

2.Recenzja książki beletrystycznej lub reportażu dotyczącego wsparcia społecznego rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością

3.Wspracie społeczne w wybranym mieście/gminie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)